Anasayfa » Planescape (sayfa 2)

Planescape

planescape-logo

Katmanlar ve Tanrılar

Beastlands’in üç tane katmanı bulunmaktadır. 1- KRIGALA: Beastlands’in ilk katmanı. Asla batmayan sıcak bir güneşi vardır. Havası inanılmaz temiz ve nemlidir. Ağaçların boyutları devasa boyutlara çıkar. Büyük bir kısmı ormandan oluşsa da boş bozkırları ve çölleri de nadir değildir ara ara karşılaşabilirsiniz. Katman Oceanus Nehri tarafından iki parçaya bölünür. Çok fazla sayıda hayvan vardır. Her zaman izleniyor hissi yaşatır size. Aslanlar, çitalar, zebralar, timsahlar, kartallar vs.  Büyülü hayvanları saymaya gerek bile yok. Aynı zamanda çok sayıda Centaur ve Satyr’de görebilirsiniz. Ve Planescape sisteminde var olan tarikatlardan Signers ( The Sign of One)’ın en yoğun çalıştığı düzlem ve katmanı burasıdır. KRIGALA TANRILARI a- D&D oynayan ya da oynamış olan herkesin adı gibi bildiği Ormanların,Hayvanların ve Unicornların baş tanrısı Greater Deity Ehlonna burada yaşar. The  Grove of the Unicorns’da ( Unicornlar Korusu) ikamet eder Bu koru ağaçlardan ve dallarından oluşan bir katedral şeklindedir. Bu düzlemdeki en güçlü tanrısal varlıktır denebilir. Korusuna gelen Rangerların ve Druidlerin tüm büyüleri daha güçlü çalışır. Aynı zaman da su ve yiyecek yaratma büyüleri de maksimum etki gösterir.Yine bu koruda Unutulmuş Diyarlar sisteminden tanıdığımız Unicornlar ve Korucular Tanrıçası Mielikki (intermediate deity);b- Centaurların taptığı Skerrit (lesser deity) ve diyarı Skerrit’s Glade;c- Kanatları olup uçamayan Japon Mitolojisinden kenku adlı yaratıkların ve hırsızların-aldatmacaların tanrısı Quorlinn (lesser deity) ve diyarı Flichnest;d- Dev Kartalların Tanrısı Remnis (lesser deity) ve diyarı Goldenroost;e- Vahşi Cücelerin Tanrısı Thard Harr ve Unutulmuş Diyarlardaki güçlü tanrılardan Ormanların, Dinazorların ve Yaratımın Tanrısı Ubtao (greater deity)  ve diyarları The Forbidden Plateau;f- Aslanların, aslan-adamların (werelions; kurt adamların aslan versiyonu) ve wemiclerin (at adamların aslan versiyonu. Üst kısmı insan, alt kısmı aslan) tanrısı Nobanion (demigod) ve diyarı The Pridelands bu katmanda bulunan Tanrılar ve yerleşim yerleridir. 2- BRUX:  İlk katmanın aksine Brux katmanında güneş kısmen vardır aynı şekilde ay ışığıda kısmen vardır. Sürekli bir alacakaranlık hali vardır ve gökyüzü bulutludur. Bulutların arasından ay ve güneş ışığı çok az da olsa ışık gönderirler. Ormanlar daima gölgelidir. Avcı hayvanlar için çok iyi bir kamuflaj sağlar. Bu yüzden geceleri av ve avcı hayvanların çığlıklarını duyabilirsiniz. Her türlü orman ve bitki örtüsü bulunabilir. BRUX TANRILARI a- Al Karak Elam-Jhankhal, avariel elferinin diyarı;b- Kediler Lordu ve dostu kaplan-adamların (weretigers) Tanrısı Ferrix (lesser deity) ve diyarı The Cat Lord’s Prowl;c- Unutulmuş Diyarlar Cüce Tanrısı Haela Brightaxe ve diyarı Findar Endard- Unutulmuş Diyarların Bilgi Tanrısı Deneir (lesser deity) ve Şiir ve Şarkı tanrısı Milil (lesser deity) ve diyarları The Library of All Knowledge;e- Hint tanrısı Puchan ve diyar Reastweal;f- Seelie Court adındaki genellikle doğa tanrılarının oluşturduğu etnik grubun üyeleri bu düzlemde arada sırada gözükürler. Birkaçı direk burada ikamet etsede pek çoğu sadece dolaşmak için gelir.g- Ayı-adamların (werebear) tanrısı Balador (lesser deity) ve diyarı Ursis bu katmanda bulunan Tanrılar ve Diyarlarıdır. 3- KARASUTHRA: Üçünü katmanımız ilk katmanın tam tersi özellikler taşır. Güneş asla buraya uğramaz. Sürekli karanlık ay ışığı altındadır. Hava soğuk ve kurudur. Çam ağaçları çok yaygındır. Ve heryer sürekli bir sisle kaplıdır. Bu sisler bazı yerlerde ayak seviyesindeyken diğer yerlerde ağaçların uçlarına kadar çıkabilmektedir. Aynı zamanda düzlemin en tehlikeli yaratıkları burada yaşar. Gece avcıları sürekli etrafta sessizce dolaşmaktadır. Panterler,kurtlar, baykuşlar vs. KARASUTHRA TANRILARI a- Planescape’te nadir görülen İyi Devlerin (giant) Tanrısı Stronmaus (greater deity) ve diyarı Stormhold;b- Japon Tanrısı Kura-Okami ve diyarı The Misty Valley;c- Ejderha Mızrağı’nın Orman, Hayvan ve Doğa tanrıları Chislev, Zivilynl, Habbakuk ve ortak diyarları Zhan, The Grand Forest beyond the World (Dünyanın Ötesindeki Yüce Orman Zhan) bu katmanda bulunan Tanrılar ve Diyarlarıdır.

