Son Haberler
Anasayfa » Makaleler » Yüzüklerin Efendisi, Eski Olmasına Rağmen Nasıl Oluyor da Hobbit’ten Daha Kaliteli Görünüyor?

Yüzüklerin Efendisi, Eski Olmasına Rağmen Nasıl Oluyor da Hobbit’ten Daha Kaliteli Görünüyor?

Eğer 2 seriyi birden izlediyseniz şöyle bir düşünün. Sahneleri gözünüzün önüne getirin. Yüzüklerin Efendisi serisinin görüntü kalitesi olarak Hobbit‘ten daha önde olduğunu göreceksiniz. Peki ya teknoloji her geçen dün daha da ileriye giderken bu nasıl mümkün olabiliyor?

Ekşi Sözlük’te yalicapkini rumuzlu kullanıcı, yazdığı yazıda bunun sebeplerini açıklamış.

Muhtemelen çoğumuzun fark ettiği bu durumu biraz internette araştırdım ve siz Romalılar’ın ilgisini çekeceğini düşündüğüm bazı bilgilere ulaştım. Afiyetle yiyiniz.

Yazıda görsel efekt sektörünün içinden kişilerin söyledikleri, artı ilgili hayran yorumları ve gazete haberlerini harmanlayıp araya kendi yorumlarımı ekledim. (Bu arada konuyla ilgili doyurucu yorumların olduğu ilgili reddit sayfalarından birine buradan ulaşabilirsiniz.)

İlk üçlemedeki görsel efektler yaratılırken hem maket hem de mat tablolama kullanılıyor, bunun üzerine CGI efektleri giydiriliyordu (ki sektörde çalışanlar genelde bunun en iyi teknik olduğunu söylüyor). Yani görüntünün son halinde, maket, tablolama ve CGI efektleri birbiri içinde yedirilmiş bir şekilde izleyiciye sunuluyor. Bu sayede çok büyük ölçekteki mekanlar ve planlar daha gerçekçi bir şekilde sunulabiliyordu. Ayrıca bu teknik sayesinde, maketin çekimi gerçek bir kamera ile yapıldığı için kamera hareketleri de gerçeğe bağlı kalıyordu. Hobbit filmi ise tamamıyla CGI olduğu için hiçbir şekilde bu türden kısıtlamalara maruz kalmayan Peter Jackson, resmen çıldırıp, aşırı derecede gerçeklikten uzak sahneler çekmeye başladı. Hatırlayın mesela, cüceler fıçıların içinde kaçarken Legolas’ın nehirdeki hareketleri. 

Bunun gibi Legolas ve Tauriel’in bir sürü sahnesi var ve hepsi tamamen CGI. Şimdi diyebilirsiniz Legolas, Yüzüklerin Efendisi serisinde de bu türden hareketler yapıyordu. Evet, yapıyordu ama onda hareketler (birkaç istisna hariç) gerçekten yapılıyordu, CGI değil. Alın bir örnek.

Dolayısıyla full CGI kullanımı Peter Jackson’ın gerçekdışı kamera hareketleri kullanmasına ve gerçekdışı hatta sürreal sayılabilecek ortamlar yaratmasına neden oldu. bütün bunlar da Hobbit izlerken, Yüzüklerin Efendisi’ni izlerken buram buram hissettiğimiz o gerçeklik hissini almamıza engel oldu.

Tek Sebep CGI Mı?

İkinci sebep ise filmin dijital 48 FPS (Frame Per Second – Saniyedeki Kare Sayısı) ve 4K olarak çekilmesi. Bu kadar yüksek FPS ve çözünürlükte çekim yaparsanız yapılan makyajlar ve kullanılan maketler o kadar net görünüyor ki biz her şeyin maket ve makyaj olduğunu anlayabiliyoruz… Film bu yüzden maalesef o gerçeklik lezzetini veremiyor (Yüzüklerin Efendisi’ni izlerken bu kadar net izleyemiyorduk, demek ki göz görmeyince gönül de katlanıyormuş). Ayrıca konuyla ilgili bir başka teknik sebep ise kullanılan renk paleti ve filtre. Neredeyse tüm film boyunca yeşil ve sarı tonların ağırlıklı olduğu bir palet kullanılmış ve bu da maalesef cüceleri plastik, çoğu gerçek sahneyi de CGI gibi göstermiş. Evet haklarını yemeyelim, bu filmde de gerçekten inşa edilen sahneler ve maketler var. Örneğin Dale bunların en büyüklerinden birisi, adamlar gerçekten Dale’ı inşa etmiş neredeyse ama gelin görün ki ilk filmin başında Fall of Erebor sahnelerinde böyle görünüyor.

Ayrıca makyajların bırakılıp yerine tamamen CGI orklar kullanmak da filmin gerçekçiliğine darbe vuran en büyük etmenlerden. 

Alın, bu Yüzüklerin Efendisi’ndeki Lurtz (hani şu Boromir’i öldüren abi):

Bu da Hobbit’teki Azog (Thorin’in belalısı). Siz karar verin.

Bir de filmlerin 3D çekilmesi mevzusu var. 3D çekimler, yapımcıların Forced Perspective denilen tekniği kullanamamalarına neden olmuş. Örneğin bu teknik, Fellewship of the Ring’in başında Frodo’nun, Hobbiton’a gelen Gandalf’ı karşılaması sahnesinde ustaca kullanılmıştı.

