Makaleler

Yenilenip Geri Dönüş Yapması Gereken FRP Oyunları

Son yıllarda FRP oyunları yavaş yavaş popüler kültürün bir parçası haline gelmeye başladı. Özellikle Stranger Things gibi yapımlar Dungeons & Dragons‘ın daha geniş kitlelere ulaşmasını sağlarken bir yandan da internet, oyunların mekana bağlı kalınmadan da oynanabilmesine imkan yarattı. Ancak unutmamak gerekir ki Dungeons & Dragons, FRP okyanusundaki tek bir oyun.

Eğer klasik Kılıç ve Büyü (Sword & Sorcery) tarzının ve bu tarzın en büyük temsilcisi olan Dungeons & Dragons‘ın dışına çıkmak isterseniz sizi çok sayıda ilginç ve birbirinden güzel oyun bekliyor. Bu farklı tarzlardaki oyunların birçoğu da tarihin tozlu sayfalarında kaybolup gitmek üzereler maalesef. Ancak bu popülerleşme rüzgarından faydalanıp onlardan bazılarını geri getirmenin ya da en azından hatırlatmanın zamanı da geldi. İşte günümüze uyarlanıp geri dönüş yapsalar ne güzel oynanırlar aslında dediğimiz FRP oyunları.

Marvel Super Heroes

1984 yılında TSR tarafından çıkartılan bu oyun zamanının öğrenmesi en kolay kurallarına sahip olması ile ünlü. Oldukça basit bir sisteme sahip oyunda her şey yüzdelik zarlar kullanılarak kararlaştırılıyor ve sadece 16 sayfalık bir kitapçık sayesinde öğrenip oynamaya başlayabiliyorsunuz. Benzer bir konuya sahip 2002 tarihli Mutants & Masterminds ile karşılaştırdığımızda bu sistemi öğrenmesi neredeyse çocuk oyuncağı kalıyor. Ayrıca oyunculara tamamen hayallerindeki süper kahramanları oynama imkanı veren sade bir sistem olması da cabası. Özellikle Marvel filmlerinin bu kadar popüler olduğu bir dönemde bu oyunun geri dönüşü de efsane olabilir.

Star Wars: RolePlaying Game

1987 yılında West End firması tarafından piyasaya sürülen bu oyun, hem frp’ye hem de bu ünlü seriye giriş için oldukça popüler bir tercih konumundaymış. Yani kim bir jedi ya da sith oynamayı istemez ki sonuçta? Ancak bu oyunun asıl artısı Star Wars genişletilmiş evreninin içeriğini anlamak için de harika bir kaynak konumunda olması. 140’tan fazla ek kitaba sahip oyunda sayısız yeni ırk, gezegen ve kültür tanıtılmış. Ancak maalesef 1998 yılında West End’in batmasıyla bu oyun da popülerliğini yitirmeye başlamış. Seveni ve sevmeyeniyle Star Wars, günümüzde hiç olmadığı kadar popüler hale gelmiş durumdayken ve yeni üçleme seriyi bambaşka bir yöne sürüklerken, yeni bir Star Wars frp oyunu da fena olmazdı sanki.

Aftermath!

Soğuk Savaş dönemi nükleer savaş korkusunun da tepe yaptığı bir dönemdi. Herkes ABD ya da Sovyetler’in o kırmızı düğmeye basıp gezegenimizi felakete sürükleyeceğini düşünüyordu. Bunun oyun sektöründeki yansıması olarak da çok sayıda post-apokaliptik oyun piyasaya sürüldü. 1981’de Fantasy Games Unlimited tarafından yayınlanan Aftermath! ise bu oyunların en akılda kalıcılarından. Oyuncuları nükleer savaş sonrasının radyasyonlu ve son derece ölümcül atmosferine sokan oyunun oldukça karmaşık kuralları ve sağlam bir yetenek sistemi bulunuyor.

Street Fighter: The Storytelling Game

1990’larda video oyunlarından uyarlanan frp sistemleri oldukça modaydı ve Street Fighter da bu modanın bir parçası oldu. White Wolf tarafından 1994’te yayınlanan oyunda, oyuncular kendi dövüşçülerini yaratıp gelişmiş dövüş mekaniklerini kullanarak diğer dövüşçüler ile mücadele edip en iyi olmaya çalışıyordu. Aslında düşündüğümüz zaman Street Fighter isminin tam olarak hakkını veren bir oyunmuş. Zamanında oldukça geniş bir hayran kitlesine sahip oyunu geri getirmek Capcom için de yeni oyunların tanıtımı açısından faydalı olabilir aslında.

