Son Haberler
Anasayfa » Planescape (sayfa 5)

Planescape

planescape-logo

Sigil

       Sigil Outlands’in tam tepesinde bulunan, yatay duran yüzük şeklinde bir yerleşkedir. Aynı zamanda “City of Doors” (Kapılar Şehri) olarak da bilinir, çünkü Sigil’de multiverse’in her yerine açılan kapılar bulmak mümkündür. Evrenin merkezi olmasa da, evrenin bir nevi kalbidir. Bütün evrenden herkesin barış içinde (??) yaşamayı becerebildiği – Lady of Pain’in korkusu ile – tek yerdir. Aynı zamanda “The Cage” yani “Kafes” olarak da adlandırılır bazılarınca, bunun nedeni de kapılarla bağlı olmasına rağmen fiziksel olarak diğer boyutlardan tamamne kopuk ve inanılmaz yükseklikte bir yerde olmasıdır.      Şehir, yüzük şeklindeki yapının iç kısmında kurulmuştur. Bütün fizik kurallarının alt üst olduğu yerdir. Öyle ki, Sigil’e ilk defa giren bir karakter, adımını attığı ve etrafına baktığı an, ilk olarak bir constitution check atmak zorundadır. Havaya baktığınızda, yüzüğün diğer yüzündeki evlerin çatılarını görürsünüz, duvarlardan sağa sola bakabilirseniz, sonsuz bir boşluk görürsünüz. Sigil’de yerçekimi, her zaman bastığınız yere doğrudur. Eğer uçabilirseniz, uçarak karşı tarafa geçmek ve konmak da mümkündür. Ancak her ne kadar aradaki mesafe kısaymış gibi anlattıysak da, oldukça uzundur.      Burası ticaret şehridir, en otantik, en bulunamaz şeyleri Sigil’den temin edebilirsiniz, tabii ki – Sigilde her yerde olduğu gibi – nereye bakacağınızı bilirseniz. Burada hava kirliliği had safhadadır, ensütri had safhadadır. Üretim tamamen dışarıdaki plane’lerden alınan ham materyallerden gerçekleştirilir. Altın da kabul edilebilir, ancak burada kabul olan para birimi “Jink” tir. Herşey Jink üzerinden fiyatlandırılır, bu nedenle elinizdeki altının değersizleştiği anlar yaşarsanız pek şaşırmayın – söylemesi her zaman daha kolaydır. Altınlarınızı Jink’e çevirtebileceğiniz döviz büroları da mevcuttur.      Sigil Şehri’ni Lady of Pain yönetir, kendisi ayrıca bir yazının konusudur. Ancak şunu kısaca söyleyebiliriz ki Lady of Pain, hiç bir tanrı’nın Sigil’e girmesine izin vermez. Hiç bir başka tanrı veya boyut, kendi diplomatic meselelerini Sigil’e taşıyamaz. Taşırsa cezası kesin ve kesin ölümdür, Astral Plane’de Lady of Pain’in mutlak gazabından kurtulamamış – kurtulmak da imkansız zaten – tanrıların boşlukta yüzen cesetlerine ratlamak mümkündür. Hiç bir şey, Lady of Pain’den habersiz yapılamaz. Burada herşey, ama herşey, Lady of Pain’den sorulur. Lady of Pain’i ayrıca bir yazıda detaylı olarak ele alacağız.      Ayrıca şehir Neutral karakterdedir, çünkü Lady of Pain öyle istemektedir. hiç bir zaman karşılaşamayacağınız bir manzarayı, Sigil’de görebilirsiniz – Bir tanarr’i grubu ve bir baatezu grubunun aynı handa yemek yemesi gibi.      Daha once de dediğimiz gibi, burası kapıların şehridir. Ancak adımınızı attığınız her yerde, cancanlı ve “ben kapıyım, başka yerlere açılırım” diye bağıran kapılar göremezsiniz. Kapılar gizlidir, bir kanalizasyon deliği, duvardaki bir yarık, bir fare deliği, bir masanın altındaki tahta parkenin altı, ayna, vs. . .  