DM Dersleri 3
Karakter Kağıdı Nasıl Hazırlanır? Karakter kağıdı, oyuncuların oyun içerisinde canlandıracakları karakterlerin bütün özelliklerini içeren kağıt parçasıdır. Göz renginden, Taşıyacağı yüke ve yeteneklerine kadar sayılabilecek ve akla gelebilecek bütün özellikleri barındırır. Burada öncelikle karakter kağıtlarında bir çok özelliği besleyecek değerler vardır ve bunu belirlemek içinde zarlar gereklidir. Ve tabii ki kullanacağımız belli başlı tablolar. Her ne kadar Player’s Handbook da bulunsalar da bizde bu değerleri burada kısaca yazacağız ve Player’s handbook’a bakmadan bu özellikleri puanlayabileceğiz. Başlangıç olarak bakarak yapmak zorunda kalsak da çok karakter kağıdı (Character Sheet) Öncelikle zarlarımızı tanıyalım. Oyunda 4 köşeli zardan 20 köşeli zara kadar bir çok zar bulunmaktadır ve bunların her birinin belirli özellikleri vardır (4, 6, 8, 10, 12, 20 ve 100 lük zar (100 lük zar 100 köşeli zar değildir 10 köşeli zardaki değerlerin yanına birer 0 eklenmiştir.) ve toplam 7 adet zarımız var. Oyun içerisinde DM zarları attırırken bu zarların yanlarına “d” ibaresini koyar. Örneğin; 2d4 zar at dediğinde DM, bunun anlamı 2 adet 4 köşeli zar’ı yuvarla demektir. sonuç en az 2 en fazla 8 olacaktır. 2d4 deki 2 atılacak zar sayısını, d’nin sağ yanındaki 4 ise atılacak zarın türünü gösterir. Bu şekilde söylemek zorunda değilsiniz ama işin karizması için Karakter kağıtlarında öncelikle 6 temel özelliği belirleriz. Bunlar; 1.Strength (Str) (Güç) Belirleme tekniği olarak kendi kullandığım ve benden önceki DM’imin kullandığı tekniği buraya yazacağım; Öncelikle 4 adet 6’lık (6 köşeli zar) zarı alın ve oyuncuya verin. Bir kağıt alarak bu 6 özelliği yazın, sonra kağıdın başka bir yerine geçin ve 3 adet sütun oluşturun, oyuncu 4 tane zarı yuvarlar (bu 6 özelliğin her biri için atar) ve DM olarak bunlardan en yüksek 3ünü kabul edeceksiniz. örneğin oyuncu 4 zarı da attı ve gelen zarlar şöyle; 6, 4, 6, 2, bu zarlardan en yüksek 3ünü alın ve toplayın, sonra elde ettiğiniz değeri bir yere yazın. bu durumda oyuncunun ilk sayısı 14 olacaktır. Ve bu şekilde 6 özellik için her defasında 4 zarı yuvarlayacaktır. Bu oyuncuya 3 takım zar attıracağınız için, yani oyuncu ilk sefer de 6 adet zar atar ve sizde bunu ilk sütuna alt alta yazarsınız. Oyuncuya beğenip beğenmediğini yada yeniden atıp atmak istemediğini sorarsınız. Eğer gelen değerleri beğenmezse ilk sütunu çizer ve ikinci sütuna geçersiniz bunu da beğenmezse son hakkı olan 3. sütuna geçin. Oyuncu attığı zarları kabul ettikten sonra bunları yukarıdaki 6 özelliğinize dağıtın. Yani örnek olarak, Furkan zarları yuvarladı, 6 kere zar attı ve her seferinde attığı 4 zardan en yüksek 3 ünü topladı sizde bunları bir yere not ettiniz. (düşük değerler için bir daha zar attırın. Bana göre 9 an aşağı gelen değerler için. Çünkü oyuncu çoğunlukla bu değerlere burun kıvırır ) Furkanın zar toplamları şu şekilde 15, 17, 10, 14, 16 ve 15, temel olarak aslında çok güzel zarlar, powerplay zoru olmayanlar için tabii ki. Eğer Furkan bu değerlere burun kıvırsaydı, bu sütunu silecek ona yeniden zar attıracaktık. Ya da burnunu kıracaktık. Not ettiğiniz bu 6 değer sıra ile özelliklere dağıtın. Ama nasıl dağıtacaksınız? Öncelikle oyuncunuza Oynamak istediği karakteri sorun, çünkü oyunda her bir karakterin belirli özellikleri vardır ve bunun içinde belirli değerlere sahip olmaları gereklidir. Örneğin Bir Wizard’ın Zeka özelliğinin yüksek