Eberron

Irklar ve Yaratıklar

eberron-logo

Irklar ve Yaratıklar

Eberron settingi klasik DnD ırkları üzerine dört yeni ırk ekler: Warforged, Kalashtar, Shifter ve Changeling. Daha sonra Magic of Eberron kitabı ile iki ırk daha eklenmiştir: Psiforged ve Daelkyr Half-Blood.

Warforgedlar golemlere benzer “yapı-yaratıklar”dır; fakat golemlerin aksine özgür düşünceye sahiptirler. Warforgedlar 30 yıl kadar önce Ejderha İşaretli Cannith Evi tarafından Son Savaş esnasında icat edilmişlerdir. Önce Canlıodun -Aerenal kıtasından, kesildikten sonra da canlı kalabilen bir çeşit kereste- ile yapıldılar. Warforgedlar ilk kez Cannith Evi’nin kalelerinde bulunan Yaratım Dövenleri’nde yapıldılar. Tahtbölgesi Antlaşması -Son Savaş’ı bitiren antlaşma- sonucu, yeni Warforgedların yapımı yasaklandı ve zaten var olanlar özgürlüklerine kavuşturuldu; lakin Thrane ve Karnath bölgelerinde Warforgedlar “sözleşmeli hizmet”e zorlandı. Eberron üzerindeki en yeni ırktır ve daha Eberron üzerindeki çeşitli ırklar arasındaki yerini tam anlamıyla kazanamamıştır. Sistematik ve iyi düzenlenmiş yaşam tarzlarının kaybından sonra özgür Warforgedlar kendilerine yeni birer hedef aramak zorunda kalmışlardır.

Psiforgedlar Warforgedların psişik güçlere sahip yeni bir türüdür. Psi-kristalleri gövdelerine kakılmıştır ve dış iskeletlerine bağlı olarak rahatlıkla görülebilir. Bu kristaller yaşayan her canlıda bulunan psişik güçleri odaklamakta kullanılır. Warforgedlarla aynı ırktan olsalar da üzerlerinde bulunan psi-kritaller nedeniyle Psiforged olarak adnlandırılmışlardır.

Shifter nâm-ı diğer “weretouched” ırkı, likantrop ve insanın çiftleşmesi sonucu oluşmuş son derece güçlü ve biraz “hayvansı” bir ırktır. Geçici olarak normalden çok daha hızlı olma, bir doğal silaha sahip olma (pençe veya çene), insan üstü tırmanma yetisine sahip olma gibi özelliklere sahiptirler (varisi oldukları likantropun türüne göre değişir). Elbette ki Shifterlar bu özelliklerini günde belirli miktarlarda ve kısa sürelerle kullanabilirler. Gümüş Alev kilisesi 160 yıl kadar önce likantroplara karşı bir takım akınlar yapmıştır ve bu akınlar esnasında Shifterlar da ırkları nedeniyle zulme uğramışlardır. Gümüş Alev kilisesi önce onları da likantroplar gibi tehlikeli ve doğal olmayan yaratıklar olarak mimlemiş, sonrasında ise hatalarını anlayarak onları Eberron’un farklı ve doğal bir diğer ırkı olarak kabul etmişlerdir.

Changeling insan ve doppelganger kırması bir ırktır. Doppelgangerlara ait şekil değiştirme ve telepati yeteneklerine tam olarak sahip olmasalar da, iradelerince küçük çaplı şekil değiştirmelerde bulunarak kendilerini başkaları gibi gösterebilirler. Changelingler kendilerine ait bir kültürden yoksundurlar. Bunun yerine başka insanların arasında yaşayarak ve onların kültürlerine katkıda bulunarak kendilerini olabildiğince gizlemeyi tercih ederler.

Daelkyr Yarım-Kanlıları Magic of Eberron ekinde betimlenmişlerdir. Bir Daelkyr’e ait böceksi ruhun toprağa hapsedilmesi sonucu ruh etrafa yayılır. O yörede doğmamış olan tüm çocuklar bu ruhtan etkilenerek Daelkyr Yarım-Kanlıları hâlini alırlar.

Eneko Secrets of Sarlona ekinde betimlenmiş bir ırktır. Yarı-dev ve ogre kanı taşırlar. Syrkarn isimli Sarlona ulusu arasında çok sık görünürler. Half-Giantlar da Xen’Drik veya Sarlona’dan karakterler olarak oynanabilirler.

Kalashtarlar Rüyalar Düzlemi Dal Quor’dan gelen bir quori ile bir insanın ruhsal ve psişik bir bağ kurması sonucu ortaya çıkar. Bu bağ ilk kez binlerce yıl önce kurulmuş ve bambaşka bir ırkın ortaya çıkması ile sonuçlanmıştır. Bu ırka ait karakterler dış görünüş olarak insanlara oldukça benzeseler de, psişik güçleri ile insanlardan ayrılırlar: Kalashtarlar psişik güçlere ve ataları ile ortak bir ruha sahiptirler. Ataları ile ortak olarak sahip oldukları bu ruh onlara tüm ırka ait ortak bir hafıza sağlar.

Elfler Khorvaire kıtasına yeni yeni geçmişlerdir. Önceleri Xen’Drik’te devlerin kölesi olarak yaşamışlardır. Sonrasında kaçarak Aerenal kıtasında bir elf ulusu kurmuşlardır. Bu elf ulusunun mensupları eski bir inanışa ibadet ederler. Elf ulusuna ait, başarılı ve yararlı elfler öldükten sonra yaşayan ölüler olarak büyüyle tekrar diriltilirler. Bunlar lichlere benzeyen; fakat iyi enerji ile doldurulmuş yaşayan ölülerdir ve bu noktada kötü enerjiye sahip yaşayan ölülerden ayrılırlar. Bu yaşayan ölü elfler, Aerenal’da senatör olarak ikamet ederler. Elfler Khorvaire’de yeni yeni yerlerini kazanmaya başladılar ve burada Valenar isimli elf ulusunu kurdular. Valenar elfleri, Aerenal elflerinden farklı geleneklere ve Xen’Drikli atalarına gurur kaynağı olan bir savaş gerilimine sahiptirler.