her yer kapı olabilir. Her kapı ancak bir anahtarla açılabilir, ve doğru anahtar ve doğru kapı ile Sigil’den başka bir yere gitmek, sanıldığından çok daha kolaydır. Bir gün orada olan kapı yarın orada olmayabilir, kapıların yerleri sürekli lady of pain tarafından değiştirilir, ve kapıların trafiği gene lady of pain tarafından kontrol edilir. Bu kapılar, genelde Sigil’i bir üs olarak kullanan Planar’lar tarafından sıklıkla kullanılır. Planar’lar multiverse’de doğduklarından, bu kapıları görebilme yeteneğine sahiptirler. Planarlar kısacası gezginlerdir, multiverse’i gezerler. Kimisi ticari amaçlarla, kimisi kişisel amaçlarla multiverse’i gezerler, ve burayı iyi tanırlar. Yani ufak bir gezinti planlıyorsanız, bir planar’dan akıl almadan yola çıkmamanız şiddetle önerilir.      Sigil sokaklarında beyaz saçlı, parıltılı kıyafetli havada süzülerek duran dabus’lar her yerde görülebilir. Dabus’lar birebir lady of Pain’e bağlı hizmetkarlardır, ve asla kimse ile konuşmazlar, konuşsalar bile anlaşılmaz çünkü konuşmaları kafalarının üzerinde beliren anlamsız işaretlerle yapılır.      Sigil, mekan olarak bünyesinde çok büyük bir güç barındırır. Yapılarından tahtasına kadar herşey dışarıdaki boyutlardan getirtilmiştir. Ayrıca stratejik bir yerdir, aslında yapamamalarının yanında Sigil, büyük planların geçiş noktası olabilecek niteliktedir.      Sigil’de factionlar şeklinde örgütlenmeler vardır. Çok çeşitli filozofilere sahip faction’lar olup bunların hepsi bir arada yaşarlar, hepsinin kendi inançları, kendi amaçları ve kendi yolları vardır. Kimisi müttefiktir, kimisi de düşmandır, ama her zaman bu dengededir, ve bu münakaşa asla Sigil’i karıştıracak boyutlara çıkmaz, çıkamaz. Faction’lar da ayrı bir yazı konusu olarak işlenecektir.      Sigil de sosyal sınıf ayrımı vardır ve üç şekildedir: fakir, orta, yüksek. Ve buna gore de, Sigil kendi içinde bölümlere ayrılır. Bu bölümler, aşağıdaki şekildedir. The Hive Ward : Aynı zamanda ghetto olarak da bilinir. Alt tabaka Sigil yaşayanlarının toplandığı yerdir. Yıkık dökük binalar, bakımsız caddeler. . . Adımların dikkatli atılması gereken bir yerdir. The Lower Ward : Burası şehrin endüstriyel kısmıdır. Bütün fabrikalar buradadır, Sigil’deki hava kirliliğinin hepsi buradan kaynaklanır. Ayrıca burada genellikle, Lower Plane’lere açılan kapılar bulunur. The Clerk’s Ward : Burası bürokratların ve diplomatların bölgesidir, oldukça zengin ve üst sınıf tabakayı bünyesinde barındırır. The Market Ward : Burası bütün alışverişin yapıldığı yerdir, zanaatkarlar, üreticiler, satıcılar, kısacası birşeyleri –mal veya hizmet – satmak isteyen herkes buradadır. Eğer enteresan birşeyler arıyorsanız, gelmeniz gereken yer Market Ward’dır.  Orta sınıfın ikamet ettiği yerdir. The Guildhall Ward: Orta sınıfta guild başlarının ve üyelerinin barındığı yerlerdir. The Lady’s Ward : Sadece en zenginlerin bulunduğu kısımdır, üst düzey bürokratlar, yöneticiler, sosyete bu kısımda yaşar. Akıl almaz bir zenginlik vardır. . Sigil ID Örneği (Sigil’e girenlerin kaydının tutulduğu belge)   Yazan: Ersun “Necromancer” Güven

