AYBABTUİncelemeler

Night City’ye Yıllar Sonra Dönüş – Cyberpunk RED İncelemesi

Yıllar sonra Cyberpunk FRP sistemine gelen Cyberpunk RED, kallavi boyutuyla ve kolay okunabilir arayüzü sayesinde son dönemde görebileceğiniz en iyi kural kitaplarından birisi.

Kural kitabı demek aslında pek doğru olmaz çünkü Cyberpunk evrenine dair aradığınız her şeyi bulabileceğiniz 458 sayfalık bir canavar. Cyberpunk RED sadece bir kural kitabı olmakla kalmıyor, sisteme yabancı olsanız da sizi içerisine çekmeyi başarıyor. Sistemi hiç bilmiyorsanız dahi kolay anlatımı ve yönlendirmeleri sayesinde siz de artık bir Edgerunner ya da Cyberpunk olabilirsiniz.

Kitabın incelemesine geçmeden önce Cyberpunk RED‘in ne olduğundan da bahsedelim. Kitap doğrudan 1990 yılında piyasaya sürülen Cyberpunk 2020‘nin devamı niteliğinde. Arada çıkarılan Cyberpunk V3.0, Firestorm ve Cybergenerations kitapları ana hikayeden çıkarılmış. İyi de edilmiş çünkü sistemin ruhuna pek uymayan kitaplardı.

Öte yandan bu kitaplarda anlatılan bazı hikayeler ve mekanik noktalar Cyberpunk RED içerisine başarıyla yedirilmiş. Cyberpunk 2020’yi uzun yıllarca oynadıysanız, RED’e başladığınızda kendinizi yabancı hissetmeyeceksiniz. Sadece yakalamanız gereken 30 yıllık bir süreç olacak.

Kurallar, Arayüz ve Tablolar

Cyberpunk RED, ilk başta Mike Pondsmith‘in ön sözüyle başlıyor ve nelerle karşılaşacağınıza dair sizleri uyarıyor. Time of the RED çağına giriş yaparken, Cyberpunk sürecinin nasıl geliştiğini ve bugünlere geldiğini anlatıyor. Açıkçası, sistemin uzun süreli oyuncusu ve oyun yöneticisi olarak Pondsmith’in ağzından bir sayfa bile olsa sistemin gelişimini okumak güzeldi. Kendisi biraz ketumdur çünkü.

Cyberpunk RED’i açıp sayfaları hızlıca karıştırdığınızda dikkat edeceğiniz ilk kısım, bolca tabloya ve yönlendirmeye sahip olması olacak. Bunun nedeni, sistemi bilmeyen ya da ilk defa başlayacaklara yönelik hazırlanmış olması. Sonuçta Cyberpunk 2077 ile birlikte masaüstü oyunlara yönelik bir arayış başlayabilir ve FRP sistemlerinden haberleri olmayabilir.

Neyse sistem tabii ki kısa bir tarihçe başlıyor ve sizi kurallarla başbaşa bırakıyor. İlk dikkatinizi çekecek kısım oyunda tercih edilebilecek rollerde biraz değişiklik yapılmış olması.

Öncelikle rollerden bahsedip sonrasında, yapılan ufak değişikliklerden bahsetmek isterim.

Cyberpunk RED, oyunculara 10 adet oynanabilir rol sunuyor. Bunlar:

Rockerboy

Rahmetli James Manson’ın adımlarını takip eden, otoriteye karşı gelen Rockberboylar, birçoklarına göre felaket tellaları olsa da aslında halkın ve toplumun sesi olmayı başarmış performans sanatçılarıdır.

Sözlerini illa mega şirketlere yönelik kullanmak zorunda değillerdir. Otoriteyi ve gücü baskın bir şekilde kullanıp insanları ezenlere karşı da konuşabilirler. Sert riffler, sahne şovları ve insanları galeyana getirme güçlerinizle ufak çaplı ayaklanmalar bile başlatabilirler.

Solo

Bedenini dövüş ve çatışma konusunda üst düzey kabiliyetlere çıkaran paralı askerlerdir. Diler bir mega şirkete bağlı olsunlar, diler serbest çalışsınlar önlerine konulan görevi tamamlayana kadar asla durmazlar.

Reflekslerini, savaş hislerini daha da mükemmelleştirmek için Cyberware müptelaları olup kafayı ufaktan sıyırmaları içten bile değildir. Night City’de ortadan kaldırmak istediğiniz birileri ya da gözünü korkutmak istediğiniz kişiler varsa, doğru Solo isimlerini bulup işlerinizi onlar sayesinde halledebilirsiniz.

