Son Haberler
Anasayfa » İncelemeler » Pathfinder Yenilenmiş Haliyle Yola Devam Ediyor – Pathfinder 2E İncelemesi

Pathfinder Yenilenmiş Haliyle Yola Devam Ediyor – Pathfinder 2E İncelemesi

Geride bıraktığımız ağustos ayı FRP severler için önemli bir gelişmeyle birlikte geldi: Pathfinder 2E. Ünlü Pathfinder sisteminin yeni sürümü birçok çevre tarafından heyecan ve merakla beklendi. Daha önceki sürümden de oldukça farklı bir eser çıktı karşımıza. Bunun sonucu olarak kimileri yeni sürümü oldukça severken kimileri de doğal olarak pek sevmedi.

Biz de sizler için bu yeni sürümün bir incelemesini hazırladık. Yazıyı da kural detayları ile boğmadan sistemin sunduğu farklılıklara odaklanarak yazmaya özen gösterdik.

Giriş

Pathfinder ilk çıktığında FRP severler D&D 4e‘nin yarattığı hüsranla boğuşuyordu. Pathfinder ise D&D 3,5e gibi efsane haline gelmiş bir sistemin temellerini kullanarak ortaya harika bir eser çıkarmıştı. Özellikle eski D&D hayranı kitle kendisine harika bir alternatif bulmuştu. Bunun sonucu olarak da hızla popülerleşti ve kendine sağlam bir yer edindi.

Tabii daha sonraları 4e ile yaptığı hatanın farkına varan Wizards of the Coast da köklerine dönüp, D&D‘yi daha da oyuncu dostu yapan 5e ile geri döndü. Bu yeni sistem ile hem eski tayfayı bir seviyede memnun etmeyi hem de FRP’ye yeni başlayacak kitlenin de gözünü korkutmamayı başardılar. Bu güzel kombinasyonun karşılığında da D&D ve FRP daha önce hiç olmadığı kadar popülerlik kazandı.

Ünlülerle yapılan oyun yayınlarından dünya çapında milyonlarca hayranı olan dizilerdeki sahnelere kadar hemen hemen her yerde karşımıza çıkan bir oyun haline geldi D&D. Tabii Pathfinder‘ın yapımcısı Paizo‘nun da bu duruma sessiz kalması beklenemezdi. Ve D&D 5e‘den 5 yıl, Pathfinder 1e‘den (1e yazmak da oldukça ilginç geliyor itiraf etmek gerekirse) de 10 yıl sonra artık elimizde Pathfinder 2e‘yi tutuyoruz.

Kitap

1 Ağustos 2019 tarihinde yayınlanan Pathfinder 2e bize 640 sayfalık bir kitap sunuyor. Önceki sürüme göre çok daha renkli ve açıkça söylemek gerekirse okuması daha kolay bir kitap var karşımızda. Bu birçok yeni oyuncu için güzel ve ilgi çekici bir özellik.

Önceki kitaplardan tanıdığımız çok sayıda görsel ve karakter de karşımıza çıkmaya devam ediyor ki bu da devamlılık ve eski sistemi bilenler açısından güzel bir ayrıntı olmuş.

Kitabın oldukça detaylı olduğunu belirtmeye gerek bile yok sanırım. 640 sayfanın içinde yeni sistem ile ilgili hemen hemen her şeyi bulabileceksiniz. Oyun yöneticisi arkadaşlara şimdiden iyi okumalar dilerim, sonuçta hepimiz biliyoruz ki oyuncuların çoğunluğu kitabı eline almayacak bile. 

Karakter Yaratmak

Ability Scores 

Karakter yaratmanın ilk noktalarından birisi Strength, Dexterity, Constitution, Intelligence, Wisdom ve Charisma skorlarını belirlemektir. Bu özellikler ve kullanılışları olduğu gibi duruyor ancak bunları belirleme şeklimiz biraz değiştirilmiş durumda.

Önceki sürümde nasıl ki en başta “Point Buy” adı verilen belirli sayıda bir puanı dağıtma sistemi önerilirken bu sefer tüm özellikler 10 olarak başlıyor. Karakterimizin diğer özelliklerini seçtikçe de belirli artı ve eksiler alıyoruz.

Tabii ki zar atma da her zaman bir alternatif olarak duruyor. 4 tane d6 atıp en yüksek 3 tanesini seçmek de 2. bir seçenek olarak sunulmuş.

Ancestries (Irklar)

Sırada karakterimizin ırkını yani Ancestry‘sini seçiyoruz. Elimizde 6 alternatif var ancak her ırk da kendi içinde ayrılıyor.

6 temel ırkımız da şunlar:

  • Dwarf (cüce)
  • Elf
  • Gnome
  • Goblin (evet goblinler de artık oynanabilir bir ırk haline gelmiş durumda)
  • Halfling (buçukluk)
  • Human (insan).