Devamını Oku »
planescape-logo

Planescape Diyarına Giriş (v2)

  Evinizin ötesindeki dünyalara; kozmozun büyük çemberine hoşgeldiniz. Bu muazzam bir yerdir. Başka nerede astral okyanusta seyahat edebilir veya City of Brass’ ın alevden sarayını ziyaret edebilir yada evlerinde savaşan iblislerini görebilirsiniz? Hey, yaşayanların ve ölülerin diyarlarına hoşgeldiniz. Eski TSR yeni Wizards of the Coast’ un şu anda belki de en geri planlarda bırakılmış ama bence en başaralı settingi Planescape’ i bu aydan itibaren sizlere dilim döndüğünce anlatmaya çalışacağım. Geriye bırakılmasının en büyük sebeplerinden biri olarak standart Dungeons&Dragons oyunlarının eğlencelik havasından sıyrılıp daha ağır temaların işlenmesi, felsefe ve inanç savaşlarının gerçekliği oluşturması, biraz daha büyük yaşlara hitap etmesiydi diye düşünüyorum. Özellikle 3rd Edition’ ın çıkmasıyla birlikte ve WOTC’ un hedef kitle yaşını düşürme çabalarıyla birlikte, kapatılması uygun görüldü. Fakat bunca muhteşem fikrin yabana gitmesine içleri elvermedi ki, Eberron isimli yeni bir setting hazırlıyorlar. Ve anladığım kadarıyla özel isimleri değiştirse de Planescape’in çoklu evrenler temalarını içeriyor. Merak edenlere Eberron için gerekli yazılar hatırladığım kadarıyla hazırlanıyordu. Neyse, lafı daha fazla uzatmadan Planescape’i tanıtmaya başlıyayım.   Büyük resim için tıklayınız. Planescape genel olarak hepsinin kendi içerisinde sonsuz, değişen kozmolojik kanunları, felsefi ve inançsal yönleri bulunan bir evrenler çokluğudur. Biliyorum şu anda çok havada kalan bir cümle fakat ilk başta bu kadar bir cümle ile bırakacağım. Yazıları okudukça zamanla herşeyin oturduğunu göreceksiniz. Bu karışık ve sonsuz yapının kendi içerisinde temel kuralları ve soruları vardır. Bunları açıklamakla başlayacağım anlatmaya. Halkaların Birliği: Bir halka başı ve sonu olmayan yegane şeydir. Boyutları evrenleri anlamanın yollarından biri “ Halkaların Birligi” kuralıdır. Herşey halkalar halinde gelir. “Sigil” bir halkadır, “Outlands” haklakardan oluşur, keza element boyutları ve Outer Planes’ te öyle. Üç’ler Kuralı: İyi şeyler hep 3 tane olarak gelir.Unutmayın 3 rakamı önemlidir. Örnek vermek gerekirse Prime Material Plane, Inner ve Outer Plane’ ler. Good, Evil, Neutral. Law, Chaos, Neutrality gibi… Eğer ikisini gördüyseniz mutlaka “üçüncüsü nedir” diye sorunuz! Peki bu sonsuz evrenlerde nasıl oluyorda böyle muazzam bir tasarım içerisinde bir arada durabiliyor. Cevabı Planescape settinginde verene göre çok değişken olabileceği gibi kuralları kanunları her zaman şablon olarak kullanan Guvner ların (belli inanışları doğrultusunda çalışan fraksiyonlardan biri. İleride ki yazılarda bütün fraksiyonları anlatacağım.) olası bir tanımı ile anlatabiliriz: Boyutları üç (üç ler kuralını hatırladık mı) basit bölümde inceleyebiliriz. Prime, Inner ve Outer boyutlar. Her nasılsa çeşitli yollarla birbirlerine bağlı gibi gözükseler de bu şekilde bir bölümleme yapmakta gösterilebilecek en kolay ve mantıklı yoldur.   Büyük resim için tıklayınız. Prime Material Plane: Bildiğimiz dünyaların bulunduğu, gezegenler aylar, yıldızlar vb. lerden oluşur. Her gezegen kendi crystal sphere ine sahiptir. Gezegenler bu bir su baloncuğuna benzetebilecek crystal sphere içerisinde asılıdırlar. Toril, Krynn prime material boyutta bulunan yaşayanlarının dünya dediği gezegenlerdir örnek olarak. Prime Material dünyalarının olayı genelde kültür, bilim, büyü ve doğa kontrastlarının etrafında geçmektedir. Inner Planes: Inner boyutlar element boyutu halkalarından