Netrunner

NET artık eskisi gibi değil. Virüslerle dolu bir ağın içerisinde dolaşmak bu yüzden herkesin kalkışabileceği bir iş değil. Yanlış bir hamle en iyi ihtimalle ölmenize neden olabilecekken halen NET içerisinde dolaşabilen isimlerin olması kaçınılmaz.

Eski NET içerisindeki gizli bilgilerin toplanabilmesi ya da Yeni NET üzerinde hızlıca dolaşabilmek istiyorsanız Netrunnerlar aradığınız isimler olmalı.

Tech

Teknoloji ile sarılmış bir dünyada her şeyin doğru bir biçimde çalışması olanaksızdır. Hele ki Cyberpunk dünyasında yaşıyorsanız birilerinin gelip cihazlarınızı bozması ya da eski teknolojinin elinizde dağılması pek olasıdır. Bu noktada tamirat işlerine koşanlar Techler olacaktır.

Night City’nin mucitleri, mühendisleri ve tamiratçıları olan Techler, sizin için sıfırdan bir şeyler inşa edebilecekleri gibi çalışmayı bırakmış teknolojik ekipmanları tekrar canlandırabilirler.

MedTech

Cyberware’in yayılması insanlığı üst seviyelere ulaştırmış olabilir. Ancak savaşların şekli de sırf bu yüzden değişti. Sibernetik bir kolun eski yerine oturtulması ve düzgün bir biçimde çalışması, eski nesil doktorların başarabileceği bir iş değil. İşte bu noktada MedTechler ortaya çıkıyor.

Eğer yeteri kadar şanslıysanız Trauma Team’e bağlı bir sıhhiye olarak çalışabilirsiniz. Öte yandan üst seviye teknoloji-sağlık bilginiz sayesinde, karanlık örgütlerin, çetelerin ve mafyaların ilk başvuracağı merci de olabilirsiniz.

Media

Hızlı bir dünyada, haberlerin de hızlı yayılması normaldir. Savaşların, çete çatışmalarının, mega şirketlerin gizli operasyonlarının fink attığı bir ortamda hayatını tehlikeye atıp bu olayları görüntüleyen Media çalışanları da Night City’nin gizli kahramanlarından olabilir.

Media’nın elde edeceği bilgiler birçok mega şirketin sonunu getirebileceği gibi kendi hayatlarını da tehlikeye sokacaktır.

Exec

Değişen dünya, beyaz yakalı sınıfı da kökten değiştirmeyi başardı. Devletlerin etkisini kaybettiği noktada yükselişe geçen mega şirketler, hayatın her alanında etkisini gösterdi.

İşte Execler de mega şirketlere bağlı çalışan, sanayi, askeriye, tıp, teknoloji ve akla gelebilecek her bölüm altında kontrolü elinde tutmayı başaran, hırslı insanlarla dolup taşan ayrı bir sosyolojik sınıf haline geldi.

Lawman

Sokakların kontrolü her geçen gün değişiyor. Çeteler, klanlar; her biri farklı bir köşeyi tutmuş kendi kanunlarını uygulamak istiyorlar. Ancak düzenin sağlanabilmesi adına kolluk kuvvetlerinin de işinin başında olması lazım.

Son teknoloji ekipman ile kendisini donatan Lawmanler, Night City polis departmanına bağlı çalışabildikleri gibi mega şirketlere bağlı alt güvenlik kuruluşlarında da yer alabilirler.

Fixer

Bazen işe nereden başlayacağınızı bilemezsiniz. Önemli bir bilgiye ulaşmak, birilerini ortadan kaldırmak, size yardımcı olabilecek isimler gerekebilir. İşte ara adamlar, yani Fixerlar bu dönemde ortaya çıkıyor.

“Bu işi çözebilecek bir tanıdığım var fakat sana pahalıya patlayacaktır” sözünü birinden duyuyorsanız, o kişi mutlaka bir Fixer olmalı.

Nomad

Evinden, yuvasından uzaklaşmış, kendisine bir aile arayanlar soluğu Nomad klanlarında ya da gruplarında alabilirler. Girmesinin zor olduğu kadar çıkmasının da bir hayli zor olduğu Nomadler, anarşinin doğal bir olaymışçasına yaşandığı şehir topraklarının dışında bu doğal yaşama uyum sağlamış kişilerdir.

Arabalar, ufak tanklar, otobüsler ya da karavanlar dolusu bir filo görüyorsanız sizin tarafınızda olmaları için dua etmeye başlayabilirsiniz. Hedefine ulaşmak isteyen Nomadları kimse kolay kolay durduramaz.

