Son Haberler
Anasayfa » Haberler » Bilimkurgunun Korkutan Yüzü – Turing Testi’ni Geçen İlk Bilgisayar

Bilimkurgunun Korkutan Yüzü – Turing Testi’ni Geçen İlk Bilgisayar

hal-9000-banner

Bilgisayarların insan gibi düşünmesi, robotların duygularına göre hareket etmesi, makinelerin kendi kendilerine karar vermesi ve kendi kaderlerini belirlemesi…

Bilimkurgu eserlerinde sıkça geçen düşünen makineler, insan gibi düşünüp karar veren robotlar çok yakında gerçek olabilir. Tarihte ilk kez bir bilgisayar, Turing Testi‘nden başarıyla geçti.

Rus bir ekip tarafından geliştirilen ve adına Eugene Goostman denen bir bilgisayar programı, insanları kandırmayı başardı. 5 sorgulayıcı jüri tarafından yapılan testte 2 tane jüri, cevap veren kişinin bilgisayar mı yoksa insan mı olduğunu ayırt edemedi. Böylece tarihte ilk kez bir bilgisayar, %30’un üzerinde başarı sağlayarak Turing Testi’ni geçmiş oldu.

Turin Testi Nedir?

Turing Testi, ilk olarak 1950 yılında Mind adlı felsefe dergisinde ünlü İngiliz matematikçi ve bilgisayar bilimcisi Alan Turing‘in Computing Machinery and Intelligence başlıklı ünlü makalesinde sözü edilen kavramdır.

Turing_Test_version_3Turing Testi’nin amacı bir makinenin düşündüğünü söylemenin mantıksal olarak mümkün olup olmadığıdır. Turing Testi’ne göre makine, gönüllü bir insanla birlikte, sorgulayıcı jürinin görüş alanının dışında bir yere saklanır. Sorgulayıcı, sadece soru sormak suretiyle hangisinin insan hangisinin bilgisayar olduğunu saptamaya çalışır. Sorgulayıcının soruları ve daha önemlisi aldığı yanıtlar, tamamen ses gizlenerek, yani ya bir klavye sisteminde yazılarak veya bir ekranda gösterilerek verilir. Sorgulayıcıya bu soru-cevap oturumunda elde edilen bilgiler dışında her iki taraf hakkında hiçbir bilgi verilmez. Dizi halinde tekrarlanan testler sonucunda sorgulayıcı, tutarlı bir şekilde insanı saptayamadığı takdirde makine Turing testini geçmiş sayılır.

Örneğin sağdaki resimde, duvarın arkasında A ve B bulunmaktadır. Bunlardan, B aslında gerçek bir insan ve A aslında bir bilgisayar üzerinde çalışan yazılımdır. Duvarın arkasındaki C kişisi, A ve B’yi görmeden sadece klavye ve monitör aracılığı ile A ve B’ye istediği soruları sorabilir. B kişisi normal cevaplar vermekle yükümlüdür. Yani insan gibi davranır ve zaten insandır, buna karşılık A bilgisayarının amacı insan gibi davranıp C kişisini kandırmaktır.

Bu test, yapısı itibariyle bilgisayar bilimlerindeki pek çok yapay zeka probelminin çatısını teşkil etmektedir. Örneğin, girilen yazıların anlaşılması ve cevapların üretilmesi için doğal dil işleme yöntemlerinden faydalanmak gerekir.

eugene-goostman-600x338

13 yaşında, Ukraynalı, ikinci dili İngilizce olan bir çocuk gibi davranan bilgisayar; 5 dakikalık 10 oturum boyunca sorulan sorulara verdiği cevaplarla sorgulayıcı jüriyi kandırdı. 5 jüriden 2 tanesi, karşısındakinin insan mı bilgisayar mı olduğunu bilemedi. Londra’daki Royal Society’de yapılan teste Reading Üniversitesi’nden katılan profesörler jürilik yaptı. Toplamda 5 makine bu teste katıldı. Eugene Goostman yazılımı 2011’deki testte 100 üzerinden 29 almıştı. Bu sefer %30’u geçmeyi başardı.

Testi geçen Eugene Goostman, Rus Vladimir Veselov ve Ukraynalı Eugene Demchenko tarafından geliştirildi.

Bu yazılım, gelecek kurgularında karşımıza sıkça çıkan düşünen makinelerin ilk adımı olabilir mi?

Dünyamızda Bir Cüce Şehri: Makhunik
Tüm Zamanların En İyi Filmleri Listesi Çok Fantastik