Çekim Tekniği

Çekilen Sahne

Dolayısıyla Gandalf ve cücelerin beraber görüldüğü sahneleri iki defa çekmek zorunda kalmışlar. Birisinde cüceler var, diğerinde sadece Gandalf. Hatta öyle ki gandalf’ı oynayan saygıdeğer üstadımız Sir Ian McKellen uzunca bir süre gerçek oyuncularla değil de yeşil perde önünde sadece cüce maketleriyle birlikte oynamak zorunda kalmış. Bu durum üstadı o kadar çok yıpratmış ki bir gün çekimler bittiğinde Ian McKellen, mikrofonların açık olduğunu unutup ağlamaya başlamış. “Ben böyle bir şey için oyunculuğu seçmedim,” diyerek bu türden yeni jenerasyon oyunculuğu “beceremediğini” dolayısıyla ciddi ciddi oyunculuğu tümden bırakmayı düşündüğünü söylüyor. Haberin detayları burada. Tabii tüm ekip gidip teselli etmiş üstadı da olay tatlıya bağlanmış.

Kendi Adamın da Gol Diyor!

Yazımızı, Hobbit filmini neden beğenmediğini oldukça sade bir şekilde açıklayan bir başka üstadın sözleriyle noktalayalım. Yüzüklerin Efendisi serisinde Aragorn’u oynayan aktör Viggo Mortensen’a göre bunun en büyük nedeni CGI efektlerin filmin omurgasını ele geçirmiş olması. İngiltere’nin Telegraph gazetesine verdiği bir mülakatta konuyla ilgili şunları söylemiş. (mülakatın tam hali)

Peter teknoloji konusunda her zaman bir geekti. Her zaman yeni teknikler uygulamayı severdi fakat bir noktadan sonra teknoloji uçup gitti. Peter ise hiçbir zaman önceden uygulamış olduğu tekniklere geri dönüp bakmazdı. Yüzüklerin Efendisi üçlemesindeki en favori filmimin Fellowship of the Ring olması da bu yüzden. Filmde kullanılan görsel efektler daha ölçülüydü ve diğer filmlere göre daha planlı bir şekilde organize edilmişti. Evet, ilk filmde de Rivendell ve Mordor vardı fakat bunu bir şekilde organikleştirmeyi başarmışlardı; gerçek aktörler, gerçekten de birbirleriyle rol yapıyorlardı, maketlere değil. Manzaralar gerçekti ve bu açıdan cesur bir filmdi.

İkinci film efekt açısından şişmeye başlamıştı bile, üçüncü filmde ise her yerde özel efektler göze batıyordu. ilk filmde ustaca yapılandırılmış her şey, ikinci ve üçüncü filmlerde gitgide kaybolmuştu.

Ve şimdi Hobbit’e bakıyorum… Söylediğim her şeyi 10’un kuvveti olarak alabilirsiniz.

Ama bana kalırsa, Peter bu kadar çok teknoloji kullandığı için bence her şeye rağmen mutlu.

Not: Bu yazı, yalicapkini rumuzlu kullanıcı tarafından Ekşi Sözlük’e yazılmıştır ve yazarın özel izniyle Frpnet’e eklenmiştir.

Hugo Ödülleri 2017 Adayları Açıklandı
Shadowrun Evreni Hakkında
  • golg

    Bunun bir iyi yanı da, Yüzükler asla eskimez..10 sene sonra -hadi tekrar çekelim, Aragorn zenci olsun gibi haberlerle karşılaşmayız. çünkü bence daha iyisi yapılamaz, hiç bir yönetmen o filmi tekrar çekmeye cesaret etmez.Film’i nankörce eleştiren ukala dümbelekleri de biraz hakkını versin artık! Extended versiyonlarıyla 10-12 saati aşan bir şölen var ortada, siz -yok efendim Bombadil niye yoktu?Celebrimbor nerde?Faramirin dayısı nerde? diye ortalığı ayağa kaldırıyorsunuz. Filmcilik ve kitap ayrı şeylerdir.Biraz makul olun ya..

  • Ridianod

    Peter’ın mutlu olduğunu neye dayanarak söylüyorlar? CGI daha iyi yedirilebilir miydi bilmiyorum ama adam resmen film için özür diledi. Bundan önce başka bir yönetmene verilmesi işini zorlaştırdı. Bunun sıkıldığı kamera arkası videoları mevcut. Tamam CGI delisi olabilir fakat bu konuda War Craft daha iyidi diye aklımda kalmış. Herhalde yetiştirilmesi gereken süreyle ilgili bir durumda mevcut. Hayır işin komik tarafı bu herifler korkunç para kaldıracak orası net. Madem böyle bir garantin var eski sistemi daha iyi CGI ile birleştir efsane film yap arkadaş. Hayır bunu isim haklarına sahip şirket nasıl kabul ediyor anlamıyorum. Efsane olunca kazanç bitmiyor ki. Bluray player alsam lotr bluray alırım. Filmleri tekrar çıksa. Yine giderim. Bilemiyorum para kazanma işini aceleye getirmek gibi saçma salak işler yapıyolar.

  • Evren Er

    Dediklerinin her bir kelimesine aynen katılıyorum kardeşim, ee eleştirmek kolay tabi Kolaysa yeniden çeksinler kitaba tam sadık kalarak.