Son Haberler
Anasayfa » İncelemeler » Uygarlıklar Yeniden Savaşıyor – Civilization VI İncelemesi

Uygarlıklar Yeniden Savaşıyor – Civilization VI İncelemesi

civilization-vi-banner

Civilization V oyununun çıkışından bu yana 6 sene geçti. Arada Gods & Kings ek paketiyle tekrar dine ve tanrılara yüzümü dönerek mutlu oldum ama yetmedi. Sonrasında dediler ki, “Civilization: Beyond Earthçıkıyor, heyecandan yerimde duramadım. Hem bilimkurgu hem de yeni bir Civilization oyunu! Maalesef bekleneni bana veremedi, hevesim kusrağımda kaldı.

6 senenin ardından Civilization VI çıktı ve ilk günden hemen alıp oynamaya başladım. Yaşadıklarımı ve gördüklerimi de yazmaya karar verdim.

CivilizationVI_screenshot_announce3

İlk Civilization oyunundan bu yana serinini tüm oyunlarını oynadım, hepsini de yine aynı heyecanla oynarım. İlk oyundan beri sadece grafikler değişmedi, oyun da baştan aşağı yenilendi. Öncelikle karelerden oluşan harita sonrasında altıgenlere dönüştü, ilk oyunda çok sevdiğim kendi sarayımızı güzelleştirme konsepti ortadan kalktı. Bir ara şehirlerin detaylarını görebiliyorduk, yaptığımız binalar şehrin içine girince görünüyordu fakat sonra onu da kaldırdılar. Bu oyunda ise tüm oyunlardan bir harman ortaya koymuşlar ama değişen şeyler de olmuş.

Dinimiz Amin!

Civilization V oyununda en çok eleştirilen şeylerden birisi de din kavramının tamamen kaldırılmış olmasıydı. Gündelik hayatımızda bile din, hem siyasi hem de toplumsal etkiler gösterirken oyunda neden olmasın ki? Sonrasında çıkan Gods & Kings ek paketiyle din gelmişti. Şimdi Civilization VI’da din yine var. Misyonerler, dini yapılar, farklı dinden olanlara karşı aldığımız saldırı bonusları, bir şehri kendi dinimize çevirme… Hatta ve hatta kendi dinimizi yaratma ve yayma bile mevcut.

civilization-vi-din-paladine

Civilization V’te din olmayışının acısını fazlasıyla çıkarmışlar. Öyle ki Religious Victory (Dini Galibiyet) bile koymuşlar.

Oyunda din öyle çok da etki eden bir şey değil. Halkın mutluluğu veya düzeni için tamam ama global anlamda büyük bir etkisi yok. Dinle birlikte bir de Faith Point denen bir yapı getirmişler. Bu İnanç puanları ile misyonerler yaratabiliyor hatta şehrin şartları uygunsa üniversite bile kurabiliyorsunuz. İlahiyat Fakültesi olsa gerek…

Şehrin Sınırları ve Planlama

Son oyunda şehirlerimizin sınırları, şehrimizin nüfusu arttıkça ve kültür seviyesi yükseldikçe genişliyordu. Bu oyunda da aynı yapıyı kullanmışlar ama bu sefer şehrin genişlemesi daha büyük önem taşıyor. Şehir sütunu, tahıl ambarı gibi yapılar şehrin içine kuruluyor ama diğer tüm yapılar şehrin sınırları içerisinde kalan alanlara kuruluyor. City Center, Holy Site, Campus, Encampment, Harbor, Commercial Hub, Entertainment Complex, Industrial Zone, Aqueduct ve Theatre Square alanları var. Sonrasında bir de bunlara Aerodrome, Neighborhood ve Space Port da ekleniyor.

civilization-vi-resim02

Örnek vermek gerekirse, şehrinizin sınırları içerisindeki bir alana Campus kuruyorsunuz. Burası eğitim yapılarının alanı oluyor. Mesela Library, University gibi yapılar hep bu alanın içinde gelişiyor. Unutmayın, şehrinizin tarla, maden, çiftlik gibi ihtiyaçları da var. Bunlar da hep birer alan kaplıyor. Kısacası şehir planlamanızı düzgün yapmalısınız. Her şehrinizde her yapı olmayabilir.

Haritada Kaybolmak

Oyunun grafiklerindeki en büyük gelişmelerden bir tanesi hem yukarıda bahsettiğimiz yapıların hem de Wonderlar’ın harita üzerine muhteşem bir şekilde görünmesi. Ama bir sorun var. Harita bir süre sonra tarlalar, yapılar, şehirler derken o kadar doluyor ve kalabalıklaşıyor ki çoğu zaman şehirlerinizin sınırlarını çoğu zaman da Fortify veya Sleep yaptığınız ünitenizi bulamayabiliyorsunuz. Aradan 30 tur geçtikten sonra, “Aaaa burada benim okçum varmış,” demeniz çok mümkün.

civilization-vi-resim01

Haritanın karışıklığı gerçekten oyun ilerledikçe büyük bir sorun haline geliyor. Hele ki bir de büyük haritada kalabalık bir oyun oynuyorsanız şimdiden geçmiş olsun. Yine de yakınlaşıp o yapıların güzelliğine bakmak ayrı bir keyif.