Devamını Oku »
planescape-logo

Genel Bilgi

Bazılarınız bilir. Jack London’ın 1903te yazdığı Call of the Wild (vahşi hayatın çağrısı) adlı kitabı vardı. Peki siz de medeniyetten uzaklaşmaya hazır mısınız? İşte Beastlands yani Hayvanlar-Diyarı isimli düzlemimiz tamamen vahşi ve özgür bir yaşam sunuyor oraya gidenlere. Neden mi? Çünkü bu düzleme ne insan ne de başka bir ırkın eli değmiştir. Sadece hayvanların, vahşi ve büyülü hayvanların yaşadığı göz alabildiğince ormanlarla kaplı olan, her türlü meyvenin ve temiz suyun bulunduğu yaşayabilmeniz için her şeyin var olduğu yeşil bir düzlemdir burası. Neutral-Chaotic Good arası bir yönelime sahip bu düzlem yine de tehlikesiz değildir. Eh vahşi hayvanların olduğu bir yerde av durumuna düşmeniz kaçınılmazdır. İlk önce düzlemin coğrafyasına bakalım. Her türlü bitki örtüsü ve ağaç türünü bulabilirsiniz burada. Büyük Oceanus Nehri bir sonraki yazımda bahsedeceğim Elysium düzleminden akmaya başlayarak Beastlands’e gelir ve Arborea’ya doğru akmaya devam eder. Bu temiz nehrin geçtiği yerlerde ormanlar iyice sıklaşır öyle ki parlak güneş bile ağaçların arasından geçip yere kolay kolay ulaşamaz. Üç katmanı bulunmaktadır ve ormanların sıklığı ve büyüklüğü katmana göre değişir. Çünkü ilk katmanda gece kavramı yoktur. Günün 24 saati güneşlidir hava asla kararmaz. İkinci katmanı sürekli bir alacakaranlık halindedir. Yarı-karanlık yarı-aydınlık bir gökyüzü vardır. Üçüncü katman ise 24 saat ışık almaz sürekli gecedir, soluk bir ay tarafından aydınlanır. İşte ilk katmandan sonra doğru hava gittikçe soğumaya başlar. İlk katmanımızda hava çok sıcak ve nemlidir ama rahatsız edici ya da zarar verici ölçüde değildir bu sıcaklık. Bu hava koşulları da ağaçların çok hızlı büyümesine sebep olur. Ormanların bittiği yerlerde kurak araziler; kurak arazilerin bittiği yerlerde de çöller başlar. Başta da bahsettiğim üzere medeniyet aramayın burada. En ufak bir şehir, köy, kasaba ve ya herhangi bir yerleşim yeri bulamazsınız. Balta değmemiştir henüz buraya. Sadece hayvanlar ve büyülü hayvanlar görürsünüz. Rangerların ve Druidlerin ölen hayvan yoldaşlarının (animal companion) ruhları da bu düzleme gelir ve vahşi hayatta mutlu bir şekilde huzura kavuşurlar. Peki sadece ölen hayvanlar mı geliyor? Tabi ki hayır. Ölmeden önce doğal hayata ve hayvanlara son derece bağlı olan ( genellikle ranger ve druidler) zeki ırklara mensup kişilerde öldükten sonra bu düzleme gelebilir. Ama büyük bir değişimle. Çünkü öldükten sonra buraya gelen kişiler, ölmeden önceki fiziksel formlarında değil de karakterlerine uygun bir hayvan formunda gelirler. İşte bu düzlemde hayvan dışında başka canlının olmayışı bu yüzdendir. Gelen tüm ruhlar kendilerine uygun bir hayvan-büyülü hayvan şeklini alırlar ve vahşi hayata katılırlar. Bu hayvanları sakın hafife almayın. Pek çoğunun büyülü olmasının yanı sıra hepsinin kendi zekası vardır. Yani sırf hayvana dönüştü diye eski zekasını kaybedecek diye bir durum kesinlikle söz konusu değildir. Hatta pek çoğu konuşabilir üstüne büyü bile yapabilirler. Genellikle ölmeden önce büyü kullanıcısı olan kişiler öldükten sonra büyü yapabilen büyülü vahşi hayvan formunu alırlar (magical beast). Ancak büyüde vahşi hayata zıt bir etken olduğu için büyü yapabilen hayvanlar çok zor durum da kalmadıkça büyü kullanmamaya özen gösterirler.Yerçekimi, zaman ve büyü kullanımı bu düzlemde normaldir. Bir eksisi ya da artısı bulunmamaktadır. Divinely Morphictir yani tanrısal varlıklar irade güçleriyle bu düzleme şekil verebilirler. Herhangi bir element veya enerji türünün bonusu-cezası yoktur. Good yönelimi çok ağır bastığı için Evil karakterler -2 Charisma cezası alacaktır. Beastlands üzerinde pek çok portal bulunur. Bunlar genellikle üst ve alt komşuları olan Elysium ve Arbore düzlemlerine açılan ve Beastlands’in sınırlarında bulunan doğal geçitlerdir. Sınırdan adımınızı attığınızda diğer düzleme geçebilirsiniz. Tabi diğer tarafta ne olduğunu ve ya sizi neyin beklediğini bilemezsiniz. Ayrıca bazı ağaçların içinde tek yönlü portallarda bulunur. Bu portallar düzlemin kendi katmanları arasında geçişi sağlar.Sadece hayvanlar yaşar dedik ancak şöyle bir genelleme yapmakta fayda var. Bu düzlemin yerleşikleri sadece hayvandır. Yani siz bir portal aracılığıyla fiziksel formunuza zarar gelmeden buraya gelebilirsiniz. Genellikle rangerlar ve druidler sık sık gelirler. Bilge hayvanlardan öğütler almak ya da kendilerine katılmalarını teklif etmek üzere… Katmanlara geçelim…