Castle Falkenstein

Kim demiş frp oynamak için illa zar atmak gerekir diye? R. Talsorian Games tarafından 1994’te yayınlanan Castle Falkenstein de bu klasik zar olayını iskambil kağıtları ile değiştirmiş bir sistem. Oyunun oldukça farklı bir atmosfere sahip olduğunu da belirtmekte fayda var. Victoria dönemindeyiz ama teknoloji çok farklı alanlarda almış başını gitmiş ayrıca elf ve peri gibi fantastik yaratıklar da cabası. Oyun, frp dünyasına tam olarak farklı bir soluk getirmek için yaratılmış diyebiliriz. Kim bilir belki yenilenmiş bir versiyonu da günümüz frp kalıplarını değiştirmek için güzel bir alternatif olabilir.

Bunnies & Burrows

Birisi Dungeons & Dragons mı dedi? Lütfen, Bunnies & Burrows varken kim o klişe oyunu oynamak ister ki? Richard Adams’ın Watership Down isimli kitabından uyarlanan 1976 tarihi bu ilginç oyunda oyuncular, oldukça zeki tavşanları canlandırıyor. Oyunda tavşanlarımız  bir yandan doğadaki rakipleri ile mücadele ederken bir yandan da insanların zararlı etkileri ile uğraşıyor. Bu oyunun asıl önemli noktası ise ilk kez bir frp oyununda insansı olmayan bir ırkın da oyuncular tarafından oynanabiliyor olması. Bu oyundan sonra benzer temalı oyunlar da yavaş yavaş arttı. Günümüzde Mouse Guard ve Pugmire gibi oyunlar oldukça geniş kitlelerce beğeni ile karşılanırken bu öncü oyunun da tekrardan canlandırılması düşünülebilir.

Bushido

1979 tarihli Bushido için, o yıllarda artan Japon kültürüne hayranlığın oyun dünyasındaki ilk vücut bulmuş hali diyebiliriz. Yayınlandığı zaman frp çevrelerinde oldukça ses getiren oyun ortaçağ Japonya’sında geçiyor. Oyuncular da isterlerse samuray, yakuza, tao rahibi ya da ninja olabiliyor. Ancak bu oyunun en önemli yanı oldukça katı bir hiyerarşi ve onur/sadakat sistemine sahip olması. Tüm oyun bu iki sistem üstünden dönüyor, ayrıca kurallarının da o yıllarda çıkan çok sayıdaki sistem gibi fazlasıyla karmaşık olduğunu da belirtmek gerek.

Powers & Perils

Gary Gygax, D&D‘yi yayınlamak için öncelikle Avalon Hill isimli bir savaş oyunları firması ile görüşür ancak anlaşamazlar. Yıllar sonra Avalon Hill, D&D’nin yakaladığı başarıyı görüp başını duvarlara vururken pastadan pay almak için 1984 yılında zamanının yayınlanmış en karmaşık ve detaylı frp sistemi olan Powers & Perils‘i çıkarırlar. Oyun hardcore(!) oyuncular tarafından çok sevilir. Oyunda neredeyse her yetenek kullanımı ayrı ayrı kurallarla belirlenir ve hemen hemen her durum için detaylı tablolar vardır. Tabi bu kadar kural da tek kitaba sığmaz ve toplamda 5 ana kural kitabı olarak yayınlanır. Oyunun pazarlanması tam bir felaketle sonuçlanır ve hiçbir zaman geniş kitlelere ulaşamaz. Ama kim bilir belki D&D’nin bu eski rakibi dramatik bir geri dönüş yapmayı hak ediyordur.

Paranoia

Bilimkurgu, FRP için bu oyuna kadar kısır bir tema olarak kalmıştı dersek yanılmış olmayız sanırım. 1984 tarihli bu oyun, yapay zekanın demir yumruğu ile yönetilen bir distopyada geçmektedir. Oyuncular da ya bu yapay zeka için çalışan tetikçiler ya da ona karşı savaşan direniş örgütünün bir parçasıdır. İnsanı paranoyak eden bir atmosfere oldukça ölümcül bir sisteme sahip oyunda her oyuncu kendisinin 6 tane de klonuna sahiptir ki öldüğü zaman yeri hızlıca doldurulabilsin.

Paranoia FRP sistemi incelememiz için sizi hemen buraya alalım.

Bu İçeriğe Oy Verin

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu

Log In

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.