Makaleler

0. Level Dungeons and Dragons: Stajyer Maceracılar

Karakterlerimiz maceraya atılmadan önce nasıl bir hayatları vardı, onları maceracı yaşantısına iten şey ne oldu, biraz sağlam üfürsek yıkılacak 1. level bir karakterden daha zayıf kim ve ne olabilir?

Karşınızda 0. level karakterler!

Uzun soluklu, büyük hedefleri olan bir campaign’e başlıyoruz diyelim. Ya da hadi biraz daha gerçekçi olalım; “Bari Snyder Cut’tan uzun sürsün, yeter” dedik. Oyuncularımız karakter kağıtlarını hevesle doldurmaya başladı. Herkes karakteri için bir background seçti; kişilik özelliklerini, ideallerini, kusurlarını ve geçmişe dair bağlarını yazdı. Ardından herkes background’larına medusanın gözleri muamelesi yaptı ve bir daha esamesi okunmadı bile…

İlgili Makaleler

Karakter gelişimi, bir campaign’in uzun soluklu olabilmesinde en önemli etken. Bizi her hafta yeniden masanın başına (ya da VTT ekranının karşısına) getiren şey, karakterlerimizin hikaye akışına olan etkisini görebilmek ve bir sonraki adımda karakterlerimizin başına neler geleceğine dair merağımız. Bunun için DM’in karakterlerimize, karakterlerimizin hikayeye, bizim de karakterlerimize değer veriyor olmamız gerekli.

Oyuna 0. level’dan başlamak, karakter geçmişini skill, tool ve language proficiency veren basit birer satırlık cümleden daha fazlası kılarak, karakterimizin sahip olduğu özellikleri hak etmesini, oyun yöneticisinin ve oyuncuların ise karakterlerine duygusal olarak yatırım yapmasını sağlayan bir araç olacak.

Peki 0. Level Karakter (Stajyer Maceracı) Nasıl Yaratılır?

Hit Points

1. level bir karakter D&D 5e’de oyuna maksimum hp ile başlıyor biliyorsunuz. 0. level’da kaç hp’miz olduğunu görmek içinse zar atacağız. Zarda 1 de gelebilir, en yüksek sonuç da. Tabii CON bonusumuzu yine ekliyoruz. Karakterler 1. level’a yükseldiğinde 5e kuralları gereği maksimum hit point’e ulaşacaklar.

Proficiency Bonus

1. level’da +2’ye yükselecek olan proficiency (yetkinlik) bonusumuz, 0. level’da şimdilik sadece +1. Daha katedecek yolumuz var.

Proficiencies

1. level karakterler bir kısmı background’larından, bir kısmı ise seçtikleri sınıftan gelen birtakım yetkinliklere kavuşuyorlar. Karakterlerimiz 0. level olduklarından, sınıflarından ötürü hak ettikleri yetkinliklerin tamamına (haliyle) henüz sahip değiller. Bu nedenle üyesi olmaya uğraştığımız sınıftan gelecek kısıtlı sayıdaki yetkinlik için Player’s Handbook (PHB) sf. 164’teki “multiclassing proficiencies” tablosuna göz atıyoruz. Karakterlerimiz ancak 1. level’a ulaştıklarında sınıflarından kazandıkları yetkinliklerin tamamına (skill, tool, weapon ve armor) kavuşacaklar.

Karakterler sadece bu tabloda yer alan yetkinliklerle başlayacak. Örneğin Ranger ve Rogue haricinde kimse sınıfından ötürü herhangi bir skill proficiency kazanmayacak.

Backgrounds

0. level bir karakter için background, sınıftan daha önemli bir rol oynuyor. Background’dan gelen tüm skill, tool, language yetkinliklere ve teçhizata sahip olarak oyuna başlıyoruz. Ancak sınıfımızdan gelecek teçhizat vb. diğer materyale henüz sahip değiliz.

Spellcasting

Caster sınıfları büyülerini 1. level’da alacak. 0. level’da henüz hiç kimsenin büyüsü yok. Ancak cantrip’i olan sınıflar (Bard, Cleric, Druid, Sorcerer, Wizard, Warlock ve Artificer) oyuna 2’şer cantrip ile başlayacak.

Gelelim 0. Level Oyun Örneklerine

Teke tek oturum

Bu ilk oturumda, karakterlere background’larındaki özellikleri keşfetmelerini sağlayacak minik encounter’lar sunuyoruz.  Bu oturumdaki olaylar, gerçek oyun başlamadan önce (oyun içi zamanıyla) birkaç saat, gün, ay, hatta yıllar öncesinde bile geçebilir.

