Anasayfa » Makaleler » Öte Diyarlar #1 – 7th Sea

Öte Diyarlar #1 – 7th Sea

ote-diyarlar-7th-sea

FRPNET’in yepyeni haftalık köşesi Öte Diyarlar‘a hoşgeldiniz.

Şu an bu yazıyı okuduğunuza göre ya zaten FRP oynuyorsunuz ya da oynamaya meyillisiniz. Muhtemelen birçoğunuz onlarca değişik FRP dünyası tanıyor, oyunlarınızda çeşitli sistemler kullanıyorsunuz. Lakin şöyle bir gerçek var ki, FRP kitlesinin önemli bir kısmı ana akım tabir ettiğimiz sistemler dışına çok fazla çıkmayı tercih etmiyor. Hayatı boyunca D&D veya World of Darkness dışında FRP oynamamış hatırı sayılır bir kitle olduğunu tahmin etmek bu sebeple güç değil.

Bu noktadan yola çıkarak hem araştırmacı oyunculara belki gözlerinden kaçmış olabilecek bir diyarı tanıtmak, hem de sabit oyunlara tutunmuş kişilere neler kaçırdıkları konusunda bir nebze ışık tutmak amacıyla başlattığımız haftalık köşemizi beğeneceğinizi umuyoruz.

7th-sea

Köşemize siftahı 7th Sea oyunuyla yapıyoruz. Legend of the Five Rings oyunu ile meşhur Alderac Entertainment Group tarafından 1999 yılında piyasaya sürülmüş olan 7th Sea için tam bir swashbuckling&sorcery oyunu diyebiliriz. Origins ödüllerinde de “1999’un En İyi RYO’su” ödülü aldığını hatırlatmakta fayda var.

DİYAR

Oyun tanımı içerisinde sorcery geçirmiş olsak da oyun aslında kategori olarak bence low-fantasy sayılabilir. Büyü elbette kullanılabiliyor, ama çok aşırı kullanımının oyunun havasına biraz balta vurabileceği kanaatindeyim. Oyun yaklaşık olarak 17. yüzyıldaki dünyamızı temel alınarak tasarlanmış Théah diyarında geçiyor. “Temel alınmış” dedim demesine ama bu aslında bayağı yumuşatılmış bir tabir oldu, çünkü Théah diyarını oluşturan her krallığın bizde bir karşılığı var. Avalon Krallığı İngiltere’ye, Castille İspanya’ya, Montaigne Fransa’ya, Eisen Almanya’ya, Ussura Rusya’ya, Vendel Flemenk Krallığı’na, Vestenmanavnjar İskandinavya’ya ve Vodacce İtalya’ya tekabül ediyor. Sistem içerisinde yan unsur olarak yer alan diğer krallıklardan da Inismore İrlanda, Highland Marches İskoçya, Crescent Empire Osmanlı, Midnight Archipelago Karayipler ve Cathay Çin yerine geçiyor. Söylemiş olduğum gibi adamlar o dönemlerde sahne alan bütün uygarlıkları kendi dünyalarına uyarlamışlar.

7th-sea-map

Irklardan bahsettikten sonra oyunun hikayesinde önemli bir yer alan gizli cemiyetlerden de kısaca bahsetmek istiyorum. Théah diyarında en az krallıklar kadar etkili, kimi başka kisveler altında gizlenmiş, kimi ise cesur yüreklilikle faaliyet sürdüren birçok cemiyet bulunuyor. Doğal olarak bu cemiyetlerin de çeşitli yerlerden “tanıdık” geleceğine şüphe yok. Bunlardan Kaşifler Cemiyeti bünyesinde her ırkı barındırıyor ve kendisini diyarın geçmişini ve sırlarını keşfetmeye adıyor. Görünmez Kolej’de bir grup akademisyen, bilimsel gelişmeleri Engizisyon’dan sakınmaya çalışıyor. Gül ve Haç Şövalyeleri adaleti sağlarken acizleri koruma hedefi güdüyor. Özgür Düşünürler olarak da bilinen Rilasciare ekstrem hareketlerle özgür iradeyi savunurken Sophia’nın Kızları kadınlar için eşitlik ve politik nüfuz peşinde koşuyor.