olmasına ihtiyacı vardır, çünkü o büyülerini büyü kitabına yazarak ve ezberleyerek yapar. Bunun içinde iyi bir zeka puanına ihtiyacı vardır, bu puan aynı zamanda onu alabileceği büyü sayısını da belirlemektedir. Şimdi devam edelim, Furkana sordunuz (Karakterleri ileride tanıtacağız) ve o bir paladin olmak istediğini söyledi size. Sizde onun zar değerlerine baktınız ve olabileceğini gördünüz. Çünkü Paladin sadece İnsanlardan olabilen Kutsal Tanrı Savaşçılarıdır. Ve her zaman için Kuralcı İyidirler (Lawful Good) ve Bir paladin için Karizma (Charisma) çok önemlidir bunun içinde bu özelliğinin yüksek bir değere sahip olması gereklidir. O zaman en yüksek değerimizi karizmaya verelim. 1. Str: İkinci olarak bu kişi yani paladin aynı zamanda bir savaşçı olduğu için Strength değeri de çok önemlidir çünkü yapacağı atağı ve sonrasındaki hasarına + (artı) alabilmesi için bu değerinde yüksek olması gereklidir. O yüzden yüksek iki değerden biri olan 16 yı buraya verelim. 15 lerden birini de verebilirsiniz. Hiç sorun değil sonuç olarak onlar da yüksek puanlardır. Çünkü değerler genellikle bir oyuncu için 3 ile 18 arasında değişir. 1. Str:16 (atak ve hasar için önemli olan değer) üçüncü değer olarak bu savaşçının can puanına da ihtiyacı vardır çünkü büyücüler veya rahipler gibi yada hırsız karakterler gibi çoğunlukla arkada değil önde savaşan karakterlerdir ki bu kişi bir savaşçı olduğu için tabii ki güçlü olacaktır. Bu yüzden can puanımızı (Hit Point) etkileyen değer Constitution’dur yani dayanıklılığımız, bu aynı zamanda bizim zehirlere karşı olan metanetimizi de belirler. 1. Str:16 Dördüncü değerimiz savaşçı için ve bir çok kişi için Armor Class (Zırh Sınıfı) ‘ı belirleyen değer olan Dexterity yani çeviklik. Arbedelerdeki kaçınabilirlik değerimizi, ve ok kullanıyorsak yani menzilli silahlarda alacağımız artılamızı etkileyecektir. Bu değer aynı zamanda menzilli silah kullanan yani Rouge (Düzenbaz) gibi karakterler için çok önemlidir. o yüzden diğer yüksek değerimizi de buraya veriyoruz ve karakter kağıdımız yavaşça şekilleniyor, 1. Str:16 Son kalan iki özelliğe kalan değerleri vermekte serbestsiniz en başta olduğu gibi ama karakterlerin yetenek puanı kazanabilmesi (Skill Points) için Zeka (Intelligent)’ın önemi fazladır. O yüzden zeka özelliğini de düşük tutmamayaçalışın. Bu arada Wisdom özelliği Clericler için büyük önem taşırır, çünkü Rahipler deftere yazarak büyü yapmazlara yada ezberleyerek, onların kaynakları tanrılarıdır ve duaları sonucunda büyüleri onlara tanrıları tarafından bahşedilir, bunu algılayabilmek içinde bilgelik özelliğinin yüksek olması gereklidir, yoksa tanrı yukardan ne kadar bağırırsa bağırsın bizim rahip etrafa bakınıp ses duymak için çırpınmaya devam eder:=) O yüzden buözelliği rahipler için yüksek tutalım. Aslında chr ile str’in yerini de değiştirebilirsiniz ama biz böyle tuttuk bu değeri burada. Ve karakter kağıdımızın ilk kısmı şu şekilde belirir kaşımızda; 1. Str:16 Özellik Ayarlarının Yerleştirilmesi! Başlangıç olarak her özelliğimizin -5’den +5’e kadar değişen ayarları (modifier) vardır. Peki bunlar ne işe yarar? Özelliklere verilen değerlerin aldıkları artılar ve eksilerden oluşurlar. Ve bunlar o değerlere eklenmezler her birinin farklı anlamları vardır.