İncelemeler

Yeniden Uzaylılarla Karşı Karşıyayız – XCOM 2 İncelemesi

xcom-2-banner

Açıklandığı günden beri heyecanla bekledik. Dünyamızı istila eden uzaylılara karşı savaşacağımız, insanoğlunun birliğini ve yaşamını koruyan XCOM ekibini yöneteceğimiz günü iple çektik. O gün geldi çattı. Bilimkurgu strateji oyunu XCOM 2 raflarda yerini aldı.

Oyun çıkar çıkmaz ülkemizin ilk bağımsız dijital oyun platformu Voidu‘dan çok daha uygun fiyata XCOM 2 oyunumuzu aldık ve hemen oynamaya başladık. XCOM 2 incelemesi ile karşınızdayız!

Oyun, durumu anlatan etkileyici bir sinematik açılış ile başladı. Çeşitli haber kanallarındaki haberler gerçekten iç karartıcı haberler veriyor. İzlerken aklıma ilk gelen şey George Orwell’in 1984 isimli eserindeki gibi distopya oldu. Sürekli izlenen, üstleri aranan hatta özel dedektörlerden geçirilen insanlar görüyoruz. ADVENT isimli kuruluş tüm insanları fişlemeye başlamış, olası tehditlere karşı herkesi izliyorlar. Kuruluş hakkında çok fazla ipucu vererek olası sürprizleri bozmak istemiyorum. Tam da bir fişlenme ve aranma faslı sırasında oyuna başlıyoruz.

xcom-04_x2_screens_media

Oyun güzel bir aksiyon ortamı ile başlıyor. Bu arada ben Tutorial ile başlattım, o yüzden öyle başlamış olabilirim ancak Tutorial’ı oynamanızı öneririm. Ekibimizdeki askerler artık sadece ateş etmekten fazlasını yapıyorlar. Kilitli kapıları hackleyip açabiliyorlar. Bunları ilk bölümde görüyoruz. Zaten önceki XCOM oyununu oynamadıysanız (1994 yılında olanı demiyorum) Tutorial’ı mutlaka oynayın.

Hikayeye göre; ilk oyunun sonrasında yaklaşık 20 yıl geçmiş ve işler değişmiş fakat Commander pek yaşlanmamış. Bunun sebebi de kendisi üzerinde yapılan bazı deneyler. Bunu da sürprizleri bozmamak için söylemeyelim ama zaten oyunun erken dakikalarında görüyorsunuz. Commander’ı oynarken olayları bizzat Commander’ın gözünden görüyoruz. Bir karakterle konuşurken karakter doğrudan ekrana bakarak konuşuyor. Güzel bir his veriyor doğrusu.

xcom-alien-human

Grafikler Çok İyi Diyorlar!

Grafiklere gelirsek; oyundaki ışıklar ve ambiyans oldukça güzel. Sizi güzel bir kurgusal dünyanın içerisine çekiyor ancak karakter modellemeleri 2016 yılında çıkan bir oyuna kıyasla çok basit kalmış. Karakterlerin yüzleri çok basit, elleri ise köşeli duruyor. Oyunda en çok gördüğümüz şeyin ekibimizdeki karakterler olduğunu düşününce bunların güzel modellenmiş olmasını istiyor insan. İlk aklıma gelen, Mass Effect 1 oyunu oldu doğrusu. Buna rağmen XCOM Merkezi harika tasarlanmış. Görünce insanın bir içi ürperiyor.

xcom-07_x2_screens_overview_thm

Bunun yanında oyunun savaş ekranında bazı şeyler beni rahatsız etti. Mesela derinlik çok iyi sağlanamamış. Şöyle anlatayım; duvarların arkasındaki karakteri görebilmemiz için bazı kamera açılarında duvarlar, binalar ve araçlar yarı transparan hale geliyor fakat bunu çok başarılı yapamamışlar. Etraftaki nesnelerin bu yarı transparan hale gelmesi durumu karakterin nerede olduğunu tam anlayamamıza sebep olabiliyor. Mesela binanın üstünde mi yoksa alt katta bir duvarın arkasında mı gibi şeyler sorun yaratabiliyor. Gitmeniz gereken yer iki katlı bir binanın üst katında gibi görünürken aslında alt katında bir duvarın arkasındaymış. Bunlar da oyunun grafiksel problemleri.

Kısaca özetlemek gerekirse oyunun atmosferine göre renkler çok canlı, gölgeler ve desenler yetersiz. Etraf çok plastik görünüyor.

xcom-combat-ekran

Uzaylılar ve Askeri Sınıflar Değişti Mi?