KARAKTERLER

Oyunlar diyar itibariyle bir korsan macerası veya silahşör hikayesi halinde ilerleyebiliyor. Her tarz dövüş, korsanlık, macera, diplomasi, fitne fesat ve keşif hissiyatını bu oyunda bulabildiğimizi söyleyebilirim. Karakterimizi oluşturan 5 ana unsur bulunuyor. 1-5 arası değere sahip bu unsurlardan Brawl karakterimizin kudret ve dayanıklılığını temsil ediyor. Finesse onun koordinasyon ve çevikliğini gösteriyor. Resolve karakterin irade gücünü, Wits ise zekasının kıvraklığını oyuna yansıtıyor. Diğer oyunlardan farklı özellik diyebileceğim sonuncu unsur Panache ise karakterinizi “özel” yapan şeyin derecesini gösteriyor. Savaşa giriş sırasını belli eden inisiyatifi de doğrudan etkiliyor. Bu özelliklerin dışında artık aşina olduğumuz Yetenek sistemi de oyunda mevcut. Kılıç kullanımından dans etmeye istediğiniz yeteneklerle karakterinizi donatabiliyorsunuz. 7th Sea için karakter yaratmaya başlarken karar vermeniz gereken en temel şey karakterinizin büyü gücü olup olmadığı. Büyü daha önce de belirttiğim gibi Théah diyarında sık rastlanılan bir şey değil, ama bu büyü güçlerine sahip olmanıza engel olmuyor. Karakterin büyü gücünü kanında taşıdığı varsayılıyor ve melez veya safkan büyü geçmişi seçeneklerinden seçmeniz gerekiyor. Ait olduğunuz ırk da sahip olduğunuz büyü gücünün türünü belirliyor. Avalonlular Glamour büyü türünde, Montaigneliler Porté denen geçiş büyülerinde, Ussuralılar Pyeryem denen şekil değiştirme büyülerinde, Vendelliler Laerdom rün büyülerinde ve Vodacceliler de Sorte isimli kader büyülerinde ustalaşabiliyorlar. Bağnaz görüşlü Castille ve Eisen mensuplarında ise büyü kanı bulunamıyor.

7th-sea-resim

Yok benim karakterimin büyüyle işi olmaz derseniz de karakterinizin genelde bir Silahşör Okulu’nda eğitim aldığını varsayıyoruz. Bu okullar da büyü türleri gibi krallıklara göre farklılık gösteriyor. Castilleliler Aldana Okulu’nda tek elleri arkalarında, adeta dans ederek dövüşmeyi öğreniyorlar. Vodacceliler enteresan Ambrogia Okulu’nda sol elleriyle esas kılıçlarını kullanmayı öğreniyorlar. Böylece “standart” eğitim almış rakiplerine karşı zihinsel üstünlük kurduklarına inanıyorlar. Avalonlular Donovan Okulu’nda bildiğimiz yurdum kılıç kalkan eğitimini alıyorlar. Eisenliler defansif Eisenfaust Okulu’nda tek elde büyük kılıç, diğerinde kolçakla dövüşmeyi öğreniyorlar.  Vendel/Vestenmanavnjarlılar amansız Leegstra Okulu’nda çift ağızlı kılıç veya balta gibi devasa silahlarla dövüşmeyi öğreniyorlar. Montaigneliler ise Valroux Okulu’nda bir esas, bir yan olmak üzere çift kılıç kullanmayı öğreniyorlar. Ussara Krallığı’nın belirli bir silahşör okulu bulunmuyor.