Devamını Oku »
planescape-logo

Katmanlar ve Tanrılar

1- Arvandor/Olympus: The Seldarine gibi büyük Elf Tanrıları Gruplarının bulunduğu Arvandor ormanları ve bu ormanlara paralel ilerleyen Olympus Dağı kaplar tüm katmanı. Aralarında asla bir çatışma olmasa da iki tarafın tanrıları da kendi diyarlarını yer seviyesinden yüksekte tutmak için ellerinden geleni yapmışlardır. Gene de ne Olympus Dağı ne de Arvandor ormanları birbirinden daha yüksek ya da alçak değildir. Dağlardaki mağaralar çok derinlere gider ve bunlar portal görevi görür. Gray Waste, Gehenna ve Carceri’ye açılan mağaralar bilinmektedir. Genel Bilgi yazımda da anlattığım üzere bu katman bulutları aşan ucu bucağı belli olmayan dağ sıralarıyla ve ormanlarla dolu, eğlencenin, içkinin ve müziğin katmanıdır. Her tür duygu en uç noktalarda yaşanır burada. Sevinçten ne yapacağınızı bilemezken bir bakmışsınız korkunuzdan Banshee’leri bile geride bırakacak çığlıklar atıyorsunuz… Elfler dışında şu an bile kökenleri hakkında çok fazla şey bilmediğimiz ve Elflerin en saf ataları olarak okuduğumuz Celestial ırklarından Eladrin’lerde burada sıkça görülür. Arvandor’da yaşayan elf tanrısı olmayan diğer tanrılar; a- Aarakocra adlı yarı insan yarı kuş ırkın tapındığı tanrıça Syranita ve diyarı Whistledge b- Devlerin tapındığı bir tanrıça olan Iallanis ve diyarı Florallium c- Greyhawk evreninden Özgürlüğün ve Bencilliğin tanrısı Trithereon ve diyarı The Forking Road d- Çin panteonundan Yağmurların Yaratıcısı ve Bulutlar Tanrıçası Chih-Nii ve diyarı Loom of The Celestial River bu katmanda bulunan tanrılardır. Elf Tanrılarının sayısı fazla olduğu için buraya yazıp kalabalık yapmak yerine aşağıda katmanların sonunda ayrıca incelemiş bulunmaktayım. 2- Ossa/Aquallor: Elfler tarafından Aquallor olarak da bilinen ve tamamen okyanusla kaplı bir katmandır. Deniz Elflerinin yaşadığı ana katmandır. Ama Elemental Plane of Water’dan bir farkı vardır ki bu katman tamamen su değildir. Pek çok irili ufaklı adalar bulunur ve gökyüzü vardır. Su seviyesinden yukarı çıktıkça hava giderek kararır ve bir süre sonra zifiri karanlık olur. Adalarda ve suyun altında diğer düzlemlere açılan pek çok portal bulunur. Suyun altındaki portalları ölmüş elf ruhları korurken adalarda ki portalları ölmüş Yunanlı ruhları korur. Deep Sashelas, Deniz Elflerinin Baş Tanrısı bu katmanda yaşar. Onu bu katmanda bulan kişilere kalıcı olarak suyun altında nefes alma yeteneği bahşeder. Yunan Pantheonun’dan Poseidon da burayı evi bilmiştir. Elysium katmanından akan Oceanus Nehri bu katmana dökülür. Bu katmanda bazen çok büyük girdaplar patlak verir ve kendinizi bir anda Elysium katmanında bulabilirsiniz. 3- Mithardir/Pelion: Elfler tarafından Mithardir (beyaz toz) olarakta adlandırılır. Görülmeye değer pek bir şey yoktur tamamen beyaz kumlardan oluşan bir katmandır. Rüzgar sürekli eserek kumları oradan oraya taşıyarak toprağın şeklini değiştirir. Orada burada nadiren yıkık harabeler görebilirsiniz. Mumyaların ve Osiris’in Koruyucusu Mısır pantheonu Tanrıçası Nephythys bu çölüm ortasında beyaz taştan yapılma bir sarayda yaşar.   Evergold: Bir katman değildir. Çok mükemmel yapıya sahip bir Güzellik Banyo Merkezidir denebilir. Suyu o kadar parlak ve güzeldir ki doğrudan bakanların gözlerini yakar. Suya giren kişi geçici olarak olsa da harika bir güzellik kazanır. Charisma puanı 1d4+1 kadar artar. Etkisi bir ay sürer. Kesin yerini bilen kimse yoktur çünkü “kesin” bir yeri yoktur. Tüm düzlemi sürekli dolaşır ve herhangi bir katmanda ortaya çıkabilir. Kısacası nerede ihtiyaç duyuluyorsa orada ortaya çıkar. Aşağıda Elf Tanrılarını alfabetik sıraya göre yazdım. Deep Sashela dışında “n” harfindeki tanrıda dahil “n” harfine kadar olan tanrıların hepsi Arvandor katmanında ikamet etmektedir. Ondan sonrakiler farklı düzlemlerde yaşamaktadır hatta bazılarının yaşadığı yer bilinmemektedir.   The Seldarine Başta Unutulmuş Diyarlar olmak üzere Greyhawk dünyasından da üyeler barındıran büyük Elf Tanrılarının oluşturduğu ittifak benzeri bir gruptur; (alfabetik sıraya göre) a- Aedrie Faenya: Unutulmuş Diyarlardaki kanatlı elfler olan Avariel ırkının baş tanrısıdır. Aynı zamanda dev kartallar ve uçabilen insansı ırklar tarafından da tapılır. Intermediate Deity seviyesindedir. b- Angharradh: Seldarine topluluğunun Kraliçesidir ve ikinci lideridir. Unutulmuş Diyarlardaki Ay Elflerinin ( moon elves) baş tanrıçasıdır. Greater Deity seviyesindedir. Hain Tanrıça Loth  tüm Seldarine’e savaş açtığında topluluğun lideri Corellon Larethian’ı ağır yaralamıştır. Seldarine’nin üç tanrıça üyesi Aedrie Faenya, Hanali ve Sehanine Moonbow bir araya gelip Corellon’u iyileştirmiştir ve bu büyü sırasında ortaya yeni bir varlık ortaya çıkmıştır. Angharradh kimine göre kendi başına bir tanrıça kime göre bu üç elf tanrıçasının oluşturduğu bir grup olarak görülmektedir. Greater Deity’dir. c- Corellon Larethian: Seldarine topluluğunu kuran kişi ve topluluğun lideridir. Elflerin Yaratıcı Tanrısı olarak da görülür.  Unutulmuş Diyarlardaki Güneş ve Yıldız Elflerinin ( Sun Elves- Star Elves) baş tanrısıdır. Greater Deity’dir. Ork Tanrısı Gruumsh ile yaptığı savaş sonucunda onun tek gözünü çıkarmasıyla ünlüdür. Corellon Larethian, Orkların Yaratıcı Tanrısı Gruumsh’ın tek gözünü parçalarken.   d- Deep Sashelas: Deniz Elflerinin baş tanrısıdır. e- Erevan Ilesere: Elflerin Düzenbazlık ve Oyun tanrısıdır. Intermediate Deity. f- Fenmarel Mestarine: Wild Elflerin (vahşi elfler) baş tanrısıdır. Elf olmayan hiçbir ırka güvenmez. Lesser Deity. g- Gadhelyn: Greyhawk evreninde ki elflerin Avcı, Şölen ve Bağımsızlık Tanrısıdır. h- Hanali Cenalin: Elflerin Aşk Tanrıçasıdır. Angharradh üçlüsünden biridir. Intermediate Deity’dir. En büyük Aşk Tanrıçası Sune’un yardımcısıdır. i- Labelas Enoreth: Filozof Tanrısı. j- Rillifane Rallathil: Elflerin Doğa Koruyucu Tanrısı. Intermediate Deity. k- Sehanine Moonbow:  Faerun’un Ay Tanrıçasıdır. Her ne kadar Corellon’un sembolü yarım ay olsa da Sehanine Moonbow’un sembolü tam aydır. Sadece Ay Elfleri tarafından değil Güneş Elfleri hatta yarı-elfler ve gnomlar tarafından bile tapınılır. Intermediate Deity iken Greater Deity seviyesine yükselmiştir. l- Shevarash: Eskiden ölümlü olan sonradan tanrılık elde eden. Elf İntikam Tanrısıdır. Unutulmuş Diyarlar evrenindedir. Demigod’dır ( yarı-tanrı) m- Solonor Thelandira: Avcılık Tanrısı. Unutulmuş Diyarlardadır. Intermediate Deity. n- Vandria Gilmadrith:  Elflerin Savaş Tanrıçası. o-Ye’Cind:  Greyhawk evreninde elf ozanların taptığı Müziğin ve Büyülü Şarkıların Tanrısı. Demigod’dır. Ed Greenwood’un ve Gary Gygax’in Dragon adlı dergide yayınladıkları ancak setting kitaplarında geçmeyen tanrılar ve yarı tanrılar da vardır; a- Araleth Letheranil: Yıldızların,Işığın ve Alacakaranlığın Tanrısı. Bir demigod’dır. Drowlardan nefret eder. b- Alathrien Druanna: Seldarine’nin unutulmuş üyelerindendir ve bir demigod’dır. Elf işlerinden zamanla uzaklaşmış ve rün büyücülüğüne merak salmıştır. Rünik büyüyü tekrar canlandırmaya çalışmaktadır. c- Darahl Firecloak: Toprak ve Ateş Büyülerinin Tanrısıdır. Özellikle ateş ve toprak elementi barındıran büyülerle uğraşır. Bir demigod’dır ve delirmiştir d- Kirith Sotheril: Divination ve Enchantment büyü okullarıyla ilgili büyülerin tanrısıdır. Lesser Deity. e- Melira Taralen: Ozanların tapındığı Lesser Deity bir tanrıça f- Naralis Analor: Şifanın ve Ölümün Tanrısı, Ruhların Bekçişi.Lesser Deity g- Rellavar Danuvien: Karın ve Soğun Tanrısı. Lesser Deity h- Sarula Iliene:Nixie’lerin Tanrıçasıdır. Lesser Deity i- Tethrin Veraldé:Corellon ve Sehanine’nin oğlu olan Bladesinger’ların ve Kılıç Ustalarının Tanrısıdır. Lesser Deity. ( Bladesinger büyüyle kılıç kullanımını birleştiren bir prestige classtır) j- Tarsellis Meunniduin: Greyhawk evreninde, Kar Elfleri olarak bilinen bir elf türünün tapındığı tanrılardan biridir. Seldarine’e dahil olmayan ancak yüzey elfleri tarafından Seldarine ile birlikte isimleri anılan bazı tanrılar vardır a- Eilistraee: Corellon ve Lolth’un kızıdır. Annesinin oyununa gelip babasına saldırmıştır. Ancak Corellon onun kandırıldığını anlamıştır ve Lolth ile birlikte sürgün edilmiştir. Ancak Eilistraee kandırıldığını söylemiş ve yeryüzündeki drowların tıpkı kendisi gibi iyiliğe dönebileceği konusunda ısrar edince Corellon onu affetmiştir ve Eilistraee böylece İyi Drowların ve Dansın Tanrıçası olmuştur. Arvandor’da yaşasa da Seldarine toplumuna dahil değildir. Lesser Deity b- Khalreshaar: Ormanların Hanımı Mielikki’nin yardımcı tanrısıdır. Yarı-Elflerin Baş Tanrısıdır. Ancak söylenenlere göre Khalreshaar ve Mielikki aynı kişidir. Mielikki Evermeet bölgesinde Khalreshaar olarakta anılmaktadır. c- Trishina: Deniz Elfier Tanrısı Deep Sashela’nın yardımcı tanrısıdır. d- Zandilar the Dancer: Unutulmuş Diyar’ların Yuirwood ormanındaki elfler tarafından tapınılan bir tanrıdır zamanla unutulmuştur. Şu ise Dansın ve Kedilerin Tanrıçası Sharess’in(lesser deity) yardımcı tanrısıdır.   Soldan sağa sırasıyla: Angharradh, Aedrie Faenya, Corellon Larethian, Fenmarel Mestarine, Deep Sashelas, Erevan Ilesere   Soldan sağa sırasıyla:  Hanali Celanil, Labelas Enoreth, Rillifane Rallathil, Sehanine Moonbow,Shevarash ve Solonor Thelandira.