oluşur. Inner boyutu kendi içerisinde –tahmin edebileceğiniz gibi üç gruba ayırabiliriz: Ana elementler. para-elementler ve quasi elementler. Ana elementler bilindiği gibi hava, su, toprak ,ve ateşten oluşur. Ve bunlara ek olarak pozitif ve negatif enerji boyutları vardır. Para ve Quasi Element boyutları bu ana elementlerin bir ya da birkaçının birleşmesi ile oluşan gaz, toz, buhar gibi birleşiklerin boyutudur. Element boyutlarının tamamı ismini aldığı elemetten oluşur. Bu yüzden buralarda yaşam biz Prime dünyalarında yaşayanlar için kolay değildir. Bastığınız yerin ateş olduğu bir boyutta elinizi kolunuzu sallayarak gezemezsiniz Outer Planes: Outer Planes, tanrıların diyarlarıdır. Kimi cennet kimi cehennemdir. Kimi bir tanım getirilemeyecek, nedenlerden kimi ise tanım getirilmek istenmeyecek nedenlerden vardır. Tanrılar, melekler, şeytanlar, ve sayısız çeşitte insansı ve mahlukat bu boyutlarda yaşamaktadır. Bu halka şeklinde muhteşem oluşum parçalara ayrılır. Her parça kendi içinde bir evrendir. Kimi evrenlerin belirli bir limiti var olmasına karşın kimileri sonsuzdur. Bu evrenler arasında geçişler Kapı (gate) ismi verilen boyut geçişleriyle ya da Great Road denilen ve bütün Outerplane’leri gezen devasa bir yoldan yapılmaktadır. Prime Material boyutları yaşayanlarının kültür ve sosyalitesinin, Inner boyutlar elementlerin kontrastlarını taşıdığı gibi Outer Planes’te ölümlülük ve alignment kontrastını taşır. Tanrılar bu boyutları kendilerine ev seçmişlerdir. Her boyut özelliklerini yansıtan bir alignmenta sahiptir. Örneğin Limbo kaotik ve devamlı olarak değişkendir. Mechanus ise stabil ve kurallara bağlı, Mount Celestia barışçıl ve huzur dolu, Abyss ise acı ve savaş doludur. (Outer Planes in haritasını 2. Edition DM Guide lardan hatırlayabiliriz. Bu kitabın çıkarıldığı zamanlar Planescape settingi çıkmamış olmasına rağmen DMG deki bilgiler ve böyle yerler de var, bunları da bilin ifadeleri, Planescape’ in o zamanlardan tasarlanmış olduğunu bize kanıtlıyor.) Outer Plane leri özetle üç (teey teeeeeey!) gruba ayırabiliriz. İyi (good) alignment a sahip Upper Planes, Kötü (evil) alignment a sahip Lower Planes. Ve bu iki uç noktanın arasında duran Neutral Planes. (Lower Planes i, PS: Torment oynamış olanlarınız ezelden gelip sonsuza kadar sürecek olan Tanarri ve Baatezu lar arasındaki kanunsuz savaş olarak bilinen Blood War’ ı duymuştur. Gelecekler yazılarda değineceğim. Böyle büyük bir kozmolojide elbetteki boyutlar arasını dolduracak yollar bulunacaktır. Bu yollar da kendileri bir boyut olacak kadar büyük olacaktır haliyle. Ethereal Plane: Prime ve Inner boyutlar arasında bulunur Astral boyut ve ikisinin her noktasına temas eder. Bu sisten ibaret mekan boş gözüksede iki boyutun tüm noktalarına değmesi nedeniyle aslında gayet kalabalık bir trafiğe sahiptir. Şimdilik bu kadar yazıp geçiyorum. Ayrıntılara herşey daha oturdukça döneriz. Astral Plane: Prive ve Outer boyutlar arasında bulunan Astral boyut Ethereal gibi her ikisinin her noktasına değmekle birlikte Ethereal boyut ile asla kesişmemektedir. Eski ölmüş tanrıların cesetlerinin bulunduğu, Githzerai’lerin evi olan ve astral Dreadnought’ların astral balinaların gezdiği bu devasa okyanus (su dan değildir, okyanus tanımlamak için kullanılmıştır.) en az Ethereal Plane kadar kalabalıktır. Outlands: Outer Planes in hemen üzerinde bulunan Outlands sonsuz düzlüklerden oluşur. Tam ortasında Great Spire’ın üzerinde bir halka şeklinde asılı duran Sigil şehri bulunur. Kapılar Şehri Sigil hakkında bilgi için tıklayınız…

