Son Haberler
Anasayfa » İncelemeler » Doctor Who: The Card Game İncelemesi

Doctor Who: The Card Game İncelemesi

Bir süredir elimde olan ve severek oynadığım Doctor Who: The Card Game‘i sizlerle paylaşmak istiyorum. Martin Wallace tarafından tasarlanıp BBC lisansıyla piyasaya sürülen oyunda bir taraftan Doktor ve yol arkadaşlarıyla zaman ve mekanda çeşitli yerleri kurtarmaya çalışırken, diğer taraftan Dalekler, The Master, The Silence gibi düşmanlarla rakip Doktorların kurtardığı bölgeleri ele geçirmeye çalışıyoruz.

İdeal olarak 3 veya 4 oyuncuyla oynanan oyunda belli kart ve kuralları devre dışı bırakarak 2 kişi de oynayabiliyoruz. Daha önce de söylemiş olduğum gibi oyunda her oyuncu hem iyi hem de kötü tarafı yönetiyor olacak. Kendi kurtardığımız bölgeleri ‘iyi adamlar’ ile savunurken, rakiplerimizin kurtardığı bölgeleri ele geçirmek üzere düşmanları yolluyoruz.

Kartlar

Oyunda 4 çeşit kart bulunuyor. Bunlar Savunma, Mekan, Düşman ve Destek kartları. Savunma kartları arasında son dört Doktor ve onların yol arkadaşları bulunuyor. Mekanlar arasında diziden tanıdığımız Royal Hope Hospital, Medusa Cascade gibi yerleri buluyoruz. Düşmanlara daha önce zaten örnekler vermiştim. Destek kartları içerisinde ise Doktor’a destek (veya köstek) olacak kişiler, olaylar veya alet edevatlar bulunuyor. Destek kartlarına örnek olarak da Sonic Screwdriver, Ood ve Captain Jack’i verebilirim.

Tur

Bir turda yapabileceğimiz aksiyonlara geçmeden önce aksiyon sayısından bahsetmek istiyorum. Yapabileceğimiz aksiyon sayısını elimizdeki kart sayısı belirliyor. Çünkü bu oyunda daha önce başka bir oyunda görmediğim (belki birçok oyunda vardır, ben denk gelmedim) bir mekanik bulunuyor. Her turumuzun sonunda elimizde kalan son 3 kartı sağımızdaki oyuncuya veriyoruz. Yani standart olarak herkesin elinde 5 kart olduğunu varsayarsak tur bize geldiğinde 2 aksiyon yaptıktan sonra kalan 3 kartı sağımızdaki oyuncuya veriyoruz.

Oyun Alanı

Oyun alanının büyük bir kısmını her oyuncunun önüne açmış olduğu Mekan kartları kaplıyor. Bu Mekanların sahipleri arkasına doğru Savunma kartları oynarken rakiplerimiz ön tarafına saldırı yapan Düşman kartlarını yerleştiriyorlar.

Ayrıca oyun alanının en gerisinde o an oynamak istemediğiniz, ama rakibe de vermeye yanaşmadığınız kartları koyabileceğiniz Rezerve kısmı bulunuyor.

Oyun Başlangıcı

Herkesin bir renk seçmesiyle birlikte oyuncular kendi renklerine uygun Dalek ve TARDIS pullarını önlerine alıyorlar. Bundan sonra Mekan kartları içerisinde belirgin olan 4 adet Başlangıç Mekanı kartı ile desteden ayrı bulunan Oyun Sonu kartını bir kenara koyuyoruz. Başlangıç Mekanlarını karıştırıp oyunculara dağıtıyoruz. Bu kartları aynı anda önümüze açıyoruz ve üstlerinde yazan sayılara bakıyoruz. En yüksek sayılı Mekan kimdeyse oyuna o başlıyor. (ki bu kart da Amy’nin Teyzesi’nin Evi)

Kalan kartları karıştırıp oyunculara beşer adet kart dağıtmaya başlıyoruz. SADECE ilk oyuncunun sağında oturan oyuncuya 2 kart dağıtıyoruz, çünkü ilk oyuncu turunu savdıktan sonra elindeki son üç kartı o oyuncuya verecek.