örn. Göbel (urchin) background’u için karakterin çocukluğuna dönmek, sokakta verdiği hayatta kalma mücadelesine, mahallenin zorbasından öcünü alışına ya da şehrin hırsızlar loncasına kabul edilişine şahitlik edeceğimiz bir oyun herkes için keyifli olacaktır. Karakter kağıdındaki kişilik özelliklerinin kaynağını keşfettiğimiz bu kesitin ardından karakter günümüze ışınlanır.

Oyuncumuz bu oturumun sonunda artık level 1 olacak ve sınıfından elde edececeği teçhizat ve altına da kavuşacaktır. Bunu öldürdüğü canavar(lar)dan loot olarak da elde edebilir, işlediği suçlar neticesinde haksız bir şekilde de… Bu teçhizat kendisine teşekkür etmek maksadıyla birisi tarafından ödül olarak da verilebilir, kurtaramadığı bir aile ferdinden miras da kalabilir.

örn. Halk Kahramanı (folk hero) background’unu seçen bir karakter için, bu ünvanı nasıl hak ettiğini gösterebileceği ‘origin story’ kıvamında bir encounter, Batman’in anne-babasının vurulmasını ekranlarda kırk beşinciye izleyişimizden muhtemelen daha anlamlı olacaktır. Yavuklusunu köye saldıran goblinlerden savunurken, ailesinin saldırıdan sağ çıkmadığı haberini alarak goblinlerin peşinden maceraya atılmaya karar veren kahramanımız, artık klişenin yaşayan bir parçası olduğu için bu background’u karakter kağıdında taşımayı da hak etmiştir.

Her iki durumda da, yazacağımız encounter’ın karakterin personality traits, ideals, bonds ve flaws niteliklerine oynamasına dikkat etmeliyiz. Unutmayalım: Karakterin background hikayesini DM olarak biz yaratmıyoruz. Oyuncunun yarattığı background hikayesini oynayarak yaşamasını sağlıyoruz.

Karaktere özel yazdığımız, sahip olduğu background özelliklerine nasıl kavuştuğunu açıkladığımız ve birebirde oynatacağımız bu oturum, oyuncu için karakterlerinin ete kemiğe bürünmesini ve karakterin geçmişinin bir parça kağıtta yazılı iki satırdan daha fazlası olmasını da sağlayacaktır.

Grup oturumu

Eğer her oyuncuya özel birer session oynatma imkanını bulamıyorsak, level 0 oturumu topluca da oynanabilir. Bu durumda karakterlerin tüm background özelliklerine sahip olduğu varsayılır. Senaryoyu, zaten yetenekleri kısıtlı olan karakterlerin varolan bu kısıtlı yeteneklerini kullanarak öne çıkmalarını sağlayacak social encounter’larla zenginleştirmek yerinde olacaktır.

Her iki yöntemde de karakterlerin hayatta kalabilirliğini artırmak için combat encounter’ları ağırdan almak ve monster hp’lerini minimumda tutmak yerinde olacaktır.

DCC metodu

Dungeon Crawl Classics (DCC), OSR hareketi içerisinde yer alan, D&D türevi nostaljik rol yapma oyunlarından yalnızca bir tanesi. Kaotik ve ölümcül kurallarıyla oyuncu karakterlerine genelde kısa bir kariyer vaadeden sistem, bu niteliğini daha karakter yaratma aşamasında ortaya koyduğu bir mini oyunla da vurguluyor.

DCC’de herkes oyuna 2-3 tane 0. level karakter yaratarak gelir. DM bu karakterleri bir zindana atar. Zindandan sağ çıkmayı başaran karakterler 1. level’a yükselerek campaign’e devam eder. Oynamaya daha çok heves ettiğiniz bir karakteri kurtarmak için daha az hayranlık duyduğunuz bir başka karakterinizi harcamayı da içeren bu zalim ve eğlenceli yöntemi, önceden oyuncularınızla tartışmadan uygulamamakta fayda var tabii.

Son Söz

Krallıkları kurtardığına, tiranları devirdiğine, evrenleri arşınladığına şahit olduğumuz yüksek level bir karakteri sıfırdan alıp zirveye çıkarmaktan alacağımız tadı başka ne verebilir? Belki bilardo…

Bu İçeriğe Oy Verin

İlginizi Çekebilir  Alman Yazardan Geleceğe Dair Hayatımızı Etkileyecek Öngörüler

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu

Log In

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.