İnsan haricindeki her ırk 3 tane Ability Score‘a bonus sağlarken bir tanesine de negatif etkide bulunuyor. İnsan ise seçeceğimiz 2 ability score’a bonus veriyor hiçbir negatif etkide bulunmadan. 

Ayrıca ırkların topla Hit Point (HP) yani canımız üstünde de doğrudan etkileri var artık. Çünkü başlangıçta her ırk, belirli miktarda can veriyor. Mesela cüceler 10 HP verirken elfler 6 HP veriyor.

Irkımızı seçtikten sonra da Heritage denen alt kimliğimizi seçiyoruz. Her ırk kendi içinde dallara ayrılıyor ve buna bağlı olarak çeşitli özellikler kazanmamızı sağlıyor. Mesela insanlar için 4 tane Heritage bulunuyor ki önceki sürümde birer ırk olarak karşımıza çıkan Half-Elf ve Half-Orc da bunlardan ikisi. Eğer Half-Elf seçerseniz çok sayıda Elf özelliğine de erişim imkanınız bulunuyor oyunun ilerleyen safhalarında.. Ya da Elf’siniz diyelim ve Cavern Elf (Mağara elfi) Heritage‘ını seçtiniz, bu sefer ise sadece darkvision yani karanlıkta görüş özelliği kazanıyorsunuz. 

Ah peki ırkımızın sağladığı özellikler bu kadar mı? Elbette hayır. Önceki sürümde bir ırk seçtiğimizde tonla özellik de yanında gelirdi. Ancak bu sefer işler biraz değişmiş durumda. Çünkü bu özellikleri Ancestry Feats denen bir sistem ile kazanabiliyoruz artık. 

Bu sisteme göre 1. level’da bir tane ve sonraki her 4 level’da birer tane daha olmak üzere Ancestry Feat’i seçiyoruz.

Cüceler üstünden örnek vereyim. Mesela eski sürümde cüceler giydikleri zırhlardan dolayı yavaşlamıyorlardı. Ancak bu özelliği kazanmak için artık Ancestry Feat‘ini almanız gerekiyor. Aynı şekilde taş yapılardaki farklı ya da ilginç durumları fark etmek için de cüceler zarlarına +2 alıyordu önceden. Ancak bu özelliği almak için de feat’ini almanız gerekiyor artık. Bu durum tüm ırklarda geçerli durumda. Ama bu sistemin güzel yanı ilerleyen level’larda alabileceğiniz Ancestry Feat‘lerin oldukça güçlü olması. 

Backgrounds (Geçmişler)

Karakteriniz maceracı olmadan önce ne yapıyordu ya da nasıl bir eğitim almıştı gibi sorular artık karakter yaratma sisteminin de temelinde bulunuyor. 1. Level’da karakterimiz için sunulan listeden bir Background (geçmiş) seçmemiz gerekiyor.

Bu seçimimiz bize 2 Ability Score‘a bonus, 1 feat ve 2 skill olarak geri dönüyor. Mesela Bounty Hunter (Ödül Avcısı) seçtik diyelim Strength veya Wisdom’dan birine ve bir de istediğimiz başka bir özelliğe +2 alıyoruz. Ayrıca Survival (hayatta kalma) ve Legal Lore (hukuk bilgisi) skill’lerini kazanırken bir de feat seçme hakkımız oluyor. Tabii tüccardan avcıya akrobattan doktora kadar seçebileceğimiz çok sayıda geçmiş bulunuyor.

Classes (Sınıflar)

Gelelim sınıflar kısmına. Elimizde toplamda 12 tane sınıf bulunuyor ki bunlar çok fazla değişime uğramamış durumda. 

  • Alchemist 
  • Barbarian
  • Bard
  • Champion (Paladin isim değiştirmiş durumda)
  • Cleric
  • Druid
  • Fighter
  • Monk
  • Ranger
  • Rogue
  • Sorcerer
  • Wizard

Sınıflar felsefeleri açısından çok fazla değişmemiş olabilirler ancak yeni bir sistem ile karşımıza çıktıkları da doğru. Artık her sınıf başlangıçta belirli bir Ability Score‘a bonus sağlıyor. 5. level’da ve sonraki her 5 level’da da 4 tane Ability Score’a da bonus sağlamaya başlıyor.

Ayrıca sınıflar belirli aralıklarla Class Feat‘i ve Skill Feat‘i sunuyor oyunculara ki feat’lerin çeşitliliği üstüne ileriki kısımlarda konuşacağız. Ancak sınıfların çok sayıdaki özelliği de tıpki ırklarda olduğu gibi bu Class Feat’leri ile geliyor. Mesela eski sürümdeki Bard’lara özgü Bardic Knowledge özelliğini kazanabilmek için bu sürümde Bard karakterinize artık Bardic Lore  Class Feat‘ini almak zorundasınız. Bu durum ilerleyen seviyelerde karakterinizin uzmanlaşmasına ve belirli alanlarda daha güçlü hale gelmesine yarıyor.