Uzaylılar ilk oyuna göre değişiklik gösteriyor. İlk oyundaki Snakeman, karşımıza Viper olarak çıkıyor. Burada Viperlar, askerimizi saklandığı yerden tutup çıkarıyor. Yakından bunu yaparken uzaktan da plazma silahlarıyla can yakıyorlar. Bununla birlikte cıbıl cıbıl dolaşan ufak uzaylı yaratıklarımız Sectoidler de büyümüş, serpilmiş. Boyları iki katına çıkmış. Böyle olunca sevimli değil korkunç olmuşlar tabii. Bunlar da askerlerimizin zihnini kontrol edebiliyor ve onları etkileyerek paniklemelerini sağlıyor. Bir de ADVENT askerleri var. Onlar da değişik rütbelerde ve yeteneklerde karşımıza çıkıyor. Tam bir askeri birlik gibiler. İri yarı, domuz suratlı Muton; Mutonların evrilmiş hali olup etrafta koşturan Berserker; kendisini gizlemeyi iyi bilen Faceless; uçarak ve havadan sürpriz saldırılar yaparak bolca can yakan Archon; dört bacaklı ve vuruşlarıyla zehirleyen tehlikeli Chryssalid; en zorlu rakiplerden biri olan hemen hemen her şeye dayanıklı Andromedon; oyunda karşılaştığımız uzaylı yaratıklar.

xcom-02_x2_screens_media

Askeri birliklerimiz ise Ranger, Grenadier, Specialist, Sharpshooter ve Psi Operative olarak uzmanlaşıyor. Rangerlar orta menzilde iyi silah kullanan, yakın mesadede de kılıçla düşmanları doğrayabilen askerler. Grenadier, el bombası kullanarak alan etkili hasar veren bir sınıf. Specialist, yanlarındaki drone ile iyileştirme veya hackleme gibi yeteneklere sahip özel bir sınıf. Sharpshooter zaten uzak menzilli, uzun namlulu tüfek kullanan keskin nişancı ünitemiz. Psi Operative psişik güçlere sahip askeri ünitemiz.

xcom-2-soldier

Kısacası önceki oyundaki Assault, Heavy, Sniper, Support ve MECTrooper sınıflarını görmeyi çok beklemeyin.

XCOM Merkezi’nde Neler Oluyor?

xcom-gemi

XCOM Merkezi, oyundaki en önemli kısımlardan birisi. Burada Research (Araştırma), Engineering (Mühendislik), Armory (Cephanelik) ve Command (Kumanda Merkezi) var. Buralarda yeni silahlar geliştiriyoruz, uzaylıları araştırıyoruz, zırhlar yapıyoruz ve istihbarat topluyoruz. Ayrıca askerlerimizi de burada görebiliyor ve seçebiliyoruz. Savaşlarda başarı kazanabilmek için bu merkezi iyi yönetmelisiniz. Silahlarınızı geliştirmeli, askerlerinizi eğitmeli ve her şeyin kontrolünü dengeli yapmalısınız.

Harita üzerinde gidilecek yerleri belirliyor buradaki görevleri yapıyorsunuz. Bazen bir tehditi yok ederken bazen de sadece malzemeler bulup topluyorsunuz. Diğer bölgelerde de asayişi sağlamayı unutmayın. Bunlar size ek kaynak sağlayacak. ÖNEMLİ!

xcom-2-harita

İşin En Nefret Ettiğim Kısmı

Genelde strateji oyunları oynarken elimdeki üniteleri harcamaktan pek çekinmem. Age of Empires, Civilization gibi oyunlarda üniteleri bol bol salar, ölmelerine ise hayıflanmazdım lakin elinizde sınırlı sayıda adam olunca bir anda aklım stratejiden çıkıp rol yapma oyunu mantığına giriyor. 4 kişi ile gittiğim görevde, tam da karakterim rütbe almışken XCOM Merkezi’ne onun cesedini getirmek en nefret ettiğim şey.

xcom-2-combat1

Yıllar boyunca strateji oyunu oynamış olsam da kendime bir strateji ustası diyemem; hele ki kısıtlı zamanda tamamlanması gereken bir görev varsa hemen paniklerim. İşte böyle bir durum ellerimle büyüttüğüm, solar iken dirilttiğim askerimin çok saçma bir şekilde öldüğünü görünce etrafı yumruklamaya başlıyorum. Oyunun başında o kadar gönül bağı kurmuyorsunuz belki ama pek çok görevinizde günü kurtarmış, neredeyse bütün uzaylı yaratıkları tek başına alt etmiş bir karakterinizin öldüğünü görmek gerçekten yıkıcı oluyor. Eee tabii bu da oyunun zorlu strateji kısmı. Hiç zaiyat vermeden görev tamamlamak da gerçekten iyi bir strateji ve taktik gerektiriyor. Çevreyi ve oyunu iyi okumak işin sırrı.

İlk Oyun Kolay Gelmişti

İlk XCOM oyununu oynarken çok zorlanmamıştım. Evet, yine ölen askerlerimin arkasından çok gözyaşı dökmüştüm ancak yavaş ve sağlam adımlarla ilerleyerek tüm görevleri rahatça yapmıştım. Hatta oyunun son görevinde, “Aaa bu muydu son görev?” demiştim çünkü oldukça rahat bitmişti. Bunda ise işler çok değişmiş. Oyunları çok zorda oynamayı sevmem, genelde normal zorlukta oynarım. Bu nedenle Veteran zorluk seviyesinde başladım. Arkadaş, oynamak için cidden Veteran olmak gerekiyor sanırım. Oyun size taktikler veriyor, “Eğer düşmanlarınızın arkasına geçerseniz daha rahat hasar verirsiniz,” veya “Onlar sizi görmeden izleme moduna geçerseniz pusu kurabilirsiniz.” Yahu iyi güzel anladım da 10 tane uzaylının ortasına atlıyoruz. Ortasına derken cidden ortasına. 4 askerlik ekibiz ve uzaylılar her yana yayılmış durumda. Ben bu adamların nasıl etrafını sarayım? Üstelik uzaylılara yardım geliyor, zaten sayıca üstünler iyice zor durumda kalıyorsunuz. Hep pusu atayım diye ilerlerken bir bakmışım pusuya düşen ben olmuşum. Bana biraz fazla zor olmuş gibi geldi.