Devamını Oku »
planescape-logo

Genel Bilgi

Pek çok isimle anıldı burası. Tanrılar tarafından Olympian Glades of Arborea; elfler tarafından Arvandor. Yani anlayacağınız Yunan Pantheonu tanrıları ve Elf Tanrılarının yaşadığı bir düzlemdeyiz. Bu düzleme Elfler ya da Tanrılar ne isim verirse versin basit ölümlüler burayı “gürültülü yer” olarak adlandırılırlar. Çünkü burada yaşayan her ruh veya canlı tamamen parti havasındadır. Sürekli destansı şarkılar söylerler, içerler, yerler ve dans ederler. Üzüldüklerinde ise bansheeler gibi korkunç çığlıklar atabilirler ve kızdıklarında ise onları savaştan uzak tutabilmek için yapabileceğiniz hiç bir şey yoktur. Hepsi tutkularının ve arzularının yükselebildiği kadar yükselmesine izin verirler ve kendilerini durdurmaya teşebbüs bile etmezler. Tabii ki bu anlattıklarım Yunan Tanrılarının olduğu bölgelerde geçerlidir. Elf Tanrıları daha mütevazı yaşarlar öyle gürültü kavgayı pek sevmezler. Aynı şekilde buraya öldükten sonra gelen elf ruhları da. Bu düzlemdeki her şey abartı boyutlardadır. Dağların zirveleri bulutların üstünde kaybolur. Ormanların ucu bucağı olmadığı, meyve ağaçlarının bulutlara değdiği köklerin derinlere doğru kazdığı, nehirlerin kristal gibi parlak ve berrak aktığı bir düzlemdir burası. Ormanların bittiği yerler çok nadirdir buralarda ise daha küçük meyve ağaçları görürseniz şaşırmayın. Çünkü ormanlardaki ağaçlar o kadar geniş ve büyüktür ki bazen aralarından geçmek bile mümkün olmaz. Bu yüzden meyve ağacı yetiştirmek isteyen elfler ve diğer canlılar böyle boş alanlar bulduklarında hemen sahiplenirler ve istedikleri şeyleri yetiştirirler. Sadece meşeler, kavaklar gibi ağaçlar değil yabani ve zararlı bitkiler de burada yetişebilir. Bazıları zehirli olabilir dikkatli olmalısınız. Bazı yüksek diyarlarda yoğun miktarda kar görebilirsiniz ama bu kar bile parlak mavi gökyüzünün altında elmas gibi parıldar. Yani Arborea güzelliğin ve eğlencenin düzlemidir diyebiliriz kısaca. Böyle ballandıra ballandıra anlatıyorum ancak bu yemyeşil ormanlar ve nehirler Arborea’nın ilk katmanında bulunmaktadır. İkinci ve üçüncü katmanlarında böyle yerler yoktur. Zaman, yer çekimi, canlı boyutları Material Planeler ile aynıdır. Tanrılar tarafından şekillendirilebilir bir düzlemdir. Hiçbir element ya da enerji türü (pozitif-negatif) bu düzleme hakim değildir hepsi dengededir. Chaotic Good yönelimli bir düzlemdir. Lawful karakterler çok fazla dikkat çekeceğinden Charisma puanlarına -2 penalty alacaklardır. Arborea düzlemi portallar açısından en fakir düzlemlerden biridir. Çok az sayıda portal bulunur. Bunlar da Arborea ruhları, elfleri ya da diğer varlıklar tarafından korunur. Eğer bir portalı koruyan bir ruh ya da canlı yoksa emin olun ki etrafında onu koruyan güçlü bir büyü, demir duvarlar ya da kaleler vardır. Amaç kimsenin dışarı çıkmasını engellemek ya da hapsetmek değildir. Sadece tehlikeli yaratıkların girmesini engellemektir. Arborea düzleminin sınırları hemen yanlarında bulunan The Beastlands ve Ysgard düzlemlerinin sınırlarıyla birleşiktir. Bu sınırlara gelip diğer tarafa adım atarsanız düzlem değiştirirsiniz. Yani bir nevi portal görevi görür buralar. Geçişte serbesttir yasak değildir; herhangi bir varlık korumaz. Arborea’da üç katman olmasına rağmen epey sayıda tanrı ve tanrıça barındırmaktadır. En önemlileri Yunan Tanrıları, Unutulmuş Diyarlar’daki Elf Tanrılarının oluşturduğu grup olan The Seldarine ve Seldarine ile dostluk ilişkileri bulunduran Seelie Court grubu tanrıları ve tanrıçaları burada bulunur. Katmanlar ve Tanrılar yazımda hepsini öğrenebilirsiniz buyurun.

Devamını Oku »
planescape-logo

Katmanlar ve Tanrılar

Ysgard’ın üç tane katmanı bulunmaktadır. İlk katmanının adı da Ysgard’dır lütfen karıştırmayın. YSGARD: Birinci katmanımız. Ysgard’ın en çok ziyaret edilen katmanıdır. Aesir ( En Güçlü Norse Tanrıları) tanrılarının bulunduğu katmandır. Aynı zamanda Yggdrasil’in ( World Ash- Dünyalar Ağacı) en üst bölgesi Ysgard’da bulunur. Pek çok savaş alanı, askeri kamp alanları, savaşçıların dinlendikleri ve eğlendikleri salonlar ve hanlar ve dalgalı denizler bulunur.  Tüm Material Plane’lere ulaşımı sağlayan Rainbow Bridge ( gökkuşağı köprüsü) nam-ı diğer Bifrost’ta burada bulunur. Aesir tanrılarından bir düşük seviyede ki Vanir tanrılarının mekanı Vanaheim;son derece kaotik ve vahşi yapıdaki elflerin diyarı Alfheim ve Giantların yaşadığı Jotunheim’de burada bulunur. Tabi ki atlamadan geçmeyeceğimiz Ysgard düzlemindeki en önemli iki mekanda burada bulunmaktadır. Biri Baş Tanrı Odin’in Şölen Salonu Gladsheim ve ölen şanlı savaşçıların ruhlarının dinlendiği Valhalla burada bulunur. Bu katmandaki önemli yerleşimler: 1- Kord’s Realm(Hall of Valiant): Kord diyince belki pek çoğunuz tanımıştır. D&D 1st editiondan beri bildiğimiz Cesaretin, Gücün ve Sporun Tanrısıdır ve Hall of Valiant adındaki dev salonunda ikamet eder. Salonunda her daim şölen masaları, güreş ve diğer spor müsabakaları düzenler ve misafirleri hiç eksik olmaz. Bazen ejder-katili zeki kılıcı Kelmar’u kınından çıkartır ve salonun ortasına geçerek müsabakaları kendi sunar. 2- Plain of Ida: Ida ovaları Kord’un diyarının yanında bulunan ve Himinborg isimli katmanın en kalabalık şehrinin hemen dışında olan geniş bir alandır. Her daim festivaller düzenlenir içkiler ve yemekler hiç eksik olmaz. Sık sık dövüş müsabakaları da olur. 3- Alfheim: Yukarıda da söylediğim üzere burası vahşi elflerin yaşadığı tamamen ormandan oluşan bir diyardır. Medeniyet ve balta daha bu ormana elini sürememiştir. Ölümlü Elfler burada büyük bir mutlulukla yaşarlar. Yazları çok sıcak ve uzundur ancak kışlar kısa geçse bile asla affetmez dışarıda 10 dakika kalanları dondurur. Kışları sıcak yer altı mağaralarına çekilirler. Aynı zaman da Norse Tanrıları içinde en önemlilerinden biri olarak görülen Huzur, Mutluluk ve Verimlilik Tanrısı Frey’de burada yaşar. 4- Den of Olidammara: Gene tanıdık bir isim gördünüz sanırım… Evet gene D&D 1st editiondan tanıdığımız Rogueların, Şarabın, Eğlencenin, Müziğin ve Oyunların Tanrısı Olidammara’yı görüyoruz. Takma ismiyle Kahkaha Atan Düzenbaz. Bulunduğu yer ise gözlerden uzakta büyük bir salondur. Salona bağlanan tünellerde pek çok hazineler gizlemiştir. Olidammara onların bulunmasını istemektedir. Özellikle roguelar buraya gelerek tünellerdeki gizli ipuçlarını, gözlerden saklanmış gizli geçitleri bularak bu hazinelere ulaşırlar. Ardından büyük bir salona açılır tüneller. Bu salonlar da her türden müzik, hokkabazlık, şarap; kısaca bir handa ve sirkte neler varsa hepsi vardır. Olidammara’da yüzünde kahkaha atan maskesiyle büyük bir divanda oturarak bu eğlenceye katılır. Ysgard Katmanındaki Diğer Tanrılar 1- Norse Mitolojisinin en büyük Tanrısı ve Tanrıçası Odin ve Frigga, Meyvelerin ve Gençliğin Tanrıçası Idun burada yaşıyor 2- Unutulmuş Diyarların ilk iki Tanrıçasından biri olan Ay Tanrıçası Selune ve Hindu tanrılarından Soma burada yaşar. Ortak diyarları, Gates of The Moon 3- Norse mitolojisindeki en güçlü kötü tanrılardan biri olan Ateşlerin Tanrısı Surtr ve D&D sisteminen Frost Giant tanrısı Thyrm bu katmandaki Jotunheim’de yaşar 4- Norse mitolojisinden Tanrı Frey ve kardeşi Tanrıça Freya,Noatun ve Ullr bu katmandaki Vanaheim bölgesinde yaşar 5- Mısır panteonundan sıkça bildiğimiz Kedilerin Tanrıçası Bastet ve diyarı Merratet 6- Mısır savaş tanrısı Anhur’un diyarı Netaph 7- Ejderha Mızrağından Ozanların ve Müziğin Tanrısı Branchala ve diyarı Soul of Music 8- Shinto tanrılarından Hachiman ve O-Kuni-Nushi ve diyarları Kenyama 9- Shou Hsing’in diyarı Orchard of Immortality MUSPELHEIM: Ysgard katmanından farklı olarak bu ikinci katmanımızda Ateş elementi ön plandadır. Çünkü bu katmanın taşı toprağı bile volkaniktir, siyah ve parlaktır ve yerden sürekli dumanlar hatta yer yer lavlar çıkmaktadır. Bunlarda bu katmanı Fire Giant( ateş devleri) için ideal bir yaşam alanı yapmıştır. Her yerde onlardan görebilirsiniz. Pek çok dağ sırası bulunur ve tüm dağlar kızıl bir renkte çok solgun bir ışık verir. İşte bu dağ sıraları –Serpent Spine- bir sürü Fire Giant klanına ev sahipliği yapmaktadır. Pek çok gözcü kuleleri ve dev kaleleri dağ geçitlerini korumaktadır ve istenmeyen düşmanları ve klanları uzak tutmaktadır. Aynı zamanda Fire Giant bakireleri de genellikle Cleric olarak yetişirler. The Mystaran Immortal Rathanos burada yaşar. Elemental Plane of Water’a açılan Silver Eye isimli bir portal bulunur. Celestial ırkları tarafından yapılan büyük bir kale olan Tower of War Triumphant, Abyss’e açılan Black Maw isimli portalı korumaktadır. NIDAVELLIR: Bu katmanımız yerin altında olan sıcak su kaynakları ve gayzerlerle dolu bir katmandır. Darkshome olarak da bilinen bu ışıksız katmanda sıkça gnom ve cüce görmek mümkündür. Büyüklü küçüklü pek çok yerleşim yerleri vardır. Her yerde ocak ateşleri ve demirhaneleri işler haldedir. Büyümesi için ışık gerekmeyen ancak ısı gereken bitkiler kaplamıştır tünelleri. Bir nevi tünel ormanları meydana gelmiştir. Duvarlarda yerlerde bolca değerli mineraller ve taşlar görebilirsiniz. Cüceler ve gnomlar aralarında sıkça çatışsalar da gerçek düşmanları saldırdığında birlik oluşturup düşmanlarını geri püskürtmesini de bilirler. Bu düşmanlar genellikle drow(kara elfler)dır. 1- Svartalfheim: Kara Elflerin yaşadıkları şehirlerden birisidir Nidavellir’de. Ancak cücelerin ve gnomların düşündüklerinin aksine bu şehirde yaşayan kara elfler kötü kalpli değillerdir. Neutral yönelimlilerdir genelde. Gene de yabancılara karşı acımasız ve sertlerdir. Büyüyle uğraşan cücelerin tapındığı Tanrı Muamman Duathal ve Tanrıça Sharindlar burada yaşar. İyi Drowların ve Dansın Tanrıçası Eilistraee’de bir dönem burada yaşamıştır. Ayrıca ejderhaların baş tanrısı Io’nun habercisi olarak görev yapan daha düşük seviye tanrı Aasterinian ve diyarı Brassberg’te burada bulunur.