Bir diğer farklı konu da sınıflar artık sabit miktarda can veriyor. Yani level atladığımızda zar atmak yerine doğrudan bu miktarı ekliyoruz toplam canımıza. 

Archetypes

Sınıfınızın bazı özelliklerini sevmediniz diyelim. Ya da aklınızdaki konsepte tam uyduramadınız. İşte bu noktada Archetypes devreye giriyor. Multiclass yapmanın yeni hali diyebiliriz.

Ancak bu sistemde Class Feat‘i kazandığınızda bunun yerine bu Archetype‘ları seçip başka sınıfların özelliklerini kullanabiliyorsunuz. Bir diğer deyişle doğrudan başka bir sınıfta level kazanmak yerine onun bazı özelliklerini alıyorsunuz.

Bu ilginç sistemin sonucu olarak ortaya neredeyse sonsuz sayıda karakter konseptinin çıktığını söyleyebiliriz. Her ne kadar kulağa eğlenceli gelse bile bazı açılardan suistimal etmeye oldukça açık bir sistem gibi görünüyor. Yani büyü yapan Fighter karakterlere ısınabileceğimi pek sanmıyorum.

Skills

Skills kısmına geldiğimizde de karşımıza yeni bazı mekaniklerin çıktığını söylememiz gerekiyor. Genel olarak skill türleri çok bir değişime uğramamış durumda. Tabii Knowledge (Bilgi) skill’leri önceki sürümde 10 taneyken burada 30’u aşmış durumdalar Lore adı altında.

Asıl büyük değişiklik ise bir skill’de yetkin olup olmama sisteminde gerçekleşiyor. Eski sürümde bir skill için sürekli rank verilirdi. Ancak bunun yerine artık yetkinlik seviyeleri bulunuyor:

  • Untrained
  • Trained
  • Expert
  • Master
  • Legendary

Bu seviyeler de ne yapıp ne yapamayacağınızı belirliyor diyebiliriz kısaca. 

Mesela Athletics skill’inizi kullanarak yüzmeye çalışacaksınız diyelim. Eğer Untrained durumundaysanız yani yetkinliğiniz yoksa sadece durgun sularda yüzmeyi deneyebilirsiniz. Ancak Master yani usta konumundaysanız fırtınalı bir denizde bile yüzmeyi deneyebilirsiniz anlamına geliyor. Tabii Legendary (efsanevi) seviyesine ulaştığınızda ise şelalerde bile yüzmeyi deneyebiliyorsunuz. Elbette yine de zar atıyorsunuz başarı olup olmadığınızı görmek için.

Ayrıca Skill Feat‘leri sayesinde çok sayıda skill’in yeni kullanımına ya da yetkinliğe ulaşmanız da mümkün oluyor.

Feats

Feat kısmı da önceki sürümle karşılaştırdığımızda belirli bir değişime uğramış durumda. Öncelikle oyunda artık 3 çeşit feat bulunuyor:

  • Ancestry  Feats
  • General Feats
  • General Skill Feats

Ancestry Feat‘leri tamamen ırkımızla alakalı ve o bölümde yazıyor tanımları da.

General Feat‘ler ise belirli bir skill ya da ancestry’e uymayan feat’ler ve ilk olarak 3. seviyede alıp daha sonra her 4 seviye 1 tane daha seçebiliyoruz. Zırh ve silah çeşitlerini kullanabilmemizi sağlayan feat’lerden başka ırklardan feat seçmemize olanak sağlayan feat’lere kadar görece kısa diyebileceğimiz bir liste bulunuyor. Ayrıca General Feat seçme hakkı kazandığımızda General Skill Feat‘i de seçebiliyoruz.

General Skill Feat‘leri ise asıl ilginç konu. Her ne kadar bir alt kategori olsalar bile sayıları oldukça fazla. Hemen hemen her skill için belirli sayıda feat bulunuyor. Bu feat’leri ise oyun başında Background seçtiğimizde ve her 2 level’da bir kazanıyoruz. Bu feat’ler sayesinde skill kullanımları gelişip yeni özellikler kazanabiliyoruz. 

Mekanikler

Pathfinder 2e içerik olarak çok sayıda yenilik sunuyor ancak bunun yanında oynanış mekanikleri açısından da birçok yenilik getiriyor. Bunların hepsini detaylı olarak elbette yazmayacağım ancak ilk göze çarpanları belirtme ihtiyacı duyuyorum.

Proficiency Rank (Yetkinlik Seviyeleri)

Skill kısmında bahsettiğim yetkinlik seviyeleri hemen hemen her alanda karşımıza çıkıyor artık. Saving Throw zarlarından skill zarlarına kadar her alanda bu yetkinlik seviyemize göre bonus alıyoruz.