Rollerde Yenilikler ve Farklılıklar

Cyberpunk 2020 sistemine aşina olanlar rollerdeki farklılıkları hemen hissetmiş olmalılar. Mesela artık bir sıhhiye sınıfı olarak Medtech seçilebiliyor. Bu sayede oyuncuların hasar alma durumlarında, hem biyolojik hem de sibernetik olarak onlara destek sağlayacak bir sınıf var.

Öte yandan Cop olarak bilinen sınıf Lawman olarak değiştirilmiş. Burada sadece isim değişikliği yok. Oyuncu olarak polis departmanına bağlı olarak oynamak zorunda kalmıyorsunuz. Solo sınıfından farklı olarak mega şirkete bağlı özel bir güvenlik birimininde ya da şerif biriminde çalışabilirsiniz.

Corpo rolünün de ismini Execs olarak değiştirmişler. Burada konumsal olarak yine mega şirketlere bağlı çalışıyorsunuz fakat yapabilecekleriniz bir hayli artmış durumda.

Cyberpunk RED’te Solo oynamak isterseniz, sadece bu tablo yeterli olacaktır.

Son olarak Role Ability kısmıyla her sınıfın kendine has bazı özellikleri mevcut. Bunu sisteme güzel bir biçimde yedirmeyi başarmışlar. Örneğin, Lawman rolü Backup özelliği ile kendisine yardımcı olabilecek memurları yayına çağırabiliyor. Solo sınıfında ise Combat Awareness sayesinde çatışmalarda diğer rollere göre daha aktif saldırılarda bulunabiliyorsunuz.

Ben açıkçası sınıflar üzerindeki minik değişikliklerden çok memnun kaldım. Öyle baştan aşağıya değiştirilmiş konumda değiller. World of Darkness sisteminin son güncellemesinde vampir klanları içerisinde yapılan değişikliklerden hoşnut kalmamıştım. Sanki bugüne kadar oynadığımız oyunların hikayeyle bir bağlantısı yokmuş gibi hissetmiştim.

Cyberpunk RED, bu sistemsel özellikleri koruyarak Cyberpunk 2020’den gelecek oyuncuların da yabancılık çekmemesini sağlamış. Hatta devam eden Cyberpunk 2020 oyunlarınız varsa, çok çabuk ve hızlı bir şekilde karakterlerinizi aktarabilirsiniz. Sistemsel anlamda büyük değişiklikler yok. Ki zaten şimdi bu konuya geçiyoruz.

D6 ve D10 Kardeşliği

Cyberpunk RED, kendisinden önceki kural kitabının zar sistemini devam ettiriyor. Oyunu oynatabilmek için tavla zarı dediğimiz altı yüzlü D6 ve on yüzlü D10 zarlarına sahip olmanız yeterli olacaktır.

Peki bu sistem neydi? Atılan zarlara karşılık zar atılması yöntemiydi. Yani matematik şu:

Saldıran vs Savunan
STAT + Skill + 1d10 vs. STAT+ Skill + 1d10

Saldıran ve savunan kişilerin PC ya da NPC olması gerekiyor. Yani bir oyuncu sadece başka bir oyuncuya ya da NPC’ye karşı bu zar formülünü kullanıyor. Diğer türlü durumlarda yani cansız nesnelere karşı atılan zarlarda, zorluk seviyeleri mevcut.

Kitap bu zorluk seviyeleri ve zarların nasıl kullanılacağına ilişkin genişçe yer veriyor. Yönlendirmeleri, örnek oyunları ve tabloları okumanız yeterli olacaktır. Zaten sistem oldukça basit bir matematik işlemiyle ilerliyor. Baz alınacak STAT üzerine o yetenek ekleniyor ve D10 zar atılıyor. Sonuç karşı tarafı geçiyorsa oyuncu başarılı oluyor. Daha basit olamazdı sanırım.

Cyberpunk RED, bu tablo ve yönlendirme işlemlerini oldukça basit yapmış. Solo karakter oynayacaksınız diyelim ama karakterinizi nasıl tasarlayacağınızı bilemiyorsunuz. Hemen birkaç sayfa sonraki karakter yaratma sayfalarına geçiş yaparak Solo için sunulmuş tabloları incelemeniz yeterli oluyor.

Bu aşamada üç farklı karakter yaratma biçimi sunulmuş. Hepsinin bir diğerine göre avantajı ve dezavantajı mevcut.

Bu seçenekler Streetrats, hazır şablonlar kullanılarak hızlıca oyuna başlamanızı sağlıyor; Edgrerunners, hazır şablonların yanı sıra özelleştirilebilir alanlar sağlıyor; Complete Packages, her şeyi baştan aşağı tek tek hesaplayabileceğiniz, eski usul karakter yaratma seçeneği.