SİSTEM

Oyun zar sistemi olarak onluk sistem kullanıyor. “Roll and Keep” yani zar at ve tut olarak özetlenebilecek sistemde örneğin yapmak istediğiniz yetenek size 5 adet onluk zar atıp istediğiniz 3 tanesinin toplamını almanızı isteyebiliyor. Bazı oyunlarda olduğu gibi 7th Sea’de de eğer attığınız zarda 10 gelirse tekrar atıp üzerine ekleyebiliyorsunuz. Böylece zar tutabilme iddiasında olan oyuncular 1d10 ile 73 falan atabiliyorlar. Oyun yöneticisi yapılmak istenen hareketin zorluğuna göre bir Hedef Sayısı (Target Number) belirliyor ve zar atan kişi bu sayıya ulaşmaya çalışıyor. Oyunda ortalama Hedef Sayısı 15 sayılıyor ve bu sayı hareketin zorluğuna göre artıp azalabiliyor. Zarların neye göre atılacağı neredeyse World of Darkness ile aynı. Örneğin ağır bir şey kaldırmak istediğinizde sadece Brawl yeteneğiniz kadar zar atarken uçan kuşu vurmaya çalıştığınızda Finesse+Attack (Firearms) kadar zar atıyorsunuz.

pirates-7th-sea

2004 yılına gelindiğinde Alderac değişik bir atılımla oyunun d20 versiyonunu Swashbuckling Adventures adıyla piyasaya sürdü. Bu yeni sürümde büyü kullanımını büyük çoğunlukla oyun yöneticisi hakimiyetindeki karakterlerle kısıtlayan yapımcılar oyuncuları silahşör yönelime zorlamış oldular. d20 sistemine geçiş oyuna sınıf sistemini getirerek daha önce yaratılması biraz güç olabilen suikastçı, korsan veya casus gibi konseptlerin yaratılmasını oldukça kolaylaştırdı. Bu şekilde oyuna eklenen Cadı sınıfı büyü kullanmak isteyen oyuncuların bir nebze işini görebilecek gibi görünüyor. Yine d20 sistemi sayesinde karakter seviyeleri ilerledikçe envai çeşit prestijli sınıf kullanıma açılıyor. Daha önce bahsetmiş olduğum silahşör okulları krallık başına bir tarza imkan tanırken yeni d20 sürümünde her ırka birçok dövüş okulu seçeneği düşüyor. Bu okullar içinde okçuluk tarzı kılıç dışı silahlara odaklananlar da oyunda seçilebilecek sınıflara büyük çeşitlilik kazandırıyor. Hatta daha önce kısaca bahsettiğim gizli örgütlerin üyelerine özel prestij sınıflar bile mevcut.

HAZIR MACERA

7th Sea için birçok macera ek kitabı yayınlanmış zamanında. Benim hazır macera oynatmaktan hoşlananlara tavsiyem, eğer tam teşekküllü bir kumpanya için zamanınız elverişliyse Erebus Cross senaryosunu oynatmanızdır. Üç kitaptan oluşan Erebus Cross oyuncularınızı Théah diyarının bir ucundan diğerine sürüklemeye yeterli olacaktır.

SON SÖZ

Orijinal 7th Sea ile d20 güncellemesi Swashbuckling Adventures’ı karşılaştırdıktan sonra, oyun grubumun d20 aşinalığını da göz önünde bulunarak yenilenmiş sürümü seçmiştim. İlk hali kimine göre daha yalın, daha temiz gelirken d20 sürümü özellikle prestij sınıflarının eklenmesiyle oyuna apayrı bir tat katmış bana göre. Her halükarda eğer Karayip Korsanları veya Üç Silahşörler tadında bir oyun arıyorsanız 7th Sea’ye bir göz atmanızı tavsiye ederim.

7th Sea sisteminin kitaplarına DrivethruRPG sitesinden hemen ulaşabilirsiniz.

Game of Thrones 5. Sezon Finalini İzleyenlerin Tepkileri
FRPNET Vlog 1. Bölümü ile Karşınızda!