Devamını Oku »
planescape-logo

Planescape Diyarına Giriş

  Planescape Wizards of the Coast’un kapattığı – ve açılması gündemde olan – oldukça geniş çaplı bir dünyadır. Aslında dünya değildir, evrendir. ”Multiverse” olarak adlandırılan bu yapılanma, çok boyutlu bir sistem üzerine kurulmuş olup, modifikasyonu oldukça açık bir olgudur. Ve herşeyde olduğu gibi, multiverse’in de kuralları vardır. Kısaca bu kurallara bir göz gezdirelim: Halkalar Birliği (Unity of Rings) : Multiverse’de boyutlar, başı ve sonu olmayan halkalar şeklinde organize olmuşlardır;özünde gayet dağınık ve görünürde kaotik olan multiverse, bu kurala gore sınıflandırılabilir. Prime material plane halkasaldır, dünyalar bu evrene, kendi içinde spiral yapacak şekilde konumlandırılmışlardır. Inner ve Outer Planes’ler de halkasaldır. Ve bütün halkalar ayrı olduğu kadar, bütün halkalar da birdir. Birbirleri ile alakasız plane yoktur, çıkışın imkansız olduğu Ravenloft’un asli doğası ve mekaniği bile, Etheral Plane’in derinliklerinde yatar. Bir şekilde hepsi birbirleri ile bağlanmıştır, ve multiverse’in bu özelliği – aynı zamanda Planescape’i çekici kılan bir özellik – her yerin ulaşılabilir olmasıdır. (Aslına bakarsanız planescape’de bir yere gitmek istediğinizde ulaşmak kolaydır, ancak dönmek zordur, hatta ki imkansız olan yerler de mevcuttur. ) Üçler Kuralı (Rule of Three) : Bu kadar karmaşık ve kaotik bir evrende şaşırtıcı şekilde stabil tek kuraldır belkide bu, ki bu da herşeyin “üç” rakamı ile ilişkili olduğudur. Multiverse Prime Material, Inner ve Outer Planes olarak 3 e ayrılmıştır. Outer Planes’ler Evil Planes, Good Planes ve Neutral Planes olarak 3 e ayrılır. Sigil’de bir handa iki Tanarr’i görürseniz eğer, bilin ki üçüncüsü tuvalete kadar gitmiştir. Tabii ki bu bilir kişiler, ve Multiverse sakinleri tarafından yapılandırılmış sistematik, özünde Multiverse basit  bir kağıt üzerinde gösterilemeyecek kadar “sonsuz” ve “karışık”tır. Evrenin Merkezi (Center of the Multiverse) : Bu çok göreceli ama cevabı da o kadar basit bir sorudur. Multiverse’in merkezi yoktur, sonsuz olan birşeyin merkezi, elbetteki gene sonsuz olacaktır. Ziyaretleriniz sırasında Sigil’i merkez duyacaksınız, özellikle clueless’ların kendi dünyalarını nasıl evrenin merkezi olarak gördüğüne şahit olacaksınız. Ama umursamayın, çünkü buranın merkezi, neresi olmasını isterseniz orası, çünkü zaten buralarda düşüncelerinizin umursandığı çok nadirdir. Şimdi kısaca ve özetle Plane’leri inceleyelim: Prime Material Plane : Prime Material Plane, bilinen bütün dünyaların ikamet ettiği boyuttur. Her dünya kendini çevreleyen bir “Crystal Sphere” içinde bulunur. Bütün AD&D dünyaları buradadır. Krynn, Toril bu boyut’un birer elementleridir. Prime material ucu oldukça açık bir boyuttur, crystal sphere’ler spiral bir hatta ilerleyerek bir koni oluşturacak çekilde sonsuzluğa kadar giderler. Dünyamız da Prime Material Plane içindedir, veya kendi yarattığınız bir dünya da, buraya adapte edilebilir. Prime material Plane’de kendi crystal sphere’ları içinde yaşayanlar genelde kendi dünyasından başka dünyayı görmemişlerdir (Bazı istisnalar dışında). Bu nedenle Multiverse’de yaşayanlar Prime Material Plane’den gelenlere “clueless” adını takmışlardır. Clueless’ler şaşkın ve anlam veremez bakışları ile, yol yordam bilmez tavırları ile görüldükleri saniyede kendilerini ele verirler – ki bu çoğu zaman onlar için dezavantajdır. Prime material plane ve Multiverse arasındaki farkı, ”Pages of Pain” kitabında geçen bir diyaloğun özeti ile açıklamam çok yerinde olacaktır : “Hall of Information’da bilgi almaya çalışan bir prime material göçmeni ile danışma memuru’nun diyaloğu” 1. İyi günler, bir kaç soru sormam gerekiyor. 2. Şuradan şu şu numaralı formu alın ve doldukduktan sonra – bir kaç sokak öteye kadar uzayan abartı bir kuyruğun sonunu göstererek – sıranın sonuna geçin ve bekleyin. 1. Acil cevaplara ihtiyacım var ve bunları bana şimdi vereceksiniz. 2.  Şuradan şu şu numaralu formu alı. . . . . 1. Sizin benim kim olduğumdan haberiniz var mı, denizlerin tanrısı poseidon’un gardiyanlarını öldürdüm, 3 başlı yılan’ın başlarını ezdim, ejderh. . . . 2. Kendi dünyanızda ne olduğunuz beni zerre kadar ilgilendirmiyor. O yüzden şu formu al ve sıraya geç 1.  . . . . . . Anlayış ve güç dengesi konusundaki bilgisizlik farkını sayesinde, çok da rahat kullanılabilirler. Bu yüzden başta faction’lar olmak üzere bir çok multiverse sakini ve yapıları – her ne kadar kayıtsız olsalar da – memnuniyetle karşılarlar. Ancak daha sonra daha detaylı inceleyeceğimiz gibi, Prime Material sakinleri, geldikleri yer itibariyle vahşi Multiverse’de teknik olarak bir çok da avantaja sahiptirler. Büyülerin alter olduğu yerlerde etkilenmeyebilirler, büyülerinin sadece güçlendiği yerler de vardır. Ancak bazı boyutlar vardır ki, hangi yaşayan canlı olursa olsun, ümitsiz kılar, bu durum için de kimsenin – kökü nereden olursa olsun – yapacağı bir şey yoktur. Inner Planes : Bu boyut elementler boyutudur, ve üç (üçler kuralını hatırlayalım) kısımdan oluşur : Main elements / Para Elements ve Quasi-elements. Ana elementler bir çok kültürde olduğu gibi ateş, hava, toprak ve su’dur. Para elementler bu ana elementlerden ikisinin karakteristik harmanlarıdır. Kül (Ates + Toprak) ,  Toz (Hava+toprak), Buhar (Hava+ Ateş) gibi. Quasi elementler daha extreme uçları temsil eder;Negative plane yaşamsızlığın ve mutlak – ve kesinlikle bizim bildiğimiz şekilde olmayan – ölümün;Positive plane’se egzajere bir hayatın ve yaşamın boyutudur. Inner plane’ler – yani elemental plane’ler – yaşama elverişli değildir. Genelde de güçlü bir büyücünün yardımı olmadan pek adım atılamaz. Ateş elementi sadece ateş ve lava’dan oluşur. Hava, tamamen hava boşluğundan ibarettir, girdiğiniz an basacak tek bir yer bulamazsınız, serbest düşüş de yaşamazsınız, çünkü burada yerçekimi de yoktur. Su, tahmin ettiğiniz üzere sonsuz sudur. Burada geçirdiğiniz vakit, tamamen nefesinizi tutabilme yeteneğinizle doğru orantılıdır. Kül’de hava yerine gökyüzünü dolduran külleri solursunuz, ve bu böyle devam eder. Bu boyutu da başka bir yazıda çok daha detaylı inceleyeceğiz. Büyük resim için tıklayınız. Outer Planes : Outer Planes, tanrıların evidir. Buradaki plane’ler durumlarına gore iki farklı şekilde sınıflandırılır. Öncelikle Alignmentlarına göre Evil, Good ve Neutral Planes’ler olarak –gene – üç kısımla sınıflandırılabilir. Üst kısımlar Upper Planes olarak bilinir ve Elysium, Mount Celestia, Bytopia, vs. . .  gibi “good” plane’lerden oluşur, aşağı kısımda Lower Planes olarak bilinir ve Abyss, Baator, Carceri, vs. . .  gibi “evil” plane’lerden oluşur. Halka’nın orta kısmında iki adet Neutral planes bulunur, Bunlar Mechanus ve Limbo’dur. Bunun yanında Outer Plane’ler, düzen durumuna gore de ayrıyetten üç kısımda sınıflandırılabilirler. Burda üstte yatay olan düzlem, burada dikeyleşir. Baator, Arcadia, Beastlands gibi plane’ler “Lawful” Plane’ler olurken;Abyss, Mount Celestia, Acheron gibi plane’ler bulunur. Burada Lawful ve Chaotic’lik dereceleri,  merkeze yakınlıkları ile ölçülürler. Buna nazaran Mechanus en “Lawful”, Limbo ise en “Chaotic” plane olur. Elysium ve The Gray Waste, iki tarafın da neutral tarafını temsil ederler. Upper Planes’lerin bir kısmını kapsayan River Oceanus vardır, suyu berrak ve mükemmeldir, insanlar burada yolculuk ederken şifa ve huzur bulurlar. Lower Planes’lerin hepsini ve Upper Planes’in bir kısmına kadar uzanan meşhur “River styx” vardır. Suyu Kan kırmızısıdır, ve bir damlasına dokunanın zihni bir anda çizgisiz dosya kağıdı gibi olur. Ne geçmişi kalır, ne geleceği, herşey unutulur. River Oceanus’un tam zıttı karakteristikte olan bu nehir bu nedenle çok geniş bir ulaşım alanına sahip olsa da, pek tercih edilen bir yol değildir. Bunlar boyutlar arası yolculukların işlendiği ayrı bir bölümde tekrar incelenecektir. Etheral Plane : Etheral plane rengarenk sislerden oluşan, Inner plane ve Prime Material plane’ler arasında bulunan ve bu iki plane ile temasta bulunan bir boyuttur. Bomboş olmasının yanı sıra trafiği oldukça yoğun bir boyuttur. Demiplane of Dread, etheral Plane’in derinliklerinde konuşlanmış bir yarı boyuttur. Castle of Rose, Castle Avernus, bire bir – ve çok enteresan şekillerde – tamamen prime material plane’ler ile temasta bulunan etheral plane’in uzantılarınca taşınmıştır. İleride Etheral Plane’i daha detaylı bir biçimde ele alacağız. Astral Plane :Burası ölü tanrıların boyutudur. Inner ve Outer Plane’lerin arasında bulunmasının yanı sıra, aynen Etheral Plane gibi,  bu iki boyutla temas halindedir. Ancak Etheral Plane ve Astral plane asla kesişmez. Bu boyut, githzerai’lerin evidir. Astral Dreadnought’ların ordan oraya sıçradığı, yaşayan(?) hemen hemen herşeyin birbirinin içinden geçtiği ve bütünleşik, aynı zamanda da ayrık bulunduğu bir boyuttur. Astral boyutta ölü tanrıların cesetlerinin astral boşlukta yüzdüğü, sık karşılaşılan bir manzaradır, githzerai’ler belirli aralıklarla buraya turistik geziler düzenleyip, bundan hatırı sayılır bir para kazanmaktadırlar. Outlands : Outlands Outer Planes’in hemen ortasında devasa bir düzlüktür ve yukarı doğru sonsuz bir kayak gibi uzanır. Kayacın ucunda bütün Multiverse’in muhtemelen en ilginç mekanı, Sigil şehri bulunur. Sigil şehrini ayrı bir yazıda ayrıyetten ele alacağız, büyüsünü burada özet geçerek mahvetmek, gerçekten çok üzücü olur.   Yazan: Ersun “Necromancer” Güven

