Kendi Suç İmparatorluğunuzu Yönetin: Empire of Sin İncelemesi
1920 yılında onlarca mafya lideri arasında sıyrılmaya ve bölgeyi ele geçirmeye çalıştığınız bir oyun olan Empire of Sin, “Chicago’nun sadece tek bir kral/kraliçe olabilir,” mantığı üzerine kurulu.
13 farklı mafya liderinin olduğu bu oyunda stratejik hamlelerle hem ekonomik hem de diplomatik ilişkilerle kendinizi göstermeniz bekleniyor. Oyunun geliştirmesi Brenda ve John Romero çiftinin yönettiği Romero Games‘e ait ve yayıncısı Paradox Interactive. İlk olarak E3 2019’da Nintendo’nun bizlere tanıttığı Empire of Sin birden fazla platforma oynanabiliyor. Fakat oyun bir yandan kendini oynanamaz duruma getirmek için uğraşıyor.
Oynanış
Empire of Sin sıra tabanlı bir strateji oyunu. Oyunun başlangıcında 13 farklı mafya patronu arasında seçim yapmak gerekiyor. Her mafya liderinin savaşta kendine has özellikleri olduğu gibi sosyal, diplomatik ve ekonomik alanlarda da bonusları ya da dezavantajları da bulunmakta. Devamında tek bir mahallede, bir içki fabrikası ve bir karargahla başladığınız oyunda kendi seçtiğiniz takım üyeleri ile diğerlerine ait olan mekanları basıyor, ele geçiriyor ve yağmalama yapıyoruz. Oyunda temel olarak para kazanma mantığı iş yerleri yönetimi ve anlaşmalarla oluyor. 5 farklı mekan açabiliyorsunuz bunlar; içki fabrikası, kumarhane, genelev, bar, otel. İçki fabrikaları barlara tedarik ve ticarette işe yararken kumarhane ve genelevler direkt olarak para kaynağı sağlıyor. Oteller ise o bölgeye daha fazla insan çekebilmek için kuruluyor.
İlk bakışta oldukça detaylı ve doyurucu bir yönetim ekranı ile karşılaşıyoruz. Tüm gelir giderleri, içki tedarik zincirini, diğer mafyaların mekan detaylarını incelemek mümkün. Bunlar çok değişken olduğu için sürekli bir gözün bu ekranlarda olması gerekiyor.
Ayriyeten mafya lideri olarak şöhretiniz artıkkça ekibinize daha güçlü insanlar alabiliyorsunuz. Her gangsterin kendine has bir hikayesi ve özelliği var. Diğer gangsterlerle olan uyumu, silah kullanma yetenekleri, özel yetenekleri arasındaki uyuma dikkat etmek gerekiyor.
Bu noktaya kadar size oyunun vadettiklerini anlattım. Oyun başlangıçta ne kadar dikkatli olmanız gerektiği konusunda uyarırken gözüm bir korkmadı değil. İlk başta gözünüzü alamadığınız bu detaylar maalesef ki birer göz boyamadan ibaret. Oyunun ilk bir iki saatinden sonra o kadar güçleniyorsunuz ki ne diğer mafyaların durumu, ne gelirleriniz ne de polisle ilişkiniz umurunuzda olmuyor. Neden mi?
1- Ekonomi Yönetimi
Oyunun ekonomi sistemi çok saçma. Takım üyelerinin haftalık giderleri o kadar fazla ki iş yerlerinin ne kadar para kazandığı önemsiz oluyor. Aşağıdaki ekran görüntüsünden ne demeye çalıştığımı daha iyi anlayabilirsiniz.
Her iş yerinin 4-5 farklı özelliğini geliştirebiliyorsunuz ama neredeyse bu hiçbir fark sağlamıyor. Onun yerine bir mekanı basın, orayı yağmalayın ve bulduklarınızı diğer mafya liderlerine satın. Artık zenginsiniz. Oyunu birkaç saat oynadıysanız zaten artık her mafya liderini kolaylıkla öldürebilir hale gelmişsinizdir. Onun karargahını basın ve tüm iş yerleri sizin olsun. Yine zenginsiniz.