Cüceler önce Frostfell kıtasında yaşamışlar, sonrasında Mror Salonları’na taşınmışlardır. Elit savaşçılarının yanı sıra, paraya büyük önem verirler. Öyleki cücelerin Ejderha İşaretli Kundarak Evi Khorvaire üstünde bankacılık ile uğraşır.

Buçukluklar Talenta Düzlükleri’nde kabileler hâlinde yaşarlar ve dinozorları binek olarak yetiştirir ve kullanırlar.

Orclar Eberron settinginde ruh ve doğa güçlerine taparlar. Yeşil Ejderha Vvaraak’tan öğrendikleri druid yetileri ile, goblinoidlerin büyük ve güçlü bir imparatorluk kurdukları zamanlarda (yaklaşık 16000 yıl önce), başarılı topluluklar oluşturmuşlardır. Bu topluluklar 9000 yıl öncesinde gerçekleşen Daelkyr işgalinde büyük yaralar almalarına rağmen, şimdilerde Kapıcılar olarak bilinen orklar tarafından Daelkyrlar kendi düzlemleri olan Xoriat’a geri gönderilmiş ve Xoriat ile Eberron arasındaki bağ mühürlenmiştir. Kapıcı Druidler şimdilerde bile faaliyetlerini tek ve büyük bir topluluk hâlinde sürdürmektedirler. Bu faaliyetler, dışardan gelenleri, aberrationları ve diğer doğa üstü yaratıkları Eberron’dan sürmekle ilgilidir. Kesinlikle politikaya bulaşmazlar.

Gnomlar genellikle kendi ülkeleri olan Zilargo’da yaşarlar ve mükemmel gemi yapımcıları, elemental bağ ustaları, bilgi arayıcıları ve sosyal idareciler olarak bilinirler.

Goblinoidler (Goblin, Hobgoblin ve Bugbearlar) bir zamanlar Khorvaire’e egemen bir imparatorluk hâlinde yaşıyorlardı; fakat daelkyr işgali esnasında yaptıkları güçlü büyüler bir gerileme dönemine sebep oldu. Bu dönemde Sarlona’dan Khorvaire’e yavaş yavaş göç etmeye başlayan insanlar tarafından büyük oranda yok edildiler. Son Savaş’ın Beş Ulus’u zayıflatması üzerine goblinler savaş esnasında yok edilen Cyre Ulusu’nun yerine yeni bir ulus kurabilecek kadar güçlendiler.

Drowlar elflerin aksine Xen’Drik’te kalmayı tercih ettiler. Akrep imgesi kullanırlar; fakat Greyhawk ve Forgotten Realms drowlarının örümceklere yaptığı gibi; onları ululaştırmazlar. Keith Baker drowları elflerin bir alt türü olarak görmez, bunun yerine onları farklı bir ırk olarak sayar. Umbragen veya Gölge elfleri olarak bilinen, doğru yoldan sapmış birtakım drowlar da mevcuttur ve bunlar hakkında bilgi Dragon dergisinde ve Dragonshard isimli bilgisayar oyununda açıklanmıştır.

Couatl ırkı, ejderhaların da yardımı ile 100.000 yıl önceki İblisler Çağı’nın sonunu getirmiştir. Bazı bilgeler Couatl ırkının kendilerini şimdilerde bir inanış hâlini alan Gümüş Alev ile birleştirmiş olduğuna inanır.

Rakshasalar Khorvaire’de bulunan ve Toz Lordları olarak bilinen kötü niyetli bir organizasyona mensupturlar ve Khyber’deki tanrısal üstadlarını (iblisleri) Eberron’a getirmekle uğraşırlar. Bu kötü ruhlu yaratıklar tartışmasız, Eberron üstündeki en güçlü ilüzyon, entrika ve yıkım üstadlarıdır. Ayrıca Khorvaire üstündeki hemen her ulusun politikası üzerinde elleri vardır.

Daelkyr ırkı; Delilik Düzlemi Xoriat’a ait son derece güçlü ve kötücül bir ırktır. Bir avuç dolusu Daelkyr Kapıcılar tarafından Khyber’e mühürlenmiştir. Bu yaratıkların her biri kendilerini hapishanelerinden özgür bırakarak Xoriat’a dönme veya Eberron’u yok etme hayalleri kursalar da, hiçbiri henüz bunu başaramamıştır. Sebep ve amaçları kendi subayları tarafından bile tam olarak anlaşılamamaktadır.

Köken ve Etkilenimler

Keith Baker önceleri VR-1’e ait Kayıp Kıtalar isimli pulp MMORPG üzerinde çalışıyordu. Onu Eberron’u yaratmaya iten ilham da bu proje esnasında geldi. Baker, pulp maceraların ve depresif filmlerin atmosferini bir fantezi dünyasına yansıtarak olacakları görmek istedi. Eberron Campaign Setting kitabı şu filmleri Eberron için ilham kaynağı olarak gösterir:

-Kurtların Kardeşliği
-Casablanca
-From Hell
-The Maltese Falcon
-Mumya
-Gülün Adı
-Karayip Korsanları
-Raiders of the Lost Arc
-Sleepy Hollow

 
Yazan: Doğancan “Danbereth” Kebude

Bu İçeriğe Oy Verin

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu

Log In

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.