xcom-2-combat2

Kısaca başıma geleni anlatayım; 4 asker indik ortama. Ortamda uzaylı askerler var ve ben 7 tur içerisinde bir yeri yok etmek zorundayım. Çok yavaş ve temkinli ilerlemek mümkün değil çünkü zamanım kısıtlı. Yine de mümkün olan en iyi saklan ilerle metoduyla ilerliyorum. Bir yerde ister istemez farkediliyorsun tabii. O sırada bir askerimi tek vuruşta öldürüyorlar, diğerinin zihnini ele geçiriyorlar, diğer 2 tanesini zar zor bir yerlere sokup saklıyorum. Tam bu sırada uzaylılara uçakla destek geliyor ve ortama 3 uzaylı askeri daha iniyor. Sonraki turda zihni ele geçirilmiş askerim bana saldırıyor, önceki turda ölmüş askerim de yeniden canlandırılıp bana karşı saldırtılıyor. Bu tur da bir adamımı kaybediyorum ve tek başıma kalıyorum.

xcom-2-combat

Bu durum size “Yuh artık,” dedirtmesin oyunu oynarken bununla çok karşılaşıyorsunuz. Eee sen 4 tane acemi askeri salarsan ortama olacağı bu! Bazı durumlarda -mesela el bombası attığınızda- etraftaki duvarlar yıkılabiliyor. Bu da duvarın arkasındaki uzaylı askeri açıkta bırakıyor. Sıradaki karakterinize açık bir atış şansı vermiş oluyorsunuz.

Özetle oyun önceki XCOM oyunundan çok çok farklı değil ama sistemi biraz değiştirmişler. Grafiklerin yeni çıkan diğer oyunlara kıyasla biraz basit olması görsel anlamda beni tatmin etmedi ancak oyunun büyük parçasını oluşturan stratejik planlama kısmı zevkli olabiliyor. Bu arada daha önce XCOM oynamış olsanız bile Veteran seviyesi zorlayabilir. Rookie olarak başlayıp tüm detayları iyice öğrendikten sonra zorluk seviyesini yükseltebilirsiniz. Arkadan saldırma ve saklanma çok önemli, bunları iyi öğrenin. Planlama yapmayı, oturup stratejik hesaplamalarda bulunmayı seviyorsanız hemen alın!

Biraz da Taktik Verelim

  • Öyle her yere koşturayım demeyin, temkinli olun!
  • Askerlerinizi iyi tanıyın ve yeteneklerine göre onları kullanmaya çalışın. Her askere aynı şeyi yaptırmayın.
  • Düşmanınızı daha iyi tanıyın. Zayıf ve güçlü noktalarını bilip ona göre bir taktik izleyin.
  • Mümkün olduğunca askerlerin arkasından ve yanlarından onlara ateş etmeye çalışın. Hasar verme şansınız daha yüksek oluyor.
  • Saklanma (Concealment) çok önemli. Sizin varlığınızın farkında değillerse onlara güzel sürprizler hazırlayabilirsiniz.
  • Önce sectoid -hani şu zihin kontrolü yapan çıplak uzaylılar- ırkını yok etmeye çalışın. Böylece zihni kontrol altında olan askeriniz de rahatlar.
  • Bazı durumlarda askerlerinizi riske atmanız gerekebilir. Bu durumda çaylakları öne sürün. Yetenekli askerinizi heba etmeyin.
  • Ekibinizde mutlaka bir sıhhiye olsun. Yaralanmış adamlarınızı hemen iyileştirin. Ne zaman hasar alacaklarını bilemezsiniz.
  • Her zaman kıçınızı sağlama alın, mutlaka yarım da olsa bir yerin arkasında olun.
  • Bir Muton ile asla yakın dövüşe girmeyin, iyi olmuyor!
  • Viperlar askerlerinizi tutup ortalığa çekebiliyor, dikkatli olun.
  • Facelesslar saldırdığında arkasına saklandığınız eşya yok olabiliyor, gözünüz açık olsun.
  • Bazen geri çekilmek asker kaybetmekten iyidir. Geri çekilmekten korkmayın.
  • Üst katlara çıkmak için mouse tekerleğini “ileri” itin ve üst katlara bakın. Yüksek noktalar iyi bir stratejik avantaj sağlıyor.

Oyunu çok uygun bir fiyata Voidu‘dan satın alabilirsiniz. Hemen oynayın, iyi eğlenceler!

Bu İçeriğe Oy Verin

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu

Log In

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.