Devamını Oku »
planescape-logo

Genel Bilgi

Hemen söyleyeyim. Evet doğru tahmin ettiniz burası Norse mitolojisinden bildiğiniz Viking Tanrılarının yaşadığı Asgard aslında. Chaotic Good yönelimli bir plane olarak karşımıza çıkan Ysgard’ın yeri göğü ayrıdır. Kitaplardaki deyimiyle Earthbergler vardır gökyüzünde. Yani havada uçan koskoca adalar düşünün. Sürekli dönerler birbirlerinin etraflarında ve havada daha irili ufaklı kaya parçaları da toprak nehirleri oluşturacak şekilde bu adaların arasında yüzer.  Tabi ki hemen her yerde büyüğünden küçüğüne pek çok dağ sıraları görüceksiniz. Havada yüzen bu adaların alt bölgeleri kırmızımsı bir ışık yayar. Çünkü bu bölgelerde gürleyen magma tabakaları vardır her adanın. Bu düzlemi aydınlatan ışık kaynakları bunlardır. Yaşaması güzel bir yer gibi gözüküyor. Tabi savaş meraklısı ruhların sonsuza kadar sürecek olan çığlıkları ve gökyüzünde sürekli patlak veren yıldırımların ve şimşeklerin gürültüleri ve havada yüzen adaların çıkardığı toprak kayma seslerini hesaba katmazsanız… Viking diyince aklımıza ilk gelen şey tabiî ki savaş meraklarıdır. Normalde öldükten sonra tapındığı tanrının katmanına giden bir ruh orada huzura kavuşur. Ancak Vikingler öldükten sonraki gün tekrar dirilirler Ysgard’da ve ölene kadar savaşırlar. Tekrar ölürler ve ertesi gün tekrar savaşırlar. Çıkardıkları gürültüler asla bitmez. Hava durumuna gelince. Ysgard’da mevsimler çok sert geçer ve iki mevsim vardır. Kışları inanılmaz sert ve soğuk geçer ve adalar bile çok az ışık yayar. Yazları ise hava sürekli aydınlıktır ama sıcaklık derinizi soyacak seviyededir. Zaman ve yerçekimi Material Plane ile aynıdır. Ysgard düzlemi sonsuz büyüklüktedir ama katmanlarının sınırları vardır. Divinely Morphic tir yani bu düzlem Tanrısal varlıklar tarafından şekillendirilebilirdir. Hiçbir elementin üstünlüğü söz konusu değildir hepsi eşittir. Bu düzlemde sürekli savaşan ruhlar ve diğer ölümlüler fast healing 2 kazanmışlardır. Son derece chaotic bir düzlem olduğu için de Lawful yönelimli karakterler -2 Charisma penalty alacaklardır. Hiçbir büyü okulu bonus ya da ceza almaz ancak wild magic Ysgard’da daha güçlü işler. Ysgard’da bulunan özel bir merdiven dizisi vardır. Infinite Staircase adındaki bu basamaklar sayısız düzleme ve katmanlarına portal olarak iş görür. Yani Ysgard aslında Material Planeler’den çokta farklı değildir.