  • Untrained: 0
  • Trained: Level + 2
  • Expert: Level + 4
  • Master: Level + 6
  • Legendary: Level + 8

1 ve 20 Atmak

Artık zarımız 1 ya da 20 gelmesi Skill ve Saving Throw zarlarında da işimize yarıyor çünkü kritik başarı/başarısızlık durumu onlar için de geçerli. Eğer zarınız herhangi bir konuda 1 ya da 20 gelirse çok ilginç şeyler sizleri bekliyor demektir.

Item Levels (Eşya Seviyeleri)

Artık oyunda zırh, silah ve büyülü eşyaların level gereksinimleri bulunuyor. Her oyuncu her eşyayı rahat rahat kullanamıyor. Mesela Full Plate zırhı giymek için en azından 2. seviyede olmanız gerekiyor.

Actions (Aksiyonlar)

Artık bir turda neler yapabileceğimizi belirlemek için Actions yani aksiyon sistemini kullanıyor Pathfinder 2e. Her eylemin belirli sayıda aksiyon bedeli oluyor ve her turda da 3 aksiyon hakkımız bulunuyor. Bu 3 aksiyon hakkımızı kullandığımızda ise turumuz bitiyor.

Mesela hız miktarımız kadar hareket etmek 1 aksiyon tutuyor. Aynı şekilde bir rakibe saldırmak da 1 aksiyon tutuyor. İş büyü yapmaya geldiğinde ise aksiyon bedeli her büyüye göre değişiklik gösteriyor.

Bu aksiyon sistemi oldukça detaylı ve açıkça söylemek gerekirse biraz karışık bir sistem. Uzmanlaşmanın biraz zaman alacağını söylemek yanlış olmaz diye düşünüyorum. 

Hero Points

Bu kahramanlık puanları oyuncuların rol yapma imkanlarını geliştirmek için eklenmiş bir sistem. Her oyuncu oturuma 1 Hero Point ile başlıyor ve maksimum 3 tanesine sahip olabiliyor ki kazanım durumu tamamen oyun yöneticisinin kontrolünde bulunuyor.

1 Hero Point harcayarak bir zarı yeniden atabiliyorsunuz. Ayrıca ölmek üzere olduğunuz bir anda kalan tüm puanlarınızı harcayarak da ölümden kurtulmanız mümkün oluyor.

Son Sözler

Pathfinder 2e çok sayıda yenilikle birlikte geliyor ancak bu yeniliklerin ne kadarı doğru ne kadarı yanlış bunları zaman gösterecek. Özellikle karakter yaratımındaki farklı mekanikler ve turun yapısını hiç alışık olmadığımız şekilde değiştiren aksiyonlar, eski oyuncuları oldukça zorlayacak gibi duruyor. Eski sistemlere alışık oyuncular için öğrenmesi ve alışması zaman alacak bir sistem olmuş ki bu da insanların ister istemez şüpheci yaklaşmasına neden olacaktır. Ancak oyuna yeni başlayanlar için belki de daha basit ve alışması kolay bir sistem sunuyordur.

Paizo bize, Pathfinder 1e‘nin içerik yığınının altında ezilmişliğinin çaresini sunmaya çalışıyor. Çıkan sayısız kitap yüzünden yeni başlayan oyuncuların yollarını bulması neredeyse imkansız hale gelmişti. Bu açıdan Pathfinder 2e bir sıfırlama yapmış durumda. Ayrıca feat ve skill gibi konularda seçilebilecekleri sınıflandırmak güzel bir başlangıç gibi görünüyor.  

Ancak şahsi fikrim asıl bu noktadan sonra ne yapacakları. Pathfinder 2e, yeni nesil FRP oyuncularını kendine çekmek için D&D 5e‘nin görece basitliğini hedef almış gibi. Bunun yanında eski nesil oyuncularını kaybetmemek için Pathfinder 1e‘nin karmaşıklığına da göz kırpmaktan kendini alamıyor. Eğer bu çizgide bir taraf seçmeden ilerlemeye çalışırlarsa bunu büyük bir başarıyla yapmaları gerekiyor. Çünkü piyasada zaten çok büyük rakipleri bulunuyor ki bunlardan birisi de kendi gölgeleri Pathfinder 1e.

Bir diğer yandan bakıldığında ise içerik üretimi oldukça kolay görünüyor Paizo için. D&D 5e, her kitap çıkardığında ister istemez D&D 3.5e‘nin karmaşıklığına yaklaşırken Pathfinder 2e attığı farklı temel ile tüm karakter özelleştirmelerini sınıflandırmış durumda. Buna bağlı olarak da karmaşıklık seviyesinin artışı daha yavaş olacak gibi görünüyor.