Hanimiş Uslu Köpekler? – Pugmire FRP Sistemi İncelemesi
İnsanların yeryüzünden kayboldukları ve geride sadece antik uygarlıklarının kalıntılarını bıraktıkları dünyanın artık yeni hükümdarları var: Köpekler, kediler, fareler ve kertenkeleler. Yeni dünyanın yeni hükümdarları bir yandan İnsan’ın geride bıraktığı gizemleri aydınlatmaya çalışırken bir yandan da kendi aralarında verdikleri güç mücadelelerinin galibi olmak için ellerinden geleni yapıyorlar. Biz oyuncular da köpek krallığı Pugmire’ın birer şampiyonu rolünü üstlenerek krallığımızın şanı ve kendi onurumuz adına maceradan maceraya koşuyoruz.
Köpüşlerin Sistemi Nasıl?
D&D 5e kurallarını kullanan Pugmire, Onyx Path Publishing’in tamamen kendilerine ait ilk oyunlarından biri. Pugmire, eski Onyx Path tasarımcılarından biri olan ve White Wolf, Margaret Weiss Productions, Pelgrane Press ve Evil Beagle gibi isimlerle çalışmış Eddy Webb’in kurduğu Pugsteady ortaklığından doğan bir oyun. 258 sayfalık kitabın yaklaşık 20 sayfası, Kickstarter destekçilerine teşekkür etmek için kullanılmış ki buradan da takipçilerin, Pugmire’dan beklentilerinin ne kadar yüksek olduğu anlaşılıyor. Bana sorarsanız Pugmire bu beklentileri başarıyla karşılaşmış. Kural kitabını ele aldığımızda, pratiklikten ziyade görselliğin ön planda tutulduğu aşikar fakat bu durum kitabı okurken göze batan bir rahatsızlık yaratmıyor. Kitabın anlatımı oldukça açık ve net. Dolayısıyla kitabın içinde kaybolup kuralların arasında boğulmuyorsunuz.
Pugmire Atmosferi
Kitapta kullanılan çizimler de oyunun yakalamak istediği atmosferi oluşturmak konusunda amacına ulaşıyor. Yapımcıların oyunculara, “köpekçilik oynayan kostümlü insan karakterlerden” ziyade konuşan, savaşan, ticaret yapan, krallıklar kuran köpekler gibi hissettirmek için kullandıkları en büyük araçlardan biri de kitaptaki çizimler. Oyuncular ilk başta oyuna ister istemez daha hafif ve eğlence odaklı maceralara atılacakları bir oyun gibi yaklaşıyorlar fakat bu düşüncemizin ne kadar yanlış olduğunu kitaptaki çizimlere şöyle bir göz attığımızda bile anlayabiliyoruz.
Kitaba şöyle bir göz attık, çizimleri incelemeyi bitirdik. Sıra geldi kuralları okumaya ve bir karakter yaratmaya.
Pugmire’da Karakter Yaratmak
Yazımın başında da dediğim gibi kitabın anlatımı oldukça açık. Kurallar genellikle karakter yaratımına ve karakterlerin oyun içinde kullanacağı büyü ve ekipman gibi mekaniklere yoğunlaşmış. Oyunun savaş ya da yankesicilik gibi aksiyonlar için karmaşık kuralları yok. Karakter yaratımına gösterilen özen ve odak, oyunun “D&D ama köpek oluyorsun abi,” ötesinde, orijinal, somut ve kendine has özelliklere sahip – “karakterli” – karakterler ile oynamamızı sağlıyor. Pugmire dünyası incelikle ve özenle oluşturulmuş; kendi kuralları, yaşam tarzı, gelenekleri ve adetleri olan bir dünya. Karakterlerimizin bu detaylı dünya içerisinde yüzeysel kalmaması için oyunun bize kapsamlı bir karakter yaratımı sunması, sistemin en büyük başarılarından biri.
Karakterimizi de yarattıktan sonra artık oynamaya hazırız. Pugmire dünyasında nasıl bir rol yapma deneyiminin sizleri beklediği, Pugmire tarafından Guide olarak adlandırılan oyun yöneticinizin size nasıl bir hikaye sunduğuna bağlı. Bir oturumluk deneme oyunumuzda oyuncularıma, kedilerden oluşan bir çeteyi öldürerek kendi hizmetine sokan fakat aslında, Pugmire evreninin büyük şeytanları Unseen’lerin piyonlarından biri olan necromancer bir tilki ile karşı karşıya getirdim. Pugmire ne oyun yöneticisini ne de oyuncuları, belli bir tipte senaryo takip etmeye zorlamıyor. Karanlık hikayeler anlatabileceğiniz gibi daha neşeli maceralara atılma imkanınız da var.
Dünyanın Tarihçesi
Bu çok yönlülüğe olanak sağlayan en büyük faktörlerden biri de şüphesiz ki Pugmire dünyasının tarihçesi. İnanç sistemi ve köpek cinsleri arasındaki politik dengeler, Pugmire ana kural kitabında detaylıca işleniyor. İnsanlığın gizemli bir şekilde ortadan kaybolmasının ardından kediler, köpekler ve fareler gibi bazı hayvan ırklarının yerimizi aldığını söyleyebiliriz. Fakat dünya, orta çağ fantazyalarına daha yakın bir çizgide. Büyük krallıklar, görkemli saraylar ve gizemli büyücüler Pugmire’da sıra dışı manzaralar değil. Köpeklerimizin inanç sistemini ise Church of Man yani İnsan Kilisesi oluşturuyor ve kilise, karakterlere takip etmeleri için 7 adet düstur sunuyor:
-İyi bir köpek ol
-Efendiye itaat et
-Sadece seni tehlikeye atanları ısır
-Dürüst olanlara sadık kal
-Herkesi ve her şeyi Unseen’lere karşı koru
-Geride kalanları yakala
Bununla birlikte sistem oyuncuları Pugmire sınırlarında kalmaya zorlamıyor. Keşfedebileceğiniz ormanların, mağaraların ve çöllerin yanı sıra ziyaret edebileceğiniz başka şehirler ve ülkeler de mevcut. Pugmire’dan bağımsız köpek şehirleri olan Houndtown ve Waterdog Port gibi şehirlerin yanı sıra kedilerin ülkesi Monarchies of Mau yani Mau Monarşileri de maceracıları bekliyor. Kitapta köpek şehirlerinin tarihleri ve düzenleri yeterli ölçüde anlatılsa da iki konu gizemini korumayı sürdürüyor: İnsanlığın yok oluşu ve Mau Monarşileri. İnsanlığın yok oluşu muhtemelen hiçbir zaman açıklığa kavuşmayacak ve bu da Guide’lara, oyuna katabilecekleri büyük bir gizem faktörü sunuyor. Mau Monarşileri ile ilgili aklımızdaki soruların cevaplarını ise 2019’da çıkacak olan Monarchies of Mau ek kitabında alacağız.
Kickstarter’ını kaçırmış olsanız dahi hâlâ Pugmire’ın dijital kitabını hemen buradan indirip oynamaya başlayabilirsiniz. Basılı kitap olarak 29 Aralık’ta raflarda olacak Pugmire’ı Amazon’dan ön sipariş verebilirsiniz.
Oldukça sıra dışı ve eğlenceli bir deneyim yaşayacağınız Pugmire’da sevdiğiniz fantazya atmosferine ek olarak birçok yeni ve şaşırtıcı derecede başarılı element de bulacaksınız. Kılıcınızı kuşanın, büyülerinizi hazırlayın, kuyruğunuzu kovalamayı bırakın ve maceraya atılın!