Neden Bir Deniz Feneri Bekçisi Oldum? – Lighthouse Keeper İncelemesi
Issız bir adada, bir deniz feneri bekçisi olmak isteyen var mı? Eğer o adada hayatta kalmak Lighthouse Keeper kadar kolay ve basitse ben isterdim.
Oyun dünyasında Türk geliştiricilerin sayısı giderek artıyor. Bu güzel bir şey. Fakat kaynak yönetimi, kısıtlı bütçeler ya da farklı sebeplerden ötürü çoğunun anlık girişimler olarak başlayıp bittiğini görüyoruz. Devamını sağlayabilen stüdyo sayısı bir elin parmaklarını geçmez herhalde.
Geliştiriciliğe mobil oyunlar üzerinden başlayan Stratera Games, minik PC oyunlarıyla da yollarına devam eden ufak bir ekip.
Lighthouse Keeper, ekibin ilk “büyük” çaplı oyunu olabilir. Eh, haliyle bazı sancıları da beraberinde getirmiş. Oyunun olayı neymiş, neler sunuyormuş kısa ve öz bir şekilde bakalım.
Deniz Feneri Bekçisi Olmak
Deniz feneri denilince, hemen aklınıza Robert Eggers‘in 2019 yılında vizyona giren Lighthouse filmi gelmesin. Karşımızda öyle gergin, öyle kozmik korku barındıran bir yapım yok. Olabildiğince basit, alabildiğince boş bir dünya var. Amacımız bir deniz fenerinin bekçiliğini yapmak.
Oyun, hayatta kalma türüne benzese de, bana daha çok “gezme simülasyonu” gibi geldi. Biraz macera eklentileri, bir miktar bulmaca ile süslenmiş bir gezi-yürüme ve de etrafla etkileşime girme oyunu gibi. Çünkü dünyadaki hiçbir şey tehlike oluşturmuyor. Sadece sıradaki görevi bitirme peşindeyiz.
Şöyle anlatayım: Oyun, görevler silsilesiyle ilerliyor. Mesela önce diyor ki, git anahtarla deniz fenerinin kapısını aç. Açıyorsun, hoop yeni bir görev geliyor. Onu yapıyorsun, tık yeni bir görev düşüyor. Git, baltayı bul ve odun kes diyor. Sonra adaya kendi ufak tekneleriyle NPCler geliyor ve çevre hakkında bilgiler veriyorlar. Bir tanesi, uzakta bir ada var, orada eski bir gemi var. Gidip tamir edebilirsin diyor. Fakat ben kendi teknemle zaten o adaya ve ötesindekilere gitmiştim. Hatta sırf bu yüzden, görev sıralamasında çok sonra yapmam gereken bir görevi, şans eseri erkenden yapınca tüm oyun kilitlendi ve bırakmak zorunda kaldım.
Göreve dayalı bu tarz oyunlarda, oyuncuyu belli bir alana kısıtlamak ve dünyayı adım adım açmak çok önemlidir. Eğer oyuncu, oyunun 3. saatindeki bir nesneyi, 10. dakika içerisinde bulabiliyorsa o zaman bir sorun var demektir. Lighthouse Keeper da ne yazık ki böyle bir sorundan muzdarip. Örneğin, deniz fenerinin anahtarını bulup ana kapıyı açıp içeriye bu şekilde girmeniz bekleniyor. Ama fenerin arkasındaki depo kapağından anahtarsız olarak içeriye girebiliyorsunuz.
İşime Yaramayacaksa Neden Kaynak Topluyorum?
Dedim ya oyun görevler üzerine inşa edilmiş diye. Bu görevler, çeşitli ekipmanlar ve kaynak yönetimini öğretiyor. Bir görev bana demir toplamam gerektiğini söyledi. Ben de bol bol topladım ve sandıklara doldurdum. Fakat o görev ve belki bir-iki aşama sonra demire ihtiyacım kalmadı. Keza balık tutmak, odun toplamak ve iksir yapmak gibi eylemler de sadece görevlerin ilerlemesi adına konulmuş “mini oyunlar” gibi.
Bunlara ek bir de deniz fenerinin zırt pırt bozulma durumu var. İstisnasız deniz feneri her gün arıza yapıyor. Kuledeki dört bulmacadan birini çözüp feneri tekrar çalışır hale getirmeniz gerekiyor. Bulmacalar sadece ilk sefer için eğlenceli ve sonrasında da kendini tekrar ediyor. Hadi bunu da geçtim, deniz fenerini neden tamir edeyim ki? Bozulduğunda bana eksi bir yanı olmuyor. Gemiler yolunu kaybedip karaya vurmuyor ya da kadim bir varlığın uyanması için geriye sayım başlamıyor. Feneri tamir etmezseniz de oyun hayatına devam ediyor.
Sonuç
Ne yazık ki, ama ne yazık ki Lighthouse Keeper bitmiş gözüken bir oyundan çok uzakta. Oyunda baştan sona Türkçe seslendirme olsa da, ses efektlerinde birçok sıkıntı var. Denizde köpekbalıkları yüzüyor ama ne faydası, ne de zararı var. Hatta gemiyle bunlardan birine çarptığınızda gemi kendi etrafında bir tur atıyor. Oyundaki adalardan birinde volkan ve lav akıntısı var. Lav akıntısına düşmememiz için görünmez bir duvar yapılmış mesela. Anlayamadığım ve eksik kaldığını düşündüğüm çok fazla kısım var.
Oyunun, bir deneyim testinden geçmediğini düşünüyorum. Ekibin ufak olmasında bunun bir etkisi olabilir elbet, fakat bitmemiş bir oyun gibi duruyor. Erken Erişim aşamasında bile değil.
Lighthouse Keeper, en en en en iyi ihtimalle, PC oyunlarıyla tanışmak istediğiniz küçük yaştaki oyunculara gösterebileceğiniz bir oyun olmuş. Merkezine koyduğu deniz feneri kadar işlevsiz gözüken mekanikleriyle pek de herkese hitap eden bir oyun değil.
FRPNET Puanı: 3
Eksi Yönleri | Artı Yönleri |
Bitmemiş hissi her yerde | Türkçe seslendirme |
Kötü kontroller, boş dünya, yetersiz anlatım | |
Buglar, görünmez duvarlar | |
Grafikler, ses efektleri, oynanabilirlik |