Son Haberler
Anasayfa » Makaleler » Battletech Tarihi ve Oyunun Hikayesi

Battletech Tarihi ve Oyunun Hikayesi

Son dönemde çıkan PC oyunuyla yeniden insanları mecha konseptine yönlendiren, yılların eskitemediği Battletech oyuncuların karşısında. İlk olarak 1984 yılında hayatımıza giren masaüstü minyatür ve savaş oyunu Battletech şimdi macerayı dijital ortama da taşıdı. Durum böyle olunca Battletech hakkında bazı detayları da sizlere sunalım dedik.

İlk olarak BattleDroids adıyla FRP severlerin karşısına çıkan oyun, George Lucas ve LucasFilm’in “droid” kelimesinin tescilini üstüne alması nedeniyle Battletech ismini aldı ve yola devam etti. Sevgili Harun Şimşek’in yazısıyla BattleTech tarihi, hikayesi ve oyunla ilgili detaylar…

BATTLETECH TARİHİ

İnsanlar yıldızlar arası seyahat yapabilecek kapasiteye ulaştıklarında uzak sistemlere doğru yola çıktılar. Sistemden sisteme geçiş yaptılar ve nihayetinde geniş çaplı bir bölgeye yayıldılar. İnsanlar ulaştıkları bu teknolojiye rağmen uzak mesafe iletişim konusunda ilkel kaldılar.

Uzak mesafelere yayılan gruplar hızlı iletişim imkanları olmadığından bağımsız düzenler kurmak zorunda kaldılar. Birçok grup güveneceği insanlar ile beraber olmak istedi. Bu sebeple yavaşça hanedanlıklar kurulmaya başlandı. Çok geçmeden hanedanlar bulundukları yıldız sistemlerini kontrol edip aralarında ticaret yapmaya başladılar. Bu esnada geniş alanlarda çeşitli operasyonlar yapabilmek için BattleMech adı verilen devasa mekanik robotlar yaratmaya karar verdiler.

Barışçıl devam eden kolonileşme süreci ticaret, düşünce ayrılıkları ve daha birçok nedenden ötürü çok uzun sürmedi ve nihayetinde savaşlar başgösterdi. Yıllar sonra Ian Cameron adındaki başarılı ve ileri görüşlü bir lider 5 büyük hanedanlığı birleştirerek Star League (Yıldız Birliği)adı verilen bir oluşumu kurdu. Bu oluşum insanlığın uzaya açılmasında zirve noktası olarak kabul edildi. Star League kurulduktan sonra barış tekrar sağlandı. Hanedanlıklar savaşmak yerine hayatı daha iyi hale getirebilecekleri yeni teknolojiler üzerinde çalışmaya başladılar.

Ancak dışarıdan mükemmel görünen bu oluşum bir süre sonra iç huzursuzluklara neden oldu. Hanedanlıklar altındaki bazı koloniler Star League altına girmekten rahatsız oldular. Star League dışındaki bazı koloniler ise kendilerinin dışlandığını düşünürken bazı koloniler oluşuma girmeye zorlandıklarını düşündüler. Bu olay sonrası kaçınılmaz bir şekilde tekrar savaşlar başladı ve Dünya gezegeninin merkezi olduğu Star League uzay alanı “Inner Sphere” sınırları belirlenmiş oldu. Star League’den ayrılan küçük çaplı hükümetler böylece devasa bir sömürge imparatorluğunu karşılarına almış oldular. Bu olaydan sonra ardı arkası kesilmeyen savaşlar başgösterdi ve Star League’i parçalayacak akım başlamış oldu. Birkaç yüz yıl süren savaşlar, ayaklanmalar ve ihanetler sonucunda Star League parçalandı ve beraberinde Cameron Hanedanlığı da tamamen yok edilmiş oldu.

Star League’e ait ve oluşuma hayatı pahasına sadık olan Alexander Kerensky liderliğindeki birlik ordusu Cameron Hanedanlığını yok eden tüm güçlerin peşine düştü ve onları teker teker yok ederek intikam aldı. Bu olay sonrasında büyük hanedanlıklar tekrar birleşmek yerine Star League’e ait taht için mücadele etmeye başladılar. Bu durumu farkeden Alexander Kerensky Star League’e ait güçlü bir ordunun kimsenin kontrolünde olmasını istemedi. Bu sebeple ordusunun büyük kısmını Inner Sphere’den ayrılması ve başka bir yere göç etmesi için ikna etti.

