Son Haberler
Anasayfa » İncelemeler » Children of Morta İncelemesi – Aile, Umut, Fedakarlık…

Children of Morta İncelemesi – Aile, Umut, Fedakarlık…

İlk baktığınızdan andan itibaren farklılığını hissettiren Children of Morta geçtiğimiz günlerde Dead Mage Studios’un ellerinde şekillenip 11bit Studios tarafından yayınlandı. Ney? Evet tarafından.

Yaşatacağı yoğun duygular ve hikayesinin gücü ile büyük iddialarda bulunan Children of Morta birçok mecrada yüksek puanlar almasına ve hatta 2019’un en güzel oyunu olarak birçok defa anılmasına rağmen eksikleri kendini fazlaca hissettiriyor. Gelin genel olarak oyunu bir inceleyelim.

Dünyayı Kurtarmak İçin Değil Aileyi Bir Arada Tutmak İçin Yola Çıkılan Bir Oyun

Aileyi aile yapan nedir? Aynı kandan gelmeleri, aynı yerde yaşamaları ya da sahip oldukları şeyler mi? Yoksa beraber yozlaşmış canavarları alt edip bir Tanrıça’nın ruh parçacıklarını toplayarak dünyayı kurtarmaları mı? Galiba birçoğumuz doğru tahmin ettik.

Children of Morta oyununda nesiller boyu Morta Dağı’nın koruyuculuğunu yapmış olan Bergson ailesinin maceralarını oynuyoruz. Ailenin en büyük ferdi Margaret, fırtınalı bir gecenin ortasında bir şeylerin ters gittiğini anlayarak Tanrıça Rae-Dana’nın mabedine uğrar. Fakat cevaplar için gelen büyük anne sessizliğin karşısında daha çok soru işaretleri ile boğuşur. Yalnızca aç ve karanlık “bir şeyin” sesini duymuştur. Hemen toplanan aile bir karar verir ve ailenin babası John hazırlanarak yolculuk için ilk adımı atar. İlerledikçe Morta Dağı’nın derinliklerinden akan bir “yozlaşmanın” hayvanları ve canlıları ele geçirdiğini öğrenir. Ve macera böylelikle başlamış olur.

Diyarı kurtarmanın tek yolu belli ruh parçalarını toplamaktan geçmektedir. Bu noktadan sonra karakterlerle zindan zindan dolaşmaya başlıyoruz. Her zindan kendi içinde 3 ayrı kattan oluşuyor. Bir zindanda başarısız olduğunuzda, karakteriniz ruhunun bağlı olduğu mabede dönüyor. Ve mabede döndükçe size hikaye parça parça anlatılmaya başlanıyor. Bazı olayların gerçekleşmesi için hikayenin ilerlemesi gerektiğinden dolayı başarısız oldukça hikayede ilerliyorsunuz denebilir. Hikayelerin gösterilmediği vakitlerde ise karakterleri Ben Amca’nın atölyesinde ya da Margaret’ın Ria Kitabı’ndan oyunun para birimi olan Morv karşılığı geliştirebiliyor ya da karakterlerin düşüncelerini okuyabiliyorsunuz. Bu sayede oyunun hikayesi ile ilgilenmiyorsanız hikayeye boğulmuyorsunuz.

Children of Morta tam olarak kendini bir etiketle sınırlamamış. Bunun yerine farklı oynanışlardan parçalar alarak kendine özgün bir stil ortaya çıkarmış. Hikaye tabanlı, roguelite, hack’n’slash ve aynı zamanda Diablo-like bir oyun demek yanlış olmaz. Ama ne tam olarak bu etiketlerin sınırlarında ne de onlardan ayrı.

Oynanış

Zindanlar her seferinde size farklı güçlendirmeler, yaratıklar, bulmacalar ve hikayeler sunuyor. Her zindan bitişinde veya başarısız olduğunuzda üzerinizde bulunan tüm güçlendirmeler siliniyor ve yeni zindana sıfırdan başlıyorsunuz. Bu yüzden aynı zindanı defalarca oynamanıza rağmen hala keyifli geliyor. Rastgele gelen güçlendirmeler ile her seferinde farklı bir oyun hissiyatı yaratmayı çok güzel başarmışlar. Zindan boyunca, hiçbir oyunda anlamadığım şekilde, her nasılsa çamurlaşmış yaratıklardan, hayvanlardan vesaire düşen paraları toplayarak zindan sonrasında bununla harcama yapabiliyorsunuz.

Fakat şöyle bir durum var ki oyunun ceza sistemi oldukça ağır. Yukarıda da bahsettiğim gibi, bir zindan 3 ayrı kattan oluşuyor. Ve ne yazık ki son katın son odasında ölmeniz durumunda sıfırdan ve ilk kattan tekrar başlamanız gerekiyor. Bir zindanı bitirmek, eğer ki bitirebilirseniz, normal bir hızda 25-30 dakika sürüyor ve eğer son odada ölürseniz sinirleriniz fazlasıyla gerilebiliyor. Oyunun ilk 4-5 saatinin nasıl geçtiğini anlamasam da bir noktadan sonra o kadar sinirlendim ki oyunu bırakıp bir daha dönmek bile istemedim. Ama gelin görün ki merak peşimi bırakmadı ve diğer gün oyuna geri döndüm. Fakat bu cezalandırma sistemi yüzünden oyundan giderek uzaklaştım diyebilirim. Tabii ki bu kişisel bir düşünce, aksine siz bundan zevk alıyor olabilirsiniz.