Örneğin, Complete Packages ile karakter yaratmayı seçerseniz, karakteriniz için alışveriş yaparken ekstradan eurodollar kazanıyorsunuz. Hazır şablonların faydası ise oyuna hızlıca başlamanıza olanak sağlıyor. Night City tehlikeli bir yer olduğu için karakterlerinizin sıklıkla öleceğini unutmayın. Birkaç oturum arasında birden fazla karakter ile oynarken kendinizi bulabilirsiniz.

Sıkıntılı kısım ise Skill tarafında ortaya çıkıyor. Karakterinizin STAT kısmını hallettikten sonra çarşı pazarın karışacağı Skill kısmı bir hayli vakit yiyor. Cyberpunk 2020’de 80’den fazla Skill varken, RED’de bu sayı biraz olsun düşürülmüş. Yine az değil bu arada. 60’tan fazla skill var. Çoğunu ilk başta alamıyorsunuz. Ön koşulların olması güzel bir detay. Oyunu oynadıkça ve karakterinizi geliştirdikçe bunu yapabiliyorsunuz.

Burada hoşuma gitmeyen detay başlangıçta zorunlu olarak bazı yeteneklere minimum 2 puan vermeniz gerekiyor. Böyle bir şart var. Çünkü Night City’de yaşamak bunları biliyor olmanızı gerektiriyor. Yani sıradışı bir karakter yaratmak isterseniz buna biraz engel oluyor. Tabii bu yine oyuncular ve oyun yönetici arasındaki konuşmalara ve insiyatife kalmış bir durum. Yapmak istedikten sonra yaparsınız. Kuralları kutsal metinlermiş gibi kabul etmeyin.

Cyberware Alışverişi ve Cyberpsychosis

Cyberpunk’ın en büyük özelliği, vücudunuza takabileceğiniz Cyberware parçaları. Daha iyi görmek için biyonik göz takabilir, daha hızlı koşmak için yumuşak et parçasından oluşmuş bacaklarınızı titanyuma çevirebilirsiniz. Daha ölümcül mü olmak istiyorsunuz? Sorun değil, kollarınızı söküp yerine kılıçlar takabilme fırsatınız da var.

Ancak oyuna başlarken bunların hepsine bir anda sahip olamıyorsunuz. Hem sistemsel olarak RED buna izin vermiyor, hem de maddi açıdan karşılayamıyorsunuz. Bazı Cyberware ekipmanları sadece oyuna başladıktan sonra karaborsa üzerinden satın alıp gizli Ripperdoclar yardımıyla vücudunuza takabiliyorsunuz.

Peki, tüm vücudu Cyberware ile kaplasak ne olur? Sonuçta bizi daha insanüstü güçlere kavuşturmayacak mı? Elbette bu doğru ama işin insanüstü kısmındaki insanlığını atmanız gerekecek.

Vücudunuza ne kadar çok Cyberware takarsanız, Empathy puanınızla ilişki olan insaniyet puanınız da düşmeye başlıyor. İnsaniyet puanınız düştükçe, etik, moral seviyeleriniz değişmeye başlıyor. Daha makine gibi düşünmeye başlıyorsunuz. Vicdansızlaşmak, körü körüne davaya bağlı olmak, kural tanımamak bunların getirileri. Eğer Cyberpsychosis durumuna düşerseniz yani insaniyet seviyeniz, oynanabilecek seviyenin altına düşerse karakter kağıdınızı oyun yöneticisine teslim edip yeni karakter yaratmaya başlıyorsunuz. Çünkü oyun içerisindeki Trauma Team ya da başka bir şirket sizi bulup sökmeye başlıyor. Dengeyi iyi kurmak önemli.

Ancak oyuncu olarak bundan korkmayın. Birkaç parça Cyberware karakterinizi Terminatör’e dönüştürmeyecektir. Ama ondan daha korkunç bir şeye dönüşmenize ön ayak olacaktır.

NET

Cyberpunk 2020’de yaşanan olayların ardından NET‘e bağlanabilmek çok zor bir hale geliyor. DataKrash adı verilen bir virüsün tüm NET’e dağılmasının ardından, bu siber gerçeklik öyle herkesin elini kolunu sallayarak girebildiği bir yer halinden çıkıyor. Birçok şehir kendi alt NET bağlantılarını kursa da eski NET halen işlevini sürdürüyor. Tabii girmeyi bilenlere.