Alexander Kerensky’nin ön gördüğü üzere 5 büyük hanedanlık Star League’e ait tahtı ele geçirebilmek için tam 3 kez üstüste büyük savaşlara girdi. Yaşanan bu 3 büyük savaş sonrası insanlık başta teknoloji olmak üzere hızlı bir şekilde gerilemeye başladı. Artık üretilen BattleMech’ler 100 yıl önce üretilenlere nazaran daha basit ve sıradandı. Bunun yanı sıra sistemler arası sınırlı iletişimi sağlayan ComStar adlı organizasyonun idaresi daha bu sistemin nasıl çalıştığını bilmeyen insanların eline kaldı. ComStar organizasyonu çok geçmeden bağımsız ve kutsal bir grup haline geldi. Sistemler arası tüm iletişimin odak noktası olan ComStar bunca zamandır kimseler tarafından vergilendirilmedi ve saldırıya uğramadı.

BATTLETECH HİKAYESİ (Spoiler içerir)

Bizim hikayemiz 3. büyük savaş sonrasında Aurigan Reach adı verilen bir bölgede geçiyor. Bölgede egemen olan Arano Hanedanlığı’nın lideri Yüce Efendi Tamati bir darbe girişimi sonucu öldürülüyor. Yüce Efendi’nin ölümü sonrası tahtın yasal varisi kızı Leydi Kamea oluyor. Leydi Kamea’nın tahta yükseliş günü geliyor ve yapılacak seremoni için eğitmenimiz Sör Raju ile beraber yola koyuluyoruz. Ancak o gün darbenin arkasındaki kişilerin aslında Kamea’nın öz amcası Santiago Espinosa olduğunu öğreniyoruz. İşte bir paralı asker olarak bizim hikayemiz buradan sonra başlıyor. Leydi Kamea babasının intikamını alıp tahtı amcası Santiago Espinosa’dan geri almak için ona sadık olanlar önünde ant içiyor ve yeteneklerine güvendiği bir paralı asker olarak da bizi kiralıyor.

Battletech: Mech özellikleri, pilot yetenekleri

Özellikler ve yetenekler;

Sensors: Sensörler MECH’lerinizin etrafta bulunan sinyalleri tespit ederek düşman birimlerini farketmesini sağlar. Hafif MECH’lerin sensör alanı daha geniştir ve düşman tarafından daha zor tespit edilirler. Ağır MECH’ler ise düşük sensör alanına sahiptir ve düşman tarafından daha çabuk farkedilirler.

Stability: MECH’lerin dengede durabilmesi olarak özetleyebiliriz. Kimi silahların darbesi MECH’inize büyük ölçüde kuvvet uygular. Bu durumda isminizin altındaki sarı renkli bir çubuk dolmaya başlıyor. Bu sarı çubuk tam olarak dolduğunda MECH’iniz dengesini kaybedip yere düşer ve bu esnada bir sonraki el size gelene kadar tüm vuruşlara açık olur.

Aylık giderler: Paralı asker olmak sandığınızdan da zor bir iştir. Geminizin giderleri, MECH’lerinizin bakımı, pilotlarınızın maaşı, sistemler arası seyahat derken kimi zaman elinizde para bile kalmaz. Aylık bütçenizi iyi ayarlamanız gerekir. Bütçeniz çok kısıtlıysa uzak sistemlere seyahat etmek yerine yakın sistemlere seyat etmeniz daha mantıklı bir seçim olur.

Market ve paralı asker kiralama merkezi: Her Mechwarrior ve Mech Commander oyununda olduğu gibi Battletech de bir markete sahip. Ancak bu sefer tek bir market yerine her sistemde bağımsız marketler bulunmakta. Bir sistemden bir diğer sisteme geçtiğinizde markette bulunan donanımlar değişiklik göstermekte.

Morale: MECH pilotlarınıza ait özellikleri kullanabilmeniz için pilotlarınızın ruhsal halini yansıtan “Morale” adı verilen bir kaynak gerekmektedir. Pilotunuzun savaş alanında ne kadar etkili olacağına etki eden bu kaynağı oyun içinde çeşitli yerlerden kazanabilmektedir. Pilota verilen aylık maaş, belirli aralıklarla çıkan rol yapma ögeleri ve indirme gemimize ekleyebildiğimiz özel alanlar sayesinde moral arttırılabilir. Savaş alanında ise düşman birimlerini yok ettiğinizde artar.