Devamını Oku »
planescape-logo

Katmanlar ve Tanrılar

Başlar başlamaz söyleyeyim. Limbo’da tek bir katman bile bulunmamaktadır. Ancak pek çok sabit şehir ve yapılar bulunmaktadır. Buyurun bunları inceleyelim. Githzerai Şehir ve Manastırı 1- Shra’kt’lor: En büyük ve ihtişamlı Githzerai şehridir. The Great Githzerai denen bir fighter/wizard Kral tarafından yönetilir. Söylenenlere göre bu kral tanrı olabilecek kadar çok mürit toplamıştır. Şehir 7 adet halkadan oluşmuştur ve her halkanın etrafı granit duvarlarla çevrilidir. Her halkanın giriş kapıları devasa boyutlardan demirlerle yapılmıştır. Şehrin merkezinde büyük bir Pazar vardır ve büyüyle çok fazla ilgilenen Gitzherai halkının bu pazarlarında çok ama çok değerli ve güçlü silahlar ve büyülü nesneler bulabilirsiniz. 2- Monastery of Zerth’Ad’Lun: Bu manastır 16 level bir Monk olan Üstat Belthomais’in öğretileri doğrultusunda keşişler yetiştirmektedir. Bunun gibi onlarca manastır olsa da en fazla müridi olan manastırdır burası. Burada eğitilen keşişler için yerçekimi göz ardı edilebilir bir fizik kanunudur. Kendilerinin deyimiyle yerden tavanlara ve duvarlara çıkan hayali merdivenlere bindiklerini söylerler. Tabi bize dışarıdan havada yürüyorlarmış gibi gözükür. Gitzherai olsanız da olmasanız da sizi büyük bir misafirperverlikle ağırlayacaklardır hatta dilerseniz eğitebilirler. Elbette gerekli sınavları geçerseniz. Bir grup Githzerai Slaadlar’ın ise yaşadıkları ve şehir kavramına yakın tek bir bölgeleri mevcuttur. Spawning Stone: Söylediğim gibi Slaad’ların yaşadıkları belirli bir yer yoktur. Sadece bu Spawning Stone denen bir taş vardır. Bu taşa ise üremek için gelirler. Slaadlar hermafrodit canlılardır yani çift cinsiyetlilerdir. Erkek-dişi ayrımı yoktur. Bu yüzdendir ki Slaadlar üreyecekleri zaman bu taşa gelirler ve yumurtalarını bırakırlar. Diğer bırakılan yumurtları kendi özel sıvılarıyla gübrelerler ve taşıyıcı bedenlere yerleştirirler. Spawning Stone asla sabit durmaz sürekli yeni gelen Slaad grupları tarafından başka yere taşınır. Bu taşıyıcılarda yumurta bıraktıktan sonra Spawning Stone’u yeni gelenlere bırakır ve giderler. Bu şekilde elden ele geçer bu büyük taş. Tabi korunmasızda değildir. Spawning Stone öldükten sonra diriltilmiş bir Slaad ( The Guardian of The Stone) tarafından korunur ve Slaad olmayan her tür canlıyı yok ederler. Bu Death Slaad’lar 45 HD ye sahiptirler ve sadece fighter değil sorcerer classlarıda bulunmaktadır. Bir Slaad türü olan Gray Slaad’ların mutasyona uğratılmış halleridir. Söylenenlere göre Guardian’ı öldürüp taşa ulaşan Slaad’da bir Death Slaad olur ve eski koruyucudan daha güçlü olurmuş. Slaadlar pek bilinmesede sayıları az olan Slaad Lord’lar tarafından yönetilir. Son derece güçlüdürler. İki tanesi bilinmektedir. Ssendam ve Ygorl. Gene bir efsaneye göre Ssendam ve Ygorl “gerçek Slaad” idi. Ve güçleri pek çok Demon Lord’a taş çıkaracak seviyededir. Kendi güçlerini bildikleri ve bir gün başka bir Slaad’ın Limbo’nun sonsuz kaosunda evrimleşip, büyük güçler kazanıp, kendilerini devireceklerinden korktukları için Spawning Stone’un temelleriyle oynayıp onu büyülemişlerdir. Böylece yeni doğan Slaadların hepsi kendilerinden daha güçsüz olmuştur. Gene de bazen mutasyona uğramış Slaad’lar da doğmaktadır ancak hiç biri Slaad Lord olacak kadar güçlenmemiştir. Unutulmuş Diyarlar: Demon Stone PC oyununda gördüğümüz Slaad Lord Ygorl. Bir Blue Slaad ve Death Slaad Green Slaad-Red Slaad-Gray Slaad Limbo’da Yaşayan Tanrılar ve Diyarları 1- Fenmarel Metarine: Unutulmuş Diyarlar evrenindeki lesser deity elf tanrılarından. Diyarı Fennimar 2- Budizm inancından üç büyük Tanrı Agni,Vayu ve Indra ve ortak diyarları Swarga 3- Llerg: Hlerg olarakta bilinen Greyhawk sistemininde ki Hayvanların ve Gücün tanrısı. Diyarı Beastheaven 4- Procan: Greyhawk sistemindeki Denizlerin ve Tuzun tanrısı. Diyarı Seasedge 5- Ralishaz: Greyhawk sisteminden Şans Tanrısı. Diyarı The Kiss of Luck 6- Shaundakul: Unutulmuş Diyarlar evrenindeki Rüzgarların, Portalların ve Yolculuk tanrısıdır. Kuzey Faerun’da başta Myth Drannor olmak üzere özellikle Moonsea (ay denizi) bölgesinde çok tapınılan bir tanrıydı. Eskiden Intermediate Deity seviyesinde olmasına karşın Myth Drannor’un çöküşünde müritlerinin büyük kısmını kaybetmiştir ve Lesser Deity seviyesine düşmüştür. Diyarı Shaunadaur 7- Shina-Tsu-Hiko: Shintoların (spiritüel Japon Halkı) tapındığı rüzgarlar tanrısı. Diyarı Windshome 8- Sirrion : Ejderha Mızrağı’ndaki nötr tanrılardandır. Gürleyen Ateşin ve Simyanın tanrısıdır. Krynn’i şekillendirirken Tanrı Reorx’un kullandığı demirci ateşini Sirrion yaratmaktadır. Diyarı The Flame Void 9- Tempus ve Red Knight:  Unutulmuş Diyarların tanrılarıdır. Tempus Faerun’un  Savaş ve Güç tanrısıdır ve en güçlü tanrılarından biridir ( Greater Deity). Red Knight ise demigoddır ve Strateji ve Taktik tanrısıdır. Ortak yaşadıkları diyar The Knight’s Rest 10- Susanoo: Shintoların taptığı Denizler ve Okyanuslar tanrısı. Diyarı  The Globe of Raging Chaos

Devamını Oku »
planescape-logo

Genel Bilgi

Şu ana kadar pek çok plane yazdım. Kimisi lawful kimisi chaotic dedik. Peki gerçek Kaosla yüzleşmeye hazır mısınız? Abyss bile Limbo’nun kaosunun yanında Güzellik Tanrıçası Sune’un güzellik merkezi gibi kalır. Elemental boyutlardan birkaç element alın, biraz da Material Planeler’den bölge alın, biraz da hortum, şimşek ve deprem koyun. Limbo budur. Sürekli değişen hiç bir şeyin olmadığı ama aynı zamanda her şeyin olabilmesinin mümkün olduğu bir planedir. Ateş topları şiddetli fırtınalarla; gürleyen toprak parçaları azgın dalgalarla boğuşur birbirlerine üstün gelebilmek için. Tabii bu element savaşlarının altında ormanlar, su koruları, yıkık kaleler gibi yerler de vardır. Yaşam da vardır Limbo’da. Benim nedense D&D sisteminde en çok sevdiğim yaratıklardan Githzerai ve Slaadlar burada yaşar; ana boyutları buradır. Öldükten sonra ruhu Limbo’ya gelen ruhlar da bu sonsuz kaosun içinde yüzen, düşünemeyen hatta konuşamayan kaotik bir bulut şeklinde oradan oraya sürüklenir. Ve ruh hallerine göre ruhsal bedenleri bir elementle kaplanır. Yani bazen ateşle kaplı bir hayalet şeklindeyken bazen havada dönüp duran bir vakum şeklindedir. Limbo’yu bir nevi sebze çorbası gibi düşünebilirsiniz. İçinde her şey var ve sürekli dönüp duruyor. Limbo’nun şu ana kadar gördüğünüz planelerden farkı şudur ki bu düzlem Evil yönelimli bir plane değildir. Chaotic Neutral yönelimlidir. The Great Wheel’de tam ortada duran bir düzlemdir. Ki zaten Limbo kelimesi Katolik inancında Cehennem’in Kenarı anlamına geliyor. Yani tam sınırı temsil ediyor. Ne evil ne good. Limbo adeta canlı bir düzlemdir. Yeterince zekaya ve konsantre yeteneğine sahip canlılar etraflarındaki kaosu durdurup istedikleri şekle sokabilirler. Hayallerinde canlandırdıkları her şeyi yaratabilirler; Limbo arzularınıza cevap verecektir. Ama en ufak bir konsantre bozukluğunda ya da bu düzlemi terk ettiğinizde işlediğiniz yerler tekrar kaos bulutu olup uçar gider. Sadece tanrısal varlıklar bu kaos bulutlarını sonsuza kadar şekillendirebilme ve düzlemi terk ettiklerinde bile sabit tutacak güce sahiptir.  Githzerailer genelde korular hayal edip bu koruların üzerlerine büyük şehirler kurmuşlardır ve mutlu mesut yaşamaktadırlar. Ancak Slaadlar Limbo’yu şekillendirmenin zaman kaybı olduğunu düşünürler ve her tür elemente uyum sağlayabildikleri için rahatları yerindedir. Ateş toplarının içinde nasıllarsa su baloncuklarının içinde de aynı şekilde yaşayabilirler. Ki zaten Slaadlar da türlere ayrılırken elementlere göre ayrılır (kırmızı, mavi, kahverengi, beyaz vs). Yani kısaca Limbo’da üç türde bölge bulunur: 1- Uncontrolled Areas (Kontrolsüz Alanlar): Limbo’nun şekillendirilmemiş kaosudur. 2- Controlled Areas (Kontrol Edilebilmiş Alanlar): Buralar sizler gibi normal ölümlülerin şekillendirdiği bölgelerdir. Ancak çoğu zaman kalıcı değildir. Sürekli kontrol etmeniz için iradenizi sürekli zorlamanız gerekecektir. Asla sonsuza kadar sürdüremezsiniz. 3- Stabilized Areas (Sabitlenmiş Alanlar): Kalabalık Githzerai halkı tarafından ya da Tanrılar tarafından şekillendirilmiş bölgelerdir ve sabitlenmiştir. Yani başka bir tanrısal varlık gelip değiştirmeye çalışmadıkça Limbo kaosu bu alanlara dokunamaz. Normalde Limbo’da bir çekimi yoktur ama eğer kişi isterse olabilir. Yaratılabilecek yerçekimi Material Plane ile aynıdır. Zamanda normal olarak işler. Limbo’nun belirli bir sınırı yoktur sonsuz bir boyuttur. Ne kadar giderseniz gidin bitmez ve her yerde Gitzherai manastırları, şehirleri ve Slaadlar’ı görebilirsiniz. Pandemonium gibi Morphic bir özellik taşır Limbo. Yani şekillendirilebilir. Ancak Pandemonium, Divine Morphic yani sadece tanrılar tarafından şekillendirilebilirken, Limbo Highly Morphic yani yeterli zekaya sahip herkes tarafından şekillendirilebilir demektir. Büyü de normal olarak işlemesine rağmen sadece şekillendirilmiş alanlarda büyü normal işlemektedir. Yani Limbo’nun kaosunun içinde büyüler her zaman doğru çalışmaz. Böyle yerlerde büyü yaparken bir level check zarı atmalısınız (d20+leveliniz) ve bu attığınız zar DC 15+ yaptığınız büyünün levelini geçmek zorundadır. Eğer başarısız olursanız büyünüz beklenmedik sonuçlar doğuracaktır. Limbo’ya geçişi sağlayan çok fazla sayıda portallar mevcuttur ancak uyaralım. Portaldan geçer geçmez sizi hiç beklemediğiniz şeyler bekliyor olacaktır. O yüzden portallardan geçmeden Limboyu şekillendirmek üzere zihninizi hazırlarsanız ya da koruyucu büyülerinizi yaparsanız akıllılık etmiş olursunuz. ÖNEMLİ BİLGİ Forgotten Realms Settings’te Tanrı Cyric, Limbo’yu kendine ev edinmiş ve onu değiştirip adını The Supreme Throne koymuştur. 1385 Diyar yılında Büyü Tanrıçası Mystra’yı öldürdükten sonra diğer tanrılar tarafından kendi tahtına 1000 yıllığına hapsedilmiştir. Ancak bu FR Settings’te olan bir olaydır herhangi bir genellemesi yoktur.