Son olarak karıştırdığımız destenin son 20 kartını sayıp ayırıyoruz ve End of the Game isimli oyun sonu kartını araya koyduktan sonra destemiz tamamlanmış oluyor.

Tur Aksiyonları

Bir turda yapılabilecek aksiyon sayısı konusunda zaten bilgi vermiştim. Şimdi de yapabileceğimiz aksiyon çeşitlerinden bahsetmek istiyorum.

*Mekan kartı oynamak: Oyunu kazanmanın yolu Zafer Puanı toplamaktan geçiyor. Zafer puanı ise savunduğumuz ve rakiplerimizden ele geçirdiğimiz Mekan kartlarından geliyor. Bunun yanında bir Mekan kartı oynadığımızda kartın sol üstünde yazdığı kadar Zaman pulunu da kendimize alıyoruz. Zaman pullarını ne şekillerde kullanabileceğimizi ileride anlatacağım.

*Savunma kartı oynamak: Savunma kartları Doktorlar ve yol arkadaşlarından oluşuyor. Bu aşamada önümüzde açık olan Mekanları savunmak üzere bu kartları oyuna sürüyoruz. Burada dikkat etmemiz gereken önemli nokta bir mekanı bir karakterin iki farklı versiyonuyla savunamıyorsunuz. Yani önünüzdeki Silurian Ark, 2367 mekanını savunmak üzere Matt Smith ile Capaldi’yi aynı anda gönderemiyorsunuz. (paradox, duh) Bir mekana bu kurala dikkat ettiğiniz sürece istediğiniz kadar Savunma kartı oynayabilir ve ileriki turlarda bu savunmayı güçlendirecek hareketlerde bulunabilirsiniz.

*Düşman kartı oynamak: Bir veya daha fazla Düşman kartı ile rakibimize ait bir Mekan’a saldırı düzenleyebiliyoruz. Buradaki kısıtlamaya göre Düşman kartlarının birlikte saldırı yapabilmesi için aynı türde olmaları veya kart üzerinde bunu mümkün kılan bir özellik olması gerekiyor. Özetlemek gerekirse iki Cybermen ile saldırı yürütebilir veya yazılı özellikleri sayesinde The Silence ve Madame Kovarian birliği oluşturabilirsiniz. Savunmada olduğu gibi saldırıda da daha sonraki turlarda kurallara uymak kaidesiyle yeni düşmanlar ekleyebilirsiniz. Lakin başka bir oyuncuyla ortak saldırı yapamazsınız. Son olarak saldırı yapanın siz olduğunuzun belli olması için Düşman kartınızın üstüne bir adet Dalek pulu koymalısınız.

*Destek kartı oynamak: Çoğu Destek kartı tek kullanımlıktır, üzerinde yazan etkiyi yaptıktan sonra Discard edilir. Oyunda kalıcı etki eden birkaç Destek kartı ise açık bir biçimde Reserve alanına koyulur.

*Reserve alanına kart eklemek: Bu özellikten de daha önce bahsetmiştim. İlerde değerlendirmek istediğimiz kartları bu alana kapalı bir şekilde yerleştiriyoruz. Buradaki kart limiti normalde 2. Bazı destek kartları bunu arttırabiliyor.

*Zaman pulu kullanarak kart satın almak: Yapabileceğimiz hareketin kısıtlı olduğu bu oyunda kart çekmek çok büyük bir nimet. Çeşitli şekillerde biriktirdiğimiz 5 Zaman pulunu harcayarak bir ekstra kart çekebiliyoruz.