Devamını Oku »
planescape-logo

Planescape Nedir?

Planescape Dungeons & Dragons için yapılmış bir Campaign settingdir(Rol yapma oyunları için, coğrafi bilgilerden inanışlara, ticari ilişkilerden dünyanın tarihçesine kadar hemen her ayrıntısına kadar tasarlanmış dünya).Zeb Cook tarafından tasarlanmıştır. “Buradaki yazıların birincil amacı, DM’leri tarafından planar olarak oynatılacak oyuncular için geçerli ve yeterli bir toplu bilgi kaynağı oluşturmaktır. Sihrini gizeminden alan bir dünya’nın bütün kirli sırlarını afişe etmenin ne kadar akıllıca bir davranış olduğu sorusu yanıtlandığında, DM’ler için özel bir section’ın da açılması söz konusu olabilir ancak, şimdilik yakın gelecekte böyle bir yapılanma görülmemektedir. Sadece bir oyuncunun bilmesi gerektiği kadarı -belki biraz daha fazlası- burada yazılacaktır. Ancak nacizane tavsiye, eğer planar karakter oynanmıyor ise, bu yazıların hiç açılıp okunmamasıdır. Gerçeği bir gün yaşamak ya da önceden okumak arasındaki seçimi, merakınızı ölçerek dikkatlice yapmanız tavsiye edilir. Gene de, burada yazılacak kadarının bile kanınızı ateşleyeceğini ümit ediyorum.” – Ersun “Necromancer” Güven

Devamını Oku »