Devamını Oku »
planescape-logo

Katmanlar ve Tanrılar

PANDESMOS: Pandemonium’un ilk katmanıdır ve düzlemdeki en büyük mağaralara ev sahipliği yapmaktadır. Bu mağaralardan bazıları o kadar büyüktür ki bir şehri tamamen içine alabilecek kapasitededir. Neredeyse tüm mağara tünelleri duvarlardan sürekli ileriye doğru akan soğuk su akıntılarıyla doludur ki rüzgarın soğugu yetmezmiş gibi suyunda soğugu eklenince epey can sıkıcı olabilmektedir. Genel Bilgiler kısmında bu planede ki yerçekiminin sadece yerden dikey doğrultuda değil her doğrultuda etki ettiğini söylemiştik. Bu soğuk su akıntıları da çoğu zaman havada asılı dururlar bu sebepten ötürü. Diğer planelerimizde olduğu gibi Styx Nehri gene bu katmandan geçmektedir. Aynı zaman da diğer 3 katman içinde en kalabalık katmandır ( ki bu sayıda çok azdır) Bu katmanımız da iki adet büyük yapı bulunmaktadır. 1- Madhouse: Bleak Cabal örgütünün yaşadığı yerdir. Pandemonium’a gelen yolcular için mola yeri gibidir. Yapı etrafı yuvarlak surlarla çevrilidir ve koskoca bir mağaranın tavanına tabanına ve duvarlarına değecek şekilde yapılmıştır yani çok büyüktür. Mekanın nüfusunun çok büyük bir kısmı yolculardan oluşur. Buraya geldiğinizde kaybolduysanız uygun ücret karşılığında sizi istediğiniz yere götürecek bir rehber bulabilirsiniz. Ancak gene de uyarayım Madhouse’un yerleşiklerinin neredeyse tamamı ya deli ya kör ya sağır yada çoğunlukla üçü birdendir. 2- Winter’s Hall:  Tamamen buzla ve karla kaplı bir bölgedir. Eğer elinizde meşale yada büyülü bir ışık kaynağı varsa bile en fazla birkaç metre ötesini görebilirsiniz. Kar yağışı asla durmaz ve rüzgarda yerdeki karları sürekli süpürerek bir nevi kardan bir sis oluşturur. Buz Devleri( Frost Giants) ve kış kurtları ( winter wolves) yaşar burada. Acımasız olduğu bilinen ve pek çok isimle anılan The Trickster ( hilebaz) adında bir varlığa taparlar. Tanrıları: Norse mitolojisinden çoğunuzun bildiği Aldatmacalar Tanrısı Loki, Forgotten Realms’tan Soğuk Fırtınalar Tanrıçası Auril’in mekanı Winter’s Delight ve Talos’un mekanı Towers of Ruin ve Ho Masubi’nin diyarı Uchi-bi bu katmanda bulunur. COCYTUS: Bu katmandaki tüneller Pandesmos’a göre daha küçüktür ancak rüzgarlar daha keskindir. Bu katmana Ağıtlar Katmanı’da denir. Çünkü dar tünellerden esen hızlı rüzgar adeta bir ağıt senfonisi gibi ses çıkarmaktadır. İlginç bir şekilde bu katmanda ki tünellerin duvarlarında el oymaları görülmektedir. Pandemonium’da yaşayan tanrılar bile bu oymaların sırrını çözebilmiş değildir. Bu katmanımız da iki adet büyük yapı bulunmaktadır. 1- Howler’s Crag: Sivri uçlu bir dikit taşı bulunur Cocytus’un merkezinde. İşte Howler’s Crag her tarafa yayılmış kaya parçaları, işlenmiş el yapımı oyma taşlar ya da sur parçalarıyla doludur; sanki bir dev’in sarayı başına yıkılmış gibi gözükür. Howler’s Crag’in en tepesinde yaklaşık 3 metre çapında etrafı alçak surla çevrili bir platform bulunur. Bu platform ve üzerindeki her şey mavi mavi parıldar. Daha alt kısımlardaysa çukurlar bulunmaktadır. Bu çukurların bazıları bir yere bağlanmazken bazıları da tüneller aracılığıyla daha iç kısımlara gitmektedir. Bu çukurların duvarları kimselerin bilmediği ve muhtemelen kadim büyülere ait harflerle, gizli büyü ve iksir tarifleriyle doludur. Pandemonium’da yaşayanlar der ki eğer ki gizli bir formül ya da birinin peşindeyseniz Crag’ın en tepesine çıkmalı ve istediğiniz bilginin veya kişinin nerede olduğunu sormalıymışsınız. Nerede olursa olsun Crag size istediğiniz şeyin nerede olduğunu bulurmuş. Bu yüzdendir ki bu mekana gelenler ya kayıp dilleri araştıran bir arkeolog ya kadim büyülere ulaşmak isteyen bir büyü kullanıcısı ya da kayıp olan birini aramak üzere Crag’ın en yüksek platformuna gelen bir ölümlüdür. 2- Harmonica: Efsaneler derki Cocytus’ta dev sütunlardan oluşan bir bölge vardır. Bu sütunların üzerinde düzlemler arası yolculuk (planewalking) yapmanın hiç bilinmeyen bir yolu yazdığı söylenir. Bu yol portal, büyü ya da büyülü aletler değildir. Kimsenin çözemediği bir sırdır. Ayrıca tüm Pandemonium’da ki rüzgarın en ama en sert estiği yer buradır. Gene de burayı araştırmak için gelen arayıcıların sayısı hiçte az değildir. Tanrıları :Nefret ve Kötülük Tanrı’sı Erythnul’un eski diyarı Fields of Malice; bugbearların tanrısı Hruggek ve diyarı Hruggekolohk VE çoğunuzun bildiği Unutulmuş Diyarlar’ın en güçlü tanrılarından Cyric the Mad ve diyarı Shattered Castle bu katmanda bulunan tanrılardır. Ancak Cyric’in diyarı AD&D 2nd edition’da burası gözükmektedir. Şu anda Limbo düzleminde The Supreme Throne adındaki yerde yaşamaktadır ( aslında mahkum edilmiştir. Büyü tanrıçası Mystra’yı katlettikten sonra Lathender,Tyr ve Sune tarafından kendi tahtına hapsedilmiştir) PHLEGETHON: Bu katman içlerinde en kötüsü sayılabilir. Zira en karanlık, en soğuk ve sürekli suların damladığı tünellerle dolu bir katmandır. Bunun sebebi ise Phlegethon katmanın kayası taşı toprağı tüm ışığı ve ısıyı sürekli emer. Yani asla burnunuzun ucunu bile göremez ve ısınamazsınız. Diğer 3 katmandan farklı olarak yerçekimi burada tek yönlüdür. Bu sayede dikitler ve sarkıtlar her yeri kaplamaktadır. Diğer katmanlarda ise dikit ve sarkıtlara çok rastlanmaz zira yer çekimi her yerden etki ettiği için o tarz yapıların sallanmasına izin vermez. Bu katmanımız da iki adet büyük yapı bulunmaktadır. 1- Windglum: Birkaç kilometre genişliğindeki bir mağaraya kurulmuş bir başka Sürgün(The Banished) yapısıdır. Şehrin tepesinde şehri ısıtan ve aydınlatan yüzlerce yanan ve asla sönmeyen küreler bulunur. Şehir gerçekten bir şehir gibidir. Her yerde irili ufaklı evler bulunur. Bu evlerin ortasında yani şehrin merkezinde bir kale bulunur Citadel of Loros adında. Bu şehrin haklıda zihinsel olarak dengesizdir ancak şehir de özel bir han bulunur. Bu han sizin gibi diğer düzlemler arası yolculuk yapan kişilerin gelip kaldığı, bilgi aldığı, adam kiraladığı bir yerdir. Bu hanın adı Scaly Dog’tur. 2- Citadel of Slaughter: Cocytus katmanı tanrılarında Erythnul’un eski diyarı Fields of Malice demiştik. Şu anki bulunduğu yerse 3. katmandaki Citadel of Slaughter’dır. Erythnul’un büyüsüne kapılan ölümlüler bu kalenin soğuk ve işkence sesleriyle dolu tünellerinde birbirlerini avlar ve katleder soğuk kanlılıkla. Tünellerin ortasında ise tahtında oturan Erythnul vardır ve bu bitmez tükenmez savaşı eğlenerek izlemektedir. Tahtında değişik formlarda oturmaktadır. ( insan, gnoll, bugbear, ogre ve trol) Eğer savaşan kişilerden biri Erythnull’a yaklaşıp kanını akıtabilirse; Erythnull o an hangi formdaysa o ırka dönüştürülür ve Erythnull’a hizmet etmeye başlar. Tanrıları: Fey ırklarının tapındığı Queen of Air and Darkness ( gerçek adı bilinmiyor)’ın diyarı Unseelie Court; Ejderha Mızrağı evreninden tanıdığımız Denizlerin Tanrıçası Zeboim ve diyarı The Maelstorm ve büyüyle yozlaştırılmış cücelerin taptığı Diirinka’nın diyarı Hidden Betrayal bu katmanda bulunur. AGATHION: Diğer katmanlara göre pek fazla tüne barındırmayan sonsuz uzunluktaki bir kayadır bu katman. Bu kayanın üzerinde bir sürü irili ufaklı balonlar bulunur. Bu balonların bir kısmı diğer katmanlara hatta düzlemlere açılan portallar olarak iş görür. Portal olmayan balonlar ise içlerinden 250 kglık bir yaratığı bile uçurabilecek güçlü rüzgarlar çıkartır. Bazı balonlar ise Tanrılar tarafından hapsedilmiş güçlü yaratıklara ev sahipliği yaparken bir kısmı da Tanrıların özel kasaları olarak iş görür. DİP NOT !!!( EKSTRA BİLGİ) Cocytus ve Phlegethon aslında Yunan mitolojisinde Styx ile beraber adı geçen diğer iki büyülü nehirdir. Cocytus aynı zamanda İlahi Komedya eserinde Cehennemin en alt katı olarak geçer