2- Savaş Sistemi ve Yapay Zeka
Empire of Sin oyununa başladığınızda diğer mafya liderleri ile iyi anlaşmanız gerektiğini ve bunun bir çocuk oyuncağı olmadığını duyuyorsunuz. Fakat bir iki takım üyesini kiraladıktan sonra rastgele bir karargaha girip, mafya liderini öldürüp onun tüm varlığına el koyabiliyorsunuz. Çok kısa bir süre sonrasında o kadar güçleniyorsunuz ki diplomatik ilişkilere ihtiyaç dahi duymuyorsunuz.
Ek olarak oyunun yapay zekası çok kötü. Savaşlar birbirine çok benzer mekanlarda ya da sokaklarda gerçekleşiyor. Taktiğe ihtiyaç duymadan yapay zekayı alt etmek oldukça basit olduğundan oyun “sıra bana gelsin de geri kalanlarını da öldüreyim”den ibaret oluyor.
Bunların yanında savaşlar hızlandırılamıyor ya da geçilemiyor. Tek bir karakterim tek turda kritik vuruşu ile 100-150 hasar vurabilirken karşıma çıkan 50-60 canlı düşmanlarla sürekli savaşmak zorunda kalmak oldukça can sıkıcı oluyor. Bazı savaşlardan tura siz başladığınız için hiç hasar almadan, 7-8 kişiyi öldürerek çıktığınız oluyor. Özetle savaşlar her anlamda oldukça sıkıcı ve yorucu.
3- Oyun Hataları
Oyunda o kadar fazla hata var ki, oyuncular tarafından Empire of Bugs olarak nitelendirilmek üzere. Hem Steam hem de kendi internet sitelerinde oyun hataları o kadar hızlı artıyor ki takip etmek imkansız hale geliyor. Dün rapor ettiğim bir hatayı bugün forumun 5. sayfasında bulabildim. Ve sadece tek bir tür hatadan bahsetmiyorum. Savaş sistemi hatalı, görevler hatalı, NPCler hatalı, grafikler hatalı, haritalar hatalı… Teknik ve görsel açıdan her türlü hatayı yakalayabileceğiniz bir oyun olmuş. Oyunun çıkışından 7 gün geçmesine ve çıkış günü yamasının çıkmasına rağmen yazıyorum bunları.
4- Oyun Kendini Çok Fazla Tekrar Ediyor
Oyunda çeşitli görevler var ve oyuna farklılık katan şey bu. Geneli oyun hataları yüzünden çözülemese de hikayeler eğlenceli. Seçtiğiniz mafya liderinin kendine has bir hikayesi ve tavrı var. Bu hem diğer mafya liderlerini hem de ekiple olan iletişiminizi etkiliyor. Yani seçtiğiniz her liderle farklı hikayeler görmeniz olası. Bunun dışında kalan her şey sürekli kendini tekrar ediyor. Oyunun haritası birkaç mahalleden oluşuyor ve her mahallede farklı mafyaların mekanları bulunuyor. A mahallesine git, orayı ele geçir. B mahallesine git, orayı ele geçir. Ve her yeri ele geçirene kadar buna devam et. Aynı savaşlar, aynı mekanlar, aynı görevler…
Genel Olarak Empire of Sin
Empire of Sin vadettiklerini uygulamayı başarabilseydi oldukça kaliteli ve başından kalkmak istemeyeceğim bir strateji/yönetim oyunu olurdu. Fakat şu aşamada sadece oyuncuları köşeye sıkıştırıyor. Geliştiricilerin belirttiği 7-12 saatlik oynanış maalesef ki normal şartlarda mümkün değil. Bütün bunlara rağmen 8 saatten fazla oynadığım Empire of Sin, geliştirilmediği müddetçe önerebileceğim bir oyun değil. Fakat oyunu kendiniz incelemek ve daha fazla bilgi almak isterseniz buraya tıklayarak sitesini ziyaret edebilirsiniz.
Bukadar beklemeye bence hiç de iç açıcı bir karnesi yok. Hele tüm seçimlerde aynı amaç ve hikayeye sahip olmak çok saçma