Unity, Yeni Ücret Yapısıyla Oyun Dünyası Fiyatlarını Etkileyecek
Unity Technologies, Unity ücret güncellemesini duyurdu. Popüler Unity Engine‘i kullanan geliştiriciler arasında büyük bir tartışma başlattı. Şirket, oyunlar için yeni bir ücret yapısı duyurarak oyun geliştirme topluluğunda şok dalgaları yarattı.
Bu yeni ücret yapısına göre Unity Engine kullanılarak geliştirilen oyunlar, yüklenme başına ücretlendirilecek. Ancak, bu ücret sadece belirli bir gelir veya yükleme seviyesine ulaşıldığında uygulanacak.
Piyasaya sürülen oyunların yaklaşık %40’ının Unity Engine kullandığı düşünüldüğünde bu gelişme tüm oyun sektörünü etkileyecek.
Ücret, Gelir ve Yükleme Seviyelerine Bağlı Olacak
Unity’nin yeni ücret yapısına göre, bir oyun 12 ay içinde 200.000 dolar gelir elde ederse veya 200.000 toplam yükleme sayısına ulaşırsa, yüklenme başına bir ücret ödemesi yapılacak. Bu ücret, geliştiricinin Unity ile olan lisans anlaşmasına bağlı olarak farklılık gösterebilecek ve yükleme başına 0,20 $ gibi yüksek bir miktarı bulabilecek.
Unity Pro veya Unity Enterprise lisanslarıyla çalışan geliştiricilere, ücret ödemeye başlamadan önce daha yüksek bir eşik tanınacak. Bu geliştiriciler için ücret, bir oyun aynı 12 aylık dönemde 1 milyon dolar kazandıktan ve 1 milyon yüklemeyi geçtikten sonra devreye girecek.
Oyun Geliştiriciler Ücrete Karşı
Unity’nin bu yeni ücret yapısı, birçok oyun geliştiricisi tarafından sert eleştirilere maruz kaldı. Geliştiriciler, Unity’nin başarılı oyunlar için beklenmedik ve haksız bir vergi olarak görülen bu ücreti uygulamaya koymasını eleştiriyorlar. Garry’s Mod’un geliştiricisi Garry Newman, Twitter üzerinden Unity’nin bu tek taraflı ücretlendirmesini sorgulayarak endişesini dile getirdi.
Unity’nin Gerekçesi: Unity Runtime Fee
Unity Technologies, bu yeni ücret yapısını Unity Runtime Fee olarak adlandırarak açıkladı. Şirket, bu ücretin içerik oluşturucuların oyuncu katılımına dayalı olarak devam eden mali kazançlardan yararlanmasına olanak tanıyacağını savunuyor. Unity Create’in başkanı Marc Whitten, amaçlarının Unity ile geliştiriciler arasındaki değer alışverişini daha iyi dengelemek olduğunu ve böylece şirketin motora yatırım yapmaya devam edebileceğini belirtti.
Bu fiyatlandırmanın eski oyunları etkilemeyeceği, 1 Ocak 2024’ten sonra geçerli olacağı da belirtildi.
Endişeler ve Bilinmeyenler
Ancak, bazı geliştiriciler ücretlendirme konusunda lojistik endişelerini dile getiriyorlar. Bir oyunun yeni bir cihaza her yeniden yüklenmesi için ücretlendirilip ücretlendirilmeyeceği gibi sorular geliştiricilerin kafasını karıştırıyor. Ayrıca, oyunları abonelik hizmetlerinde veya yardım amaçlı oyun paketlerinde yer alan geliştiriciler, çok sayıda indirme nedeniyle aniden büyük ücretlerle karşı karşıya kalabilirler.
Mesela Game Pass üzerinden oyunlarını servis içinde ücretsiz sunan veya Humble Bundle gibi yerlerde bağış için oyunlarını sunan geliştiriciler, yüksek indirme oranlarına sahip olarak yüksek ödemelere maruz kalabilirler.
Hypercasual ve Mobil Oyunlara Etkisi Daha Büyük Olacak
Mobil oyunlarda, özellikle hypercasual oyunlarda gelir modeli ağırlıklı olarak reklam gösterimine dayanıyor. Geliştiriciler, oyunu ücretsiz olarak sunup oyun içi reklamlarla gelir elde ediyorlar. Bu sayede yüksek indirme sayılarına da ulaşıyorlar.
Hypercasual oyunlarda bazen oyunlar 10 milyon indirmeye ulaşıyor ama oyunu oynayan veya geliştiriciye para kazandıran oyuncu sayısı çok çok az olabiliyor. Böyle bir indirmeye sayısına ulaşan geliştirici Unity’ye 2 milyon dolar borçlanmış olacak.
Ücretsiz oyun geliştiricileri (premium oyunlardan çok daha yüksek yükleme oranına sahip) LevelPlay reklam aracılık hizmeti gibi diğer Unity hizmetlerini benimseyerek bu ücreti telafi etme seçeneğine sahip olacak. Tabii bu da ne kadar tercih edilir bilinmez.
Bu gelişmeler maalesef hypercasual geliştiren stüdyoların tabutuna son çiviyi de çakar!
Unity’nin Popülerliği ve Geleceği
Unity, uygun fiyatı ve esnekliği nedeniyle bağımsız oyun tasarımcıları arasında popülerlik kazanmış bir çapraz platform oyun motorudur. Bu karar, Unity’nin ekonomik zorluklar ve işten çıkarmalar yaşadığı bir dönemde geldi. Unity’nin umutsuzca kâra geçmesi gerekiyor. 2022’nin 4. çeyreğinde, şirket 18 yıllık tarihindeki ilk kez kâr (GAAP dışı) açıkladı.
Eleştirmenler, şirketin bu köklü değişikliği geliştiricilere danışmadan önce yapması gerektiğini savunuyorlar.
Sonuç olarak, Unity’nin yükleme başına ücret uygulama kararı oyun geliştirme camiasında büyük bir tartışma yarattı ve sektörün bu değişikliğe nasıl tepki vereceğini görmek için bekleniyor.