Sensor Lock(Pilot yeteneği): Sensör kilitleme MECH’inizin saptadığı düşman birimini görüş alanınızın dışında bile olsa açık edip görmenizi sağlar. Bu özelliği kullandığınızda saldırı yapamazsınız ancak uzun menzilli silahlar ile donatılmış ekibiniz düşmanı göremese bile saldırı yapabilirler. Bu özelliği kullanırken dikkat etmeniz gereken en önemli husus sensör kilitleme sonrası sıranın tekrar ekibinizden birine gelmiş olmasıdır. Eğer sıra düşmana geçerse sensör kilidi kalkar ve düşman tekrar görünmez duruma gelir.

Called Shot(Pilot özelliği): Vuruş yeteneği yüksek bir pilotunuzun sahip olacağı bu özellik düşmanı belirlediğiniz zayıf veya hasar almış bir noktasından vurabilmenize yarar. Yere düşen düşman MECH’leri için bu özellik herhangi bir kaynak gerektirmeden kullanılabilmektedir.

Melee(Mech özelliği): MECH’ler yakın saldırı yapabilirler. MECH’inizin sınıfına göre saldırının vereceği hasar da doğru orantılı bir şekilde artar. Özellikle aşırı ısınmış veya silahlarını tamamen kaybetmiş bir MECH’in yakın saldırı özelliğini kullanmaktan başka çaresi kalmaz.

Jump(Mech özelliği): Jump-Jet donanımı MECH’inizin sınıfına ve ağırlığına göre değişen mesafelere hızlıca zıplamasını sağlar.

Death From Above(Mech özelliği): Jump-Jet ile donatılmış MECH’lerde bulunan bu özellik sayesinde MECH’iniz ile düşman birimlerinin üstüne atlayıp yakın saldırı yapabilirler. Ağır seviyede hasar verebilen bu özellik oldukça çekici gözükse de bir eksisi de MECH’inizin bacaklarına ağır hasar veriyor olmasıdır.

Evasive(Mech özelliği): Düşmanın yaptığı kısa ve uzun menzilli saldırıları %50 şansla kaçırmasını sağlayan bir özelliktir. MECH’inizin üstündeki iç aksam ve zırh çubuklarının yanında bulunan > işareti Evasive puanınızı gösterir. Evasive puanını yükseltmenin tek yolu MECH’inizin mümkün olduğunca uzak bir mesafeye haraket etmesidir. Her atış öncesi MECH’inizi yeniden konumlandırmak oldukça efektiv bir strateji olur.

Sprint(Mech özelliği): MECH’inizin normalden daha uzak bir mesafeye gitmesini sağlar. Size yüksek miktarda Evasive puanı kazandırır ancak atış hakkı kaybedilmiş olur. Koştuğunuz mesafenin uzunluğu doğru orantılı olarak size daha fazla evasive puanı kazandırır.

Unsteady(Mech durumu): MECH’iniz aldığı denge hasarı (stability) nedeniyle belli bir süreliğine unsteady konumuna geçer. Bu durumda MECH’ler “sprint” özelliklerini kullanamaz.

Cover(Mech durumu): Ağaç ve benzeri çevresel ögelerin içinde bulunan birimler %25 daha az hasar alırlar. Ancak bu durum birimlerin sadece ön ve yan tarafları için menzilli silahlardan gelecek hasarlar için geçerlidir.

Guarded(Mech durumu): MECH’inizin ön ve yan tarafları için %50 hasar azaltımı sağlar.

Entrenched(Mech durumu): MECH’inize karşı yapılan denge hasarını (stability) %50 azaltmaya yarar.

Multi-Target(Pilot yeteneği): Görüş alanınızda birden fazla düşmana saldırmanıza imkan kılar. Bu yeteneği kullanmak için önce hedefleri A, B, C olarak işaretledikten sonra silah listenizin solunda bulunan seçim kutucuğunuda A, B, C olarak değiştirmeniz gerekir.

Breaching Shot(Pasif pilot yeteneği): Tek bir silah kullanarak yapılan bu atışta düşmanın siper ve korunaklı durumu yok sayılır. Pasif bir özelliktir.

Juggernaut(Pasif pilot yeteneği): Pasif bir özellik olan Juggernaut yapılan yakın mesafe saldırının (melee) düşman MECH’ini yere düşürmesini sağlar.

Master Tactician(Pasif pilot yeteneği): Pilotunuzun girişimini (initiative) +1 puan arttırır. Girişim puanı savaş alanında sıranın size daha önce gelmesini sağlar. Ayrıca aldığınız stability hasarını 1 çubuk (bar) kadar temizler.

Evasive Movement(Pasif pilot yeteneği): MECH’iniz ile koştuğunuzda size ekstra evasive puanı kazandırır.

Ace Pilot(Pasif pilot yeteneği): Sırası geldiğinde haraket etmemiş bir MECH’iniz ile vuruş yaptıktan sonra haraket etmenizi sağlar.

Bulwark(Pasif pilot yeteneği): Durduğunuz yerde konuşlanarak ön ve yan taraftan gelecek menzilli silahların hasarını %50 azaltmanızı sağlar.

Battletech: Strateji ve taktikler

Strateji ve taktikler:

ÖNEMLİ OLAN BOYU DEĞİL İŞLEVİ: Ufak araçları görüp asla küçümsemeyin. Onlarda MECH’ler kadar tehlikelidirler. Hatta oldukça ağır silahlara ve zırha sahiptirler. Özellikle SRM Carrier yakın mesafede siz ne olduğunu anlamadan MECH’inizi bir hurda yığınına çevirebilir.

KARINCA GİBİ EZİN: Araçları yok etmek için silahlarınıza güvenmeyin. Ağır zırhlarına rağmen araçlar kimi zaman tek bir yakın mesafe vuruşu (melee) ile ezilebilirler. Bu iş için grubunuzda Jump-Jet sahibi bir ağır MECH bulundurmayı ihmal etmeyin.

ÖNDEN Mİ ARKADAN MI İSTERSİN?: Bütün MECH’lerin ve araçların arka zırhları oldukça zayıftır. Düşmanın arkasına geçmeye çalışın. Tam olarak geçemiyor olsanız bile yan kanatlardan saldırın. Mümkün olduğunca “called shot” özelliğini kullanarak daha önce hasar almış noktaları vurmaya çalışın.

MECH’İNİZ ÜZERİNE YUMURTA KIRIP SUCUK PİŞİRMEYİN: Silahlarınızın büyük çoğunluğu ateşlendiğinde yüksek derecede ısı yaymaktadır. MECH’inizi bunu göz önüne alarak donatın. Örneğin ağır lazer silahları üstüste ateşlediğinde MECH’iniz soğumak için kendini kapatmak zorunda kalacaktır. Eğer bu ısı MECH’inizin kaldırabileceği kapasiteden çok yüksekse zırh altı hasar oluşturur. Bu gibi durumlarda bulunduğunuz eli pas geçmek MECH’inizi soğutmaya yardımcı olacaktır.

ÖNCE KİLİTLE SONRA VUR: Sensor Lock özelliğini bol bol kullanın. Özellikle LRM (uzun menzilli füze) destekli bir ekiple düşmanı daha görmeden yok edebilmeniz veya zayıflabilmeniz mümkün. Ancak aynı özelliğin düşmanda da olduğunu unutmayın.

ORAMA KOMA BURAMA KO: Called Shot özelliğini kullanırken düşmanı vuracağınız yeri iyi seçin. (1)Durumunuz ve pozisyonunuza göre düşman MECH’inin silah yüklü parçalarını seçmeye çalışın. Bu sayede size yapılacak ağır bir saldırıyı yaşanmadan önce önlemiş olursunuz. (2)Mühimmat yüklü parçaları hedef alın. Bu sayede mühimmatı patlatarak normalde verebileceğiniz hasarın çok daha fazlasını vermiş olursunuz. (3)Eğer bir MECH’in her iki ayağını da patlatırsanız o düşmanı tamamen etkisiz hale getirmiş olursunuz.

DERSİMİZ COĞRAFYA: Savaş alanını akıllıca kullanın. Her savaş alanının olumlu ve olumsuz etkileri bulunmakta. Bunlara kısaca değinmek gerekirse;

  • Haritadaki tesis ve binaları yok ederek MECH’iniz için siper oluşturabilirsiniz. Ayrıca oluşan molozlar sayesinde düşman MECH’lerinin yavaş yol almalarına sebep olursunuz.
  • Ormanlık alanlarda saklanarak siper oluşturursunuz.
  • Geotermal alanlardan uzak durun. MECH’inizin çabuk ısınmasına neden olur.
  • Göl ve benzeri su kaynaklarını MECH’inizi çabuk soğutmak için kullanın.
  • Bataklık alanlarında MECH’iniz %50 az stability hasar alır.
  • Asfalt ve sert zemin yollarda MECH’iniz daha hızlı yol alırken taşlı ve zorlu alanlarda daha yavaş yol alır. Ayrıca “rough terrain” adı verilen bu bölgelerde %50 fazla stability hasarı alınır.

Yazan: Harun Şimşek

Fox, Lucifer'ı İptal Etti!
Kutlukhan Kutlu ile Fantastik Atölye: Karanlık Taraftan Öyküler