Öncelikle bu değerlerin alacakları + ve – ayarların nasıl yazılacağını gösteren tablomuzu oluşturalım. BU tablodan her karakter kağıdınız (3. edition ve 3,5. edition için) yaralanabilirsiniz. Bir yere kaydetmenizde fayda vardır. özellik Ayar Bu şekilde karakter kağıdımızdaki puanların ayarlarını yerleştirirsek şu şekilde olacaktır; 1. Str:16 (+3) +Str’in karşısındaki ayar olan +3, bu savaşçının atak ve saldırı zarın alacağı artıdır. yani bu kişinin temel saldırı bonusu diyelim ki +2, bu ayar ile saldırı bonusu toplam +5 olmaktadır. Bu ayar aynı zamanda saldırıya da eklenmektedir, örneğin Two Handed Long Sword (çift elli uzun kılıç (İskoç stili)) kullanıyor, temel olarak attığı hasar (Damage) zarına +3 eklenir ama çift elli kılıç olduğundan, vururken daha fazla basınç uygulayacağından hasarı biraz daha fazla olur o yüzden 1,5 katı alınır (bu şimdilik aklınıza takılmasın çünkü tek el kullansaydı sadace +3 eklenecekti burda sadece bu ayarın aynı zamanda hasar zarına da eklendiğini göstermek içindir) yani attı +Dex’in karşısındaki ayar Armor Class’a (zırh sınıfına) eve menzilli silahlardaki saldırı bonuslarına eklenir. Bunlar ne demek? Armor Class karşı tarafa vurabilmeniz için geçmeniz gereken sayıdır. ve kişi bu sayıyı giydiği zırh, kullandığı kalkan ile oluşturur ve artı olarak da bu çeviklik bonusu ile. Örneğin Paladinimiz Studded Leahter (Kakma deri) zırh kullanıyor ve Large Steel Shield (Büyük çelik kalkan) kullanıyor. O zaman bu savaşçının Armor Classı nasıl hesaplanır? Armor Class= 10(herkes için temel sayı)+Zırh+kalkan+Dex. Bonus bu şekilde Paladinimizin Armor’ı AC=10+3(Kakmaderi zırhdan)+3(Büyük çelik kalkandan)+2(Dex. bonusundan, yani yukarıda karakter kağıdındaki artıdan) Bu şekilde 1. level bir Paladinin AC’si 18 dir. Yani birinin bu kutsal savaşçıya vurabilmesi için 20’lik zar ile 18 ve üzerinde atması İkinci ayar konusu ise menzilli silahlardaki saldırı bonusuna artısı idi. Yani bir Hırsız bir crossbow kullanıyorsa atak zarına (menzilli silah olduğu için) Str’in ayarını değil çevikliğin artı değerini ekler. Eğer bu kişi Paladin deilde bir Rouge(düzenbaz) olsaydı attığı attack zarına +2 ekleyecekti. Hasara ise bir artısı yoktur, menzilli silahlarda el ile bir basınç uygulanmadığından hasar zarı tek olarak alınır, Dex. bonusu bu zara eklenmez. Aslında benim mantıksız bulduğum noktada budur. Çünkü orta çağda ve eski dönemlerde ok en öldürücü silah idi ama D&D de d6’lık hasar zarından öte geçemiyor nerdeyse en basit silah. +Con’un karşısındaki ayar bizim can puanımızı etkiler yani HP (Hit point). Her karakterin belirli bir HP zarı vardır. Sınıflar için HP zarları; Barbarian —-> d12 lik zar atar ve üstüne Con ayarını ekler. Şimdi bizim elemanımız bir paladin olduğundan d10 luk zar atar (maximum geldiğini kabul edersek) Constitution ayarını ekler o zaman paladinimizin HP’si HP= 10+2=12 olur. (burda ki 10 temel sayı değildir biz zarda 10 geldiğini kabul ettik) +Wis’ım karşısındaki ayar bize bir rahibin başlangıçtaki alabileceği 0. seviye 1. seviye bonus büyü sayısını belirler. Bunlara daha ileride +Int’ın ayarı ise br büyücünün alacağı bonus büyüler gösterir. Aynı zamanda Skill Point hesaplamalarında kullanılır. Her bir sınıf için değişik katsayılar vardır ama önemli olan bu sayılara herkes için ortak olan bu ayarın eklenmesidir. Bu hesaplamaları da ileride anlatacağız şimdilik sadece aklınızda fikrinin bulunması içindir. +Chr’ın ayarıda aynı özelliklerdedir. Paladin için önemlidir. Bu şekilde bir karakter kağıdının temel öğesi olan Özellik Puanlarının dağıtılması ve ayarlarının verilmesini gördük. Daha ileri adımlara |
Yazan: FallenPaladin |