Yine Düştük Yollara…

Eski oyunlarda alırdım Worker’ı, sınırlarımın tümünü yollarla kaplardım ki askerlerimin sınırlar içerisinde ulaşımı kolay olsun. Tek bir kareyi bile yolsuz bırakmazdım. Duble yollar yapar, üçüncü köprüyü esirgemezdim halkımdan. Şimdi ise yol yapamıyoruz. Worker ünitesinin yerine Builder gelmiş ve adından da anlaşılacağı üzere bu arkadaş sadece tarla, maden, çiftlik falan yapıyor. Yollar ise Trader ünitesi tarafından oluşturuluyor. Eski oyunlardaki Caravan, şimdi Trader -yani tüccar- olarak değişmiş. Şehirler arası ticareti bu üniteler yapıyor, o sırada da ticaret yolları oluşuyor. Üniteleriniz ise bir yerden bir yere bu yolları kullanarak ulaşıyor.

civilization-vi-resim03

Bu durum bence hoş olmamış, bazen bir şehire değil de haritada dolaşmak içinde yola ihtiyaç duyuyordum. Şimdi bu olay ortadan kalkmış. Biraz canım sıkıldı. Duble yollarla halkımı mutlu ediyordum, şimdi yapamayacağım…

Kentsel ve Teknolojik Ağaçlar

Eskiden teknolojimizi geliştirirken Tech Tree‘ye basardık ve ilerleyişi görürdük. Şimdi bir de Kentsel Yönetim Ağacı gelmiş. Tech Tree ile teknolojik ve bilimsal çalışmalarımızı yapabilirken Civics Tree ile de siyasi, politik, kentsel ve yönetimsel gelişmeler yapabiliyoruz. Mesela Mysticism, Theology, Civil Service gibi yapılar artık Civics Tree’de yer alıyor.

civilization-vi-resim04

Bununla birlikte bir de liderlerimizin gündemi var. Bu ajandada devlet yönetimi ile ilgili Askeri, Ekonomik ve Diplomatik kararlarımızı belirleyebiliyoruz. Bu da liderler arasında farklılığı ortaya koyuyor. Kimisi Faşizmi seçerek daha fazla askeri politikalar izlerken kimisi de Demokrasiyi seçerek daha çeşitli ekonomik kararları uygulayabilir. Civics Tree’de buluşlar yaptıkça yeni kartlar alıyor ve yönetiminizi şekillendirebiliyorsunuz.

Bir Barbar Bir Barbara Bre Barbar Gel Barabar

Oyunda Cultural Victory ve Science Victory yaşadım ama Domination Victory, yani tüm uygarlıkları yok etme başarımını da kazanmak istiyordum. Bunun için de oyun daha hızlı bitsin diye Tiny (Ufacık) harita açtım ve 4 uygarlık seçtim. Oyun erken bitsin derken diğer uygarlıklar dışında her şeyle savaştım neredeyse. Benim kıtada eskiden barbarlar yaşıyormuş, ben onların topraklarını işgal etmişim sanki. Her tur en az 2 barbar ünitesi topraklarımda kol geziyordu. Hem gelişmekte zorlandım hem de oyun çok yavaş ilerledi tabii. Sürekli gelip yerleşimlerimi yıkıyorlar, yollarımı bozuyorlar. Peşlerine takılınca da kaçıyorlar.

civilization-vi-resim06

Fark ettim ki barbarlar, ilk çağdan itibaren uydu teknolojisi kullanıyorlar ve sizin haritalarınızı çalıyorlar. Eğer haritanızın kenarında, köşesinde şehrinizin sınırlarının ulaşmadığı bir alan varsa her an orada barbarlar belirebilir. Barbarlar, siz nereyi göremiyorsanız orada beliriyorlar. Siz ne yaparsanız yapın yılmıyorlar, yeniden yerleşiyorlar ve tacize devam ediyorlar. Ne Romalılar ne Araplar ne de Mısırlılar’dan çektim şu barbarlardan çektiğim kadar. Her oyunumda barbarlara karşı Kurtuluş Savaşı verdim resmen!

İlişkiler

Diğer uygarlıklar ile ilişki kurmak daha iyi olmuş. Eskiden sadece -neredeyse- Open Borders’tan ibaret olan ilişkileri geliştirmişler. Diplomatik temsilci gönderme, daha detaylı ticaret yapabilme gibi özellikler gelmiş. Hoşuma giden bir detaydan da bahsedeyim; Romalılar bana casus göndermişti ve ben bu casusu yakaladım. Hemen konuşma kısmına girdim ve orada “Bana bir daha casus gönderme!” seçeneği belirmişti. Bu verdiğim nota karşılığında hemen özür geldi. Bu detaylar çok güzel olmuş.

civilization-vi-resim08

Özet Geç…

Özetle, ben oyunu çok beğendim. Civilization serisinde Civ III hariç tüm oyunları çok sevdim ve severek oynadım. Civilization VI’yı da sadece iki günde 20 saat oynamışım. Oyun, eski oyunlara göre biraz daha uzun sürüyor ama gerçekten hakkını veren ve beklediğimize değen bir yapım olmuş.

Eğer 4X strateji (eXplore -keşfet-, eXpand -genişle-, eXploit -faydalan- ve eXterminate -yok et) oyunlarını seviyorsanız Civilization VI mutlaka kütüphanenizde yer almalı.

TRT'den Bilimkurgu Dizisi - Geleceğin Türkiye'sini İzleyeceğiz
Monopoly Skyrim Geliyor