Devamını Oku »
planescape-logo

Genel Bilgi

Geldik asosyal plane’imize. Pandemonium tüm Outer Planeler içinde en az varlık barındıran düzlemimizdir. Korkunç sesler çıkaran; adeta uluyan ve çığlık atan rüzgarlarla kaplı, uzun süre kalanları delirten ve zihinsel bozukluğun delilikle pekiştirildiği kapkaranlık ve mağaralardan oluşan bir düzlemdir burası. Bu düzlemi ısıtan ya da aydınlatan bir ışık kaynağı yoktur. Normal bir ateş yakmak imkansızdır zira rüzgar anında söndürür tüm ateşleri. En ufak bir fısıltı çıkardığınızda sürekli esen rüzgar bu fısıltıyı alır ve tüm katmanların mağaralarına taşıyarak korkunç bir senfoni oluşturur.  Eh belki “ bu ne ya pek bir şey yokmuş yaşanır burada” diyorsanız devamını okuyun derim. Bu rüzgarlar sadece korkunç sesler çıkartıp sizi üşütmekle kalmıyor aynı zamanda bu katmanda topraktan da bol bulunan tozu kumu uçurup gözlerinize sokuyor ve görüşünüzü inanılmaz derecede kısaltıyor. Tabi ki pek ağır değilseniz rüzgarın sizi uçurması ve siz parçalanana kadar havada döndürüp cesedinizi Tanrılar bilir kimselerin bilmediği bir uçurumdan aşağı atması içten bile değildir. Aynı zamanda büyü kullanan biriyseniz ve üzerinizde bir yığın büyü malzemelerini koyduğunuz keseleriniz varsa; rüzgar sizi uçurmasa bile üzerinizdeki daha hafif şeyleri kapıp götürebilir dikkatli olmalısınız. Pandemonium’da yer çekiminin bir istisnası bulunmaktadır. Söylediğim üzere tüm katmanlar mağaralardan oluşmaktadır. Ancak bu mağaralarda tavan, taban ya da duvar kavramı bulunmamaktadır. Çünkü bir mağarada yürürken en yakın hangi mağara yapısına( tavan taban duvar) yakınsanız yerçekimi ordadır. Yani dümdüz yürürken yanınızdaki duvara bir ayağınızı koyarsanız yerçekimi tabandan duvara döner ve o ayak bastığınız duvarda yürüyebilirsiniz. Üçüncü katmanı Phlegethon hariç hepsinde geçerlidir bu. Zaman Material Plane ( Madde Düzlemi) ile aynıdır. Bu düzlemin ucu bucağı bir sınırı yoktur. Ancak yalnızda dört katmanı bilinmektedir. Chaotic Evil yönelimlidir. Herhangi bir büyü okulu da penalty almaz tüm büyüler normal işler. Combat’lar diğer düzlemlere nazaran daha zahmetlidir. Çünkü burada ranged kullandığınız her silaha -2 penalty alırsınız tabi bu rüzgarın hafif seyrettiği yerlerdedir. Daha güçlü rüzgarlarda bu penalty miktarı daha da artar. ( Arzu edenler Dungeon Master’s Guide Chapter 3 Wind Effects bölümündeki tablodan penalty miktarlarına bakabilirler.) Bu düzlem Divinely Morphic özellik taşımaktadır. Yani Tanrısal bir varlık tarafından şekillendirilebilir. İsterlerse rüzgarları istedikleri sınırlı alanlarda durdurabilirler. Chaotic Evil yönelimli bir plane olduğu için Lawful yapılı karakterler Charisma puanlarına -2 penalty alacaklardır. Pandemonium ‘a gelebilmek için kullanabileceğiniz birkaç yöntem bulunmaktadır. Birincisi tabi ki birinci katmanda bulunan Styx Nehri ile yolculuk etmektir. İkincisi ise şudur : Pandemonium’un Hava Elemental Düzlemine doğrudan açılan çift yönlü çok fazla portalları bulunmaktadır. Bunlar aracılığıyla buraya gelebilirsiniz. ( Tabi ki güçlü bir wizard-sorcerer bulur ve ona Gate büyüsü yaptırabilir ya da bir Cleric veya boyutlar arası yolculuk yapabilecek herhangi birine de kapılar açtırabilirsiniz.) Gelelim bu katmanın yerleşiklerine. Dediğim üzere nüfus açısından pek şanslı olmayan bu katmanımızda her türden canlıyı görebilirsiniz. İnsan, cüce, drow, goblin, ork, giant hatta yüksek düzlemlerden meleksi ırklar ve alt düzlemlerden iblisler bile uğulduyan rüzgarlarla buraya sürüklenmektedirler. İşte bu azcık nüfusu oluşturan delirmiş kişilere Bleak Cabal yada The Banished ( Sürgünler) denir. Çünkü bilerek bu düzleme gelen çok azdır. Ya bir büyü kullanıcısı yanlış bir büyü sonucu buraya gelmiş ya da bir Cleric tanrısının gözünden düşmüş ve cezalandırılmak üzere buraya gönderilmiştir. Bu kişiler ne kadar deli olsalarda pek çoğu güçlü büyü kullanıcılarıdır. Bu tarz sebepler yüzünden Pandemonium bir hapishane görevi görür aynı zamanda. Tabi ki çıkış yollarını rehbersiz yada haritasız bulmakta neredeyse imkansızdır çünkü binlerce mağara labirent oluşturacak şekilde dizilmiştir. Burada çok uzun süredir yaşamış ve ortama uyum sağlamış yerleşikler görebilirsiniz. Bu kişiler elektrik ve sonik ( ses ) etkili her şeye karşı bağışıklık kazanmışlardır. Asit ve Soğuk bazlı ortamlarda ve büyülere karşı 20 puan resistance ( bağışıklık)’ları vardır.

Devamını Oku »