Eğer tarihsel süreci okursanız, neyden bahsettiğimi daha iyi anlayacaksınız. Oyunculara “NET’e girmek artık yasak” demek yerine farklı bir sistem sunmuşlar. Cyberpunk 2020’de oynarken de NET gezintileri yapmak tehlikeliydi. Buna ek olarak NET’e bağlanan oyuncu, diğer oyunculardan kopuyordu.

Bunu düzeltmek amacıyla NET’e bağlanan kişinin hem Meatspace, yani gerçek dünyada hem de Cyberspace üzerinde turları oluyor. Netrunner karakterler bunu iyi dengelemeli. Öyle her istedikleri yerde NET’e bağlanabilme şansları yok. Doğru bağlantıları kurup adeta bir asansörle yükselip alçalıyormuş gibi NET içerisindeki araştırmalarını yapmaları gerekiyor.

Eski sistemin zorlu NET koşturmasının yerine sunulan bu yeni sistemi daha çok beğendim. Hatta eski NET o kadar zordu ki çoğu oyuncumun Netrunner olarak oynamasını istemiyordum. Genellikle beyinleri yanarak ölüyorlardı. Çok acımazsızdı. Şimdi yine acımasız ama gezinti yapabilecekleri kadar alan sağlanmış durumda.

Cyberpunk Tarihi

Kitabın en güzel kısmı ikinci yarısı olabilir. İlk 200 sayfalık kısımda tablolar ve yönlendirmeler aracılığıyla oyunu nasıl oynayabileceğiniz/oynatabileceğiniz anlatılmakta. İkinci 200 sayfalık kısımdaysa Cyberpunk tarihini okumaya başlıyorsunuz.

Buralar önemli çünkü arada 30 yıllık bir boşluk var. Ayrıca ana hikayeden çıkarılan olaylar var. Arayı kapatmak adına buralar okunabilir. Yok ben o kadar okuma yapmak istemiyorum, diyenlerseniz de yine basit açıklama kısımlarını okumanız yeterli olacaktır.

Daha fazlasını isteyen oyuncular da unutulmamış. Night City’nin bölgeleri, bu bölgede yaşayan halk, sosyal yaşantı, çeteler, çete liderleri, mega şirketlerin konumları, nasıl ulaşılabilecekleri gibi birçok detay sayfalarca döküman halinde sunulmuş. Night City’i sokak sokak ezberlemek istiyorsanız son kısımda aradığınız materyalleri bulacaksınız.

Final

Aslında bir inceleme yazısından çok biraz daha yönlendirmelerle dolu bir yazı oldu. Fakat ben memnunum. Çünkü Cyberpunk RED, anlatılabilecek o kadar çok alan sağlamış ki bu kadar yazı yazmış olmama ve siz değerli okurların buraya kadar gelmiş olmasına rağmen, halen keşfedilebilecek o kadar çok yeri var ki…

Cyberpunk RED, Mike Pondsmith‘in editörlüğünde ve Talsorian Games’in diğer çalışanlarının elinde son yılların en başarılı FRP sistem kitaplarından biri olmuş. 400 küsür sayfalık bu metal, krom ve anarşi dolu canavar elinizin altında olduğu sürece yıllarca devam edebilecek Cyberpunk oyunları oynatabilirsiniz.

Okuması keyifli, yönlendirmeleri basit. Hiç FRP oynamamış biri olan biri gerekli tabloları takip ederek, hatta aradaki sayfaları atlayarak nasıl sisteme giriş yapabileceğini öğrenebilir.

Sistemin gözle görülür büyük bir problemi bana kalırsa yok. Sadece Skill kısmının derli toplu olmasını tercih ederim. Çünkü o kadar çok Skill var ki, oynatırken hangi durum için neyi atmam gerekeceğini karıştırabilirim. CP2020’de sıklıkla başıma gelen bir durum RED sisteminde de devam edecek gibi gözüküyor.

Cyberpunk RED, CD Projekt RED’in üzerinde çalıştığı Cyberpunk 2077 öncesinde bu dünyaya dalmak isteyenler için nimet gibi bir kitap olmuş. Kitabı kurcalamak için FRP oyuncusu olmanıza da gerek yok. Aradaki hikayeler, çizimler ve Cyberpunk tarihi hakkındaki bilgiler dolu dolu okura sunulmuş.

Kitabın şu an için PDF sürümü elimde mevcut fakat fiziksel kopyaları çıktıktan sonra da arşive katmak istediğim bir kitap olacak. Eğer şimdiden PDF sürümünü satın almak isterseniz DriveThruRPG sitesine bakabilirsiniz. Zaten çıktığı günden bu yana sitenin en çok satanları arasında en üst sırada bulunuyor.

İlginizi Çekebilir  Dungeons & Dragons Oyunu İçin Okuma Listesi

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu