Son Haberler
Anasayfa » AYBABTU » Maalesef Ruhu Yok – Fallout 76: Wastelanders İncelemesi

Maalesef Ruhu Yok – Fallout 76: Wastelanders İncelemesi

Bethesda, tam iki yıldır bir oyunun belini doğrultmak için uğraşıyor. Peki Fallout 76, Wastelanders güncellemesiyle birlikte sonunda hak ettiği noktaya ulaşabildi mi? Birçok benzer oyun gibi sonunda toparlanıp oynanabilir hale geldi mi?

Buna kısa cevabım kesin ve net çizgilerle hayır olurdu ama bu incelemeyi yazmanın bir anlamı olmazdı o zaman değil mi? Uzun ve detaylı bir biçimde Wastelanders güncellemesiyle birlikte neler olduğuna bir bakalım. Fallout 76, bu güncellemeyle beraber birçok noktada sorunlarını gideriyor ama en önemli sorunu çözmemiş bir biçimde karşımıza çıkıyor. Oyunun, halen bir ruhu ve amacı yok!

Fallout 76 için iki yıl önce hazırlamış olduğum inceleme metnini ve video incelemesini de bağlantılarda bulabilirsiniz.

Appalachia Topraklarına Geri Dönen NPCler

Bu güncellemenin en önemli özelliği oyuna NPCler’in ekleniyor olması. Şaka gibi ama gerçek. Bir RYO oyununun en önemli özelliği olan NPCler, 2 yılın ardından Fallout 76’ya ekleniyor.

Oyunumuz ilk çıktığında bu NPCler’den yoksundu. Sadece oyuncu karakterler ve üzerine mermi kusarken sizin üzerinize anlamsızca koşan canavarlar ve yaratıklar vardı. Hatırlarsanız Bethesda bu NPC duyurusunu çok coşkulu bir şekilde yapmıştı. Sahnenin önündeki oturma sırasından 10 kişi ayağa kalkmış çılgınca alkışlarken ve dans ederken tüm salon ne olduğunu anlamaya çalışmıştı.

Hikayemize göre olaylar Vault 76’nın açılışının bir yıl sonrasına geliyor. Vault’un açıldığını duyan gezginler ve bölgenin eski sakinleri, Appalachia topraklarına geri dönmeye karar veriyorlar. Amaçları da Vault 76’nın hazinelerine ulaşabilmek. Onları haliyle biz karşılıyoruz ve böyle bir hazine olmadığını anlatıyoruz. Aynı bizimle beraber bunu yapan binlerce oyuncu gibi.

Eğer 10. seviye ya da yakınlarındaysanız Wayward isimli bara gidip ilk NPC görev zincirini alabiliyorsunuz. Dutchess isimli mekan sahibi, etraftaki çetelerden kaynaklı yaşadığı sıkıntıyı bizimle paylaşıyor. Haliyle amacımız gidip liderlerini öldürmek. Bu görev bittikten sonra Dutchess biraz daha güçlenmemiz gerektiğini söyleyip bizi serbest bırakıyor.

Yeni görevler, fraksiyonlar ve birçok yeni ekipmana ulaşabilmek için 20. seviye olmanız şart. Fallout 76 Wastelanders’ın ana hikayesi 20. seviyeden sonra başlıyor. Açıkçası oyuna yeni başlayan oyunculara biraz haksızlık olduğunu düşünmekteyim. Ben zaten hali hazırda oyunun çıktığı dönemde karakterimi kasmış ve bu noktaya kadar gelmeyi başarmıştım. 1-20 level arası çok gözükmese de Fallout 76 için bu seviye süresi çok uzun süreler demek.

Haliyle NPCler’in dahil olmadığı birçok sıkıcı görev yapmalı, bol bol holoteyp okumalı ve yapay zekadan yoksun düşmanlarla dövüşmelisiniz.

NPCler Konuşuyor Mu?

Ne yazık ki konuşmaya programlanmış hesap makinesinden pek farkları yok. Fallout 4’te yaşadığım diyalog sıkıntısını burada da buldum. Ruhsuz, mantıksız diyalogları, anlamsız sorularla bütünleştiriyorsunuz. Bir de oyuncuyu aptal yerine koyar gibi dört seçenekli diyalog barı yerine, New Vegas serisinde olduğu gibi daha geniş bir seçenek sunmuşlar. Ancak hiçbir soru diğerinden daha farklı ya da sizi sürprizlerle dolu yerlere götürecek seçenekler değil.

Mesela Wayward’a ilk girdiğinizde bir çete üyesinin tabancasını çektiğini ve Dutchess’ı tehdit ettiğini görüyorsunuz. Perception puanınız yüksekse, kolilerin arkasına gizlenmiş bar müdavimlerinden birini fark edebiliyorsunuz. Intelligence puanınız yüksekse düşmana karşı akıl oyunları oynayıp tabancasını indirmesine sebep olabiliyorsunuz. Charisma ya da Lucky ile de kandırabiliyorsunuz. Finalde, hangisini seçerseniz seçin isterseniz bunlardan birini değil de direkt olarak saldırmayı seçin; finalde o adam mutlaka öldürülüyor.

İlginizi Çekebilir  Darksiders III'ü Oynadık, İnceledik, Acaba Seleflerini Gölgede Bırakabildi Mi?

Bu hikaye yazımı konusunda yoksunluktur. Artık oyun tecrübelerinin, özellikle RYO oyunlarından bahsediyorum, oyunculara sunacağı tercihler onlarca farklı yola çatallanırken böylesine basit bir konuşmanın daha fazlasını sunmasını isterdim. Daha fazlasını sunduğunu iddia ediyor ama sonunda sonuç hep aynı. Biz karakter olarak hiçbir etkiye sahip değiliz anlayacağınız.

Yeni Dostlar ve Düşmanlar

Oyunda iki adet yeni fraksiyon var. Birisi daha önce bu topraklarda yaşayıp sonra radyasyondan adam olmaz deyip kaçanlar ve sonra tekrar geri dönen dengesiz The Raiders. Diğer taraftaysa Washington’dan tası tarağı toplayıp bölgeye yerleşmeyi amaçlayan The Settlers.

Raiders tarafı ilk başlarda sizi gördüğü yerde ateş kusuyor. Ancak hikayede biraz ilerledikçe görevler almaya başlıyorsunuz. En başta neden böyle agresyon yaptıklarını çözemedim açıkçası. Hikayenin ilerleyen kısmında varsa bir olayı, lütfen bana da açıklamayı unutmayın çünkü ben göremedim.

Settlers tarafıysa tam vur enseye, al ağzındaki lokmasını kafasında yaşıyor. Kendilerince bir komün kurmuşlar ve hayatta kalmaya çalışıyorlar.

İki tarafın da farklı görevleri var. Ancak bir noktadan sonra taraf seçmeniz isteniyor. Bu olduktan sonra diğer taraf düşmanınız oluyor. Seçtiğiniz tarafa göre o fraksiyona özgü ekipmanlara ve silahlara ulaşabiliyorsunuz. Ayrıca günlük, haftalık görevler ve oyunun temel taşlarından biri olan etkinliklere de bu sayede katılabiliyorsunuz. Ayrıca Ally adı verilen yoldaşları da yine bu fraksiyonların topraklarında bulabiliyorsunuz.

Ally tarafı kampınızda yaşayıp gelecek olan saldırılara karşı sizi koruyor. Ayrıca dostluk babında ya da romantik açılardan konuşmalar yapabiliyorsunuz. Başka bir özellikleri de yok.

Bunu mesela oyuncuya özel bir tecrübe haline getirselermiş dedim. Oyun online tabanlı ama yanımıza bir yoldaş almak da güzel olmaz mıydı? Her oyuncunun farklı yoldaşı olması adına da özelleştirme ekranı konulup karakteri, özellikleri, güçleri gibi konularda özgünlük tanısalarmış. Bir dakika bunu daha önce bir yerde görmüştüm. Sanırım oyunun ismi de Outer Worlds idi!

Daha Fazla Kastırmaca

Oyuna kozmetik anlamda katkı sağlayan Atom Points dışında, yeni bir para birimi olarak Gold Bullion eklenmiş. Günlük görevleri ya da etkinlikleri tamamlayarak bu birime ulaşabiliyorsunuz. Gold Bullion ile takip ettiğiniz fraksiyonunun özel ekipmanlarını satın alıyorsunuz. Yani caps ile satın alma şansınız yok. Fakat belli bir caps karşılığında Bullion takasına girebiliyorsunuz.

Gold Bullion için önce bahsettiğim görevleri tamamlamanız gerekiyor. Böylece Treasury Notes elde ediyorsunuz. Onu alıp Gold Press Machine isimli bir cihaza götürüp Gold Bullion’a dönüştürmeniz gerekiyor. Bunu daha ne kadar kasıntılı ve zorlu yapabilirlermiş bilemiyorum.

İyi Yaptığı Şeyler Var Mı?

Oyunun en iyi yanı 2 yıl sonra daha stabil hale gelmiş olması. Ayrıca kaplamalar ve ışıklandırma konusunda da arayüzü düzeltmişler. Ne yazık ki aynı şeyi oynanabilirlik, hikaye, özel tecrübe, yenilikçilik, aksiyon, animasyonlar ve karakter yüz mimikleri için söyleyemem.

İlginizi Çekebilir  Güngezgini Çizgi Roman İncelemesi

15 yıllık Morrowind grafik iskeletini inatla kullanmaya devam eden Bethesda, sıradaki oyunları için yepyeni bir arayış içerisine girmeli. Karakterlerin kafası size bakarken bedenleri başka yöne doğru moonwalk yaparak yürümesi komik olmaktan çok can sıkıcı bir durum. Oyunun hiçbir açısıyla bağ kuramadıktan sonra bu “ufak-tefek hataları” görmezden gelemiyorsunuz.

Fallout 76: Wastelanders hakkında elbette yine yüz kızartıcı durumlar da söz konusu. Oyunun boyutu son baktığımda 40-45 GB olması gerekirken 76 GB boyutuna çıkmış. İnceleme yazısını hazırlamadan önce son bir kez uzun uzun oynayayım dediğim gün 40 GB güncelleme çıkardılar.

Ayrıca basın için hazırlanan kapalı beta sürecinde hiçbir kimsenin kayıt almasına izin verilmemiş. Ne kadar büyük yayıncı ya da medya kuruluşu olursanız olun, Bethesda kimsenin kapalı beta sürecinde kayıt almasına izin vermemiş. Herkese önceden hazırlanmış videoları ve görselleri sunmuş. Acaba neyden çekindiler bu kadar?

Son olarak oyunun Steam versiyonuyla ilgili bir hikayem var. Biliyorsunuz ki Wastelanders ile birlikte Fallout 76, Steam platformuna da geliyor. Gelişiyle beraber alakasız biçimde olumlu yorumlara boğulmuş olduğunu görmüşsünüzdür. Çoğu da kısa süreli saatlere sahip oyuncular olmasından dolayı kaşlarımı bir kaldırmadım değil.

Steam tarafıyla alakalı şöyle de bir olay geçti başımdan. Oyunun çıkış tarihine yakın bir dönemde Bethesda hesabınız ile Steam hesabınızı birleştirirseniz, oyuna Steam üzerinden de sahip olacaktınız. Ayrıca yanında klasik Fallout oyunlarını da hediye edeceklerdi. O tarihleri kaçırdığım için üzülmüştüm fakat sonrasında bu süreyi uzattılar. Hemen kaydoldum haliyle ama sonra neyi öğrendim biliyor musunuz? Oyunun Steam hesabıma tanımlanması nisan ayının sonunu bulabilirmiş. Öte yandan Bethesda sitesinde bunun hemen olacağı yazıyordu. Ayrıca oyunu silip baştan yüklemeniz de cabası. 70 küsür GB için yok almayayım dedim.

Açıkçası bu durumlar böylesine güzel bir marka için yüz kızartıcı değil de nedir diye sorarım. Bir zamanlar RYO tanımı konusunda oyunculuğu değiştiren, bizi heyecanlandıran Fallout serisine ne oldu?

Birçok yerde Fallout 76’nın Wastelanders ile toparlandığını, küllerinden yeniden doğduğunu, yeni çıkış tarihiyle asıl oyun haline geldiğini okumuş olabilirsiniz.

Bu konuda farklı bir görüş istiyorsanız Multiplayer ekibinden Orhun Kayaalp’in hazırladığı inceleme videosuna da göz atmanızda fayda var derim. Kendisi çıkış tarihinde oyuna el sürmemiş biri olarak, Fallout 76’nın şu anki halinden oldukça memnun. Güzel noktalara da parmak basıyor. Benim karamsar bakışım dışında, oyunun güzel noktalarına değinmiş olmasından, farklı bir düşünce sunmasından dolayı göz atmanızı isterim.

Ne yazık ki ben sevgili Orhun gibi oyuna karşı iyimser yaklaşamıyorum. Çıkış sürecinde, güncellemeleriyle arada göz attığım ama toparlanamadığını gördükçe sinir harbi yaşadığım Fallout 76 Wastelanders’ı, hali hazırda oynayacak bir şey bulamayan oyunculara ama çok da beklentisi olmayan oyunculara tavsiye ediyorum. Öte yandan benim gibi Fallout ruhunu her taşın altında arıyorsanız, kesinlikle uzak durun derim.

Mustafa Sandal’ın da dediği gibi “Maalesef ruhu yok…

Frpnet Puanı: 4.5 / 10

Artı YönleriEksi Yönleri
2 yıl sonunda stabil olmuşHikaye keyifsiz
Beklentisi olmayan oyunculara tavsiye edilirGrafiksel anlamda ilkel kalmış
Yeni ekipman, silah ve canavarlar“Grind” kısmı ağır basıyor
RYO ögelerinden yoksun