*Kartları Zaman pulu için Discard etmek: Oynamak, reserve etmek veya rakibe vermek istemediğimiz kartlar olursa (ki pek sık olan bir şey değil) onlardan bir veya ikisini Discard ederek bir veya iki Zaman pulu alabilrisiniz.

Bu şekilde elimizdeki 5 kartla aksiyonlar yaptıktan sonra kalan son 3 kartımızı sağımızdaki oyuncuya veriyor, destenin üstünden iki yeni kart çekiyor ve turu solumuzdaki oyuncuya veriyoruz. Yeni kartları tur sonunda çekme mekaniği de alışılmadık bir uygulama olduğu için dikkat etmek, unutmamak önemli.

Savaşlar

Savunma ve Düşman kartları bir araya geldiği anda savaş safhası başlar ve anında çözümlenir. Yani boş bir mekana Savunma kartı koyduğumuzda kapalı koyarız. Boş bir mekana saldırırken üstünde Dalek pulu olan Düşman kartlarımızı kapalı koyarız. Bunlara herhangi bir mukavemet geldiği anda ise bütün kartlar açılır ve savaş çözümlenir. Savaş sırasında her iki taraftaki kartların da sol üstlerinde bulunan güç değerleri toplanır. Büyük olan doğal olarak kazanır. Eşitlikte ise savunma galip geldi varsayılır.

Eğer kazanan Savunma tarafı ise savaşa dahil olan bütün kartlar Discard edilir ve Mekanın üzerine savunan tarafından bir adet TARDIS pulu koyulur. Buraya yapılacak bir sonraki saldırı otomatikman yenik sayılacaktır. Bu yüzden genel strateji TARDIS pulu olan mekanlara mümkün olan en zayıf düşmanla saldırıp pulu bertaraf etmektir.

Kazanan Düşman tarafı olur ise bütün Savunma kartları discard edilir. Eğer saldırgan birden fazla Düşman ile saldırdıysa bunlar arasından Savunma değerine en yakın düşman da discard edilir. Geri kalanlar açık bir şekilde o mekanı işgal etmeye devam eder. Bu arada Mekanların işgalinden bahsediyorum ama bu mekanlar hiçbir zaman yer değiştirmez. Sadece önlerinde başarılı saldırganlarla asıl sahibinin önünde durmaya devam ederler ve oyun sonuna kadar savunulamazlarsa Düşman sahibine Zafer puanı kazandıracaklardır.

Oyun Sonu

Oyunun sonunu getirecek iki ihtimal var. Eğer bir oyuncu turunun başında 5 adet Dalek veya TARDIS pulunu da oyuna sürmüş bulunuyorsa oyun biter. Tura devam edilmez ve her oyuncu Zafer puanlarını hesaplar.

Diğer bir ihtimalde ise herhangi bir oyuncu desteden Oyun Sonu kartını çeker. Bu andan sonra Oyun Sonu kuralları işlemeye başlar. Turunuzu normal oynayıp bitirdiğinizde 2 yerine 5 kart çekersiniz. Bundan sonra herkesin tur başına sadece 1 aksiyon yapma hakkı vardır ve tur sonunda kartlar diğer oyunculara aktarılmaz. Oyunculardan birisi herhangi bir aksiyon yapamaz hale geldiğinde oyun biter ve daha önce bahsettiğim gibi Zafer puanları hesaplanarak kazanan belli olur.

Sonuç

Oyunu diziyi sevenlerle de hiç izlememiş olanlarla da oynadım ve her oynayışımızda oldukça keyif aldık. Serinin esas oğlanlarıyla savunma yaparken kötü adamlarla arkadaşınıza musallat olmak ve bunu yaparken Sonic Screwdriver gibi zamazingolardan destek almak fikri size cazip geliyorsa bu oyun size göre olabilir.

"IT" Uyarlamasından Set Fotoğrafları
Rogue One: A Star Wars Story Filminin Yapım Notları