D&D Next Playtest İncelemesi
Uzun süredir ne biçim bir şey olacağı tartışılıp durulan ve bazı geliştiricilerin dedikodu mahiyetindeki açıklamaları haricinde yakın zamana kadar pek bir bilgimizin olmadığı WoTC’un D&D oyunlarının yeni sistemi, 24 Mayıs günü Beta sürümü ile oyunculara açıldı.
4th Edition ile hayran kitlesini büyük hayal kırıklığına uğratan, 3,5 Edition ile daha önceki yıllarda yayınladığım tüm materyalleri kullanılmaz duruma getiren WoTC, yeni oyun sistemi ile eski TSR ruhunu yakalamaya, ama bir yandan da çağdaş oyuncu kitlesine hitap etme peşinde.
Uzun süredir ne biçim bir şey olacağı tartışılıp durulan ve bazı geliştiricilerin dedikodu mahiyetindeki açıklamaları haricinde yakın zamana kadar pek bir bilgimizin olmadığı WoTC’un D&D oyunlarının yeni sistemi, 24 Mayıs günü Beta sürümü ile oyunculara açıldı.
4th Edition ile hayran kitlesini büyük hayal kırıklığına uğratan, 3,5 Edition ile daha önceki yıllarda yayınladığım tüm materyalleri kullanılmaz duruma getiren WoTC, yeni oyun sistemi ile eski TSR ruhunu yakalamaya, ama bir yandan da çağdaş oyuncu kitlesine hitap etme peşinde.
Şunu belirtmek gerekir ki, WoTC’nin yayınladığı Beta test materyalleri yalnızca hazır yazılmış bir kaç karakter, basit bir test serüveni ve kısacık iki kural kitapçığından oluşuyor. Yani aslında ortada bitmiş bir sistem yok. Bu yüzden pre-Beta demek daha doğru olacaktır. Belgeler yayınlandıktan iki gün sonra oyuncularım ile bir test oyunu çevirip, sistemin nasıl çalıştığını deneyimlemek istedik. Bu test oyununun sonucunda, yeni sistemi elimizden geldiğince inceledik.
Bu yazıda, yeni sistemin tüm detaylarını veya tüm kuralları yazmayacağım. Hem o kadar yerim yok, hem de vaktim yok. Ayrıca bunlar yalnıaca WoTC üyelerine dağıtılan belgeler ve kırk tane Copyright anlaşması imzalandıktan sonra edinilebiliyor. Kuralları buraya yazıp, FRPNet sitesinin başını ağrıtacak sonuçlara sebep olabilir. Zaten WoTC’nin sitesine üye olup, test kitapçıklarını siz de bilgisayarınıza indirebilirsiniz. Herhangi bir ücret gerekmiyor. Test sistemini indirmek için www.wizards.com/dnd/DnDNext.aspx bağlantısına tıklayabilirsiniz. Burada yapmaya çalıştığım ise, kurallarda ciddi değişiklik olan kayda değer yerleri saptamak ve bu değişikliklere neden gerek duyulmuş olabileceğini belirlemek. Zaman zaman kendi kişisel yorumlarımı da katma arsızlığını da yaptım ama unutmayın ki bunlar yalnızca benim kişisel yorumlarımdır. Benim beğendiğim bir sistem mekaniğini başka birisi pekala beğenmeyebilir ve yerden göğe kadar da haklıdır. Neticede zevkler ve renkler tartışılmaz.
Test grubumuz bir DM (ben) ve üç oyuncudan oluşuyordu. Test için kullandığımız karakterler Elf Wizard, Dwarf Fighter (NPC), Human Cleric ve Halfling Rogue oldu. Test karakterleri arasında bir de Dwarf Cleric vardı ama onu oyuna katmadık.
Test için klasik D&D serüvenlerinden biri olan ve Gary Gygax tarafından tasarlanmış Caves of Chaos modülünü seçmişler. Bu modül çerisindeki özellikle Kobold zindanlarını test oyunumuzda kullandık.
Oyun yalnızca bir combat testi değildi. Tek oturumluk bir senaryo baştan sona kadar oynandı, role play yapmaktan ödün verilmedi. Dolayısıyla, gerek savaşı, gerek grup içi çatışması, gerek NPC’ler ile ilgili komik anılarla, kısa ama eksiksiz bir oyun deneyimi oldu.
Kısaca söylemek gerekirse yeni sistem, hiç birimizin ummadığı kadar çok role play desteği sağlıyor. Bunun ne demek olduğunu eski DM’ler, özellikle AD&D 2nd Edition zamanında oyun oynatmış olanlar, çok iyi bilirler.
D&D Next çok az duruma kesin kurallar koyuyor. Koyduğu kurallarda da işin matematik ve istatistik kısmını mümkün olduğunca en az seviyede tutmaya çalışmış. Çoğu durum (ama her şey değil) oyuncuların ve DM’in sağduyusuna ve rol yeteneklerine bırakılmış. Bu önceleri bitmemiş bir sistemin boşluklarını doldurma girişimi gibi gelmişti ama test oyununu oynadıkça, D&D Next’in ayrılmaz denecek kadar temel bir parçası olduğu anlaşılıyor. Aynı sebeplerden dolayı oyun sistemi oldukça esnek ve bu esnekliği kaldırabilecek olgunluğa sahip. İyi rol yapan oyuncu ödüllendiriliyor. Bu yalnızca daha çok deneyim puanı ile değil, artılar, eksiler, az sonra aşağıda anlatacağım avantaj-dezavantaj kuralları ile de oluyor. Kısacası bütün sistem “Bırakın hesap kitap işlerini, rol yapın” diye resmen bağırıyor.
Lafı daha fazla uzatmadan D&D Next’i anlatmaya başlayayım.