Ailenin 6 farklı üyesi ile zindanlara girebiliyorsunuz. Her aile üyesi farklı alanlarda uzman. Herhangi bir aile üyesiyle mağaralarda ne kadar çok zaman geçirirseniz o kadar çok geliştirebilirsiniz. Her karakterin kendine has bir yetenek ağacı var, seviye atladıkça yeni yetenekler kazanırken aynı zamanda var olan yeteneklerinizi de geliştirebiliyorsunuz. Aynı karakteri sürekli oynadıkça karakter yozlaşmadan dolayı yorulduğu için belli başlı dezavantajlar kazanıyor ve bu da oyuncuya diğer karakterleri keşfetmeye teşvik ediyor.

Ek olarak karakteriniz seviye atladıkça diğer aile üyelerine de belli başlı özellikler kazandırıyor. Örneğin ailenin babası John 14.seviyeye ulaştığında herhangi bir karakter ölümcül bir darbe alırsa ortaya çıkıp onları canı pahasına koruyor.

Sıkıntılar

Buraya kadar teoride her şey güzel olsa da oyun içerisinde bu iki farklı sıkıntıyı doğuruyor.

  • Siz herhangi bir karakterle 3. zindanda oynarken yeni açılan ya da daha önce seviye atlatmadığınız karakterle bu zindanı bitirmeniz neredeyse imkansız. Geliştirmediğiniz karakterle oynayabilmek için zindanın daha düşük seviyeli bir bölümüne inmeniz gerekiyor. Bu da bir noktadan sonra sürekli aynı zindanları oynamak anlamına geldiği için oyunun akışını bozup oyuncuyu sıkmaya başlıyor. Bunu tek karakterin etkisini tüm aileye yansıtarak dengelemeye çalışmışlar fakat pek de başarılı olmamış.
  • Diyelim ki okçu bir karakterle oynamak istemiyorsunuz, bu oyun tarzı sizi sıkıyor. O zaman birçok güçlendirmeye veda etmek zorundasınız. Linda karakteri ile oynamadığınız müddetçe onun aile güçlendirmelerine sahip olamazsınız. Fakat favori karakteriniz yorgunluktan bitap düşmüşse zorunlu olarak yine sevmediğiniz karakterlere yönlenmek durumunda kalıyorsunuz.

Oyuna sanatsal olarak baktığımda atmosfer gerek görsel efektlerle gerekse de müzikleri ile çok güzel sağlanmış. Oyuna dalıp gitmemek bir noktada elde değil. Burada eleştireceğim nokta ise oyunun hikayesi. Normal şartlarda oyunun hikayesini gayet beğenebilirdim ama oyun duyurulduğu ilk günden beri hikayesine o kadar çok vurgu yaptı ki beklentileri çok fazla yükseltti. Oynadığımda ise sürekli abarttıkları o hikayeyi bulamadım. Duyguların girdabına kapıldığım pek söylenemez, oyunun hikayesi benim için sadece “şirin”.

Oyunun bir de Türkçe dil desteği mevcut ama gerçekten yetersiz. Türkçe başladığım oyunu tam olarak anlayamadığım için bir noktadan sonra İngilizce oynamayı tercih ettim.

Oyun yerelde iki kişi olarak oynanabiliyormuş fakat deneme fırsatı bulamadım. Geliştiriciler oyunun şu anda çevrimiçi olarak beraber oynanabilmesi için bir sistem geliştirdiklerini belirtmişler. Yakında gelecek olan bir yama ile oyunu arkadaşlarınızla oynamak da mümkün olabilecek.

Az önce “zindanı tamamlamak normal bir hızda 25-30 dakika sürüyor” dememin nedeni ise oyunun içindeki buglarla bir zindanın 2-3 dakika içerisinde bitirilebiliyor olması. Yine bazı buglar yüzünden zindan ne kadar zor olursa olsun belli başlı koşullarda zindandaki yaratıkları öldürmek çok kolay bir hal alıyor. Dikkatli bir oyuncuysanız oyunun ilk 10 dakikasında bunları görmeniz muhtemeldir. Umuyorum ki geliştiriciler yakın zamanda bunları düzeltir.

Son Olarak

Genel olarak baktığımda Children of Morta oynanmaya değer ve eğlenceli bir oyun. Fakat diğer eleştirilere baktığımda oyunun abartıldığını söyleyebilirim. Sırf 11bit Studios adının geçiyor olması bile buna neden olmuş olabilir. Her şeye rağmen AAA oyunların arasından sıyrılıp bir kitle oluşturabilmesi büyük bir başarı, beklentilerinizi yükseltmeden oynamanızı öneririm.

Oyun PS4, Xbox, Switch ve PC’de oynanabilir durumda. Steam fiyatı ise şu an 40 TL. Daha fazlası ve satın alımlar için oyunun kendi sayfasını ya da Steam sayfasını ziyaret edebilirsiniz.

SİSTEM GEREKSİNİMLERİ

MİNİMUM:
İşletim Sistemi: 64-bit Windows 7

İşlemci: 2.8 GHz Dual Core CPU

Bellek: 4 GB RAM

Ekran Kartı: GeForce GTX 660, Radeon R7 370 or equivalent with 2 GB of video RAM

DirectX: Sürüm 11

Depolama: 2 GB kullanılabilir alan

Ses Kartı: DirectX compatible

İlave Notlar: For best controller experience please use an Xbox One or Xbox 360 compatible hardware.
ÖNERİLEN:
İşletim Sistemi: 64-bit Windows 10

İşlemci: 3.2 GHz Quad Core Processor

Bellek: 8 GB RAM

Ekran Kartı: GeForce 960, Radeon RX 570 or equivalent with 4GB of video RAM

DirectX: Sürüm 11

Depolama: 2 GB kullanılabilir alan

Ses Kartı: DirectX compatible

İlave Notlar: For best controller experience please use an Xbox One or Xbox 360 compatible hardware.