Amazon Games CEO’su Hartmann, Yapay Zekayı İnsan Yaratıcılığının Önüne Koyarak Saçmaladı
Amazon Games CEO’su Christoph Hartmann oyun geliştirmede yapay zeka kullanmaya sıcak baktıklarını söyledi. Bunun kimsenin işini elinden almayacağını iddia eden Hartmann hayli tutarsız konuştu.
Christoph Hartmann’ın oyun yapımında yapay zeka kullanılmasına dair sözleri özellikle aktörler derneği SAG-AFTRA’nın yapay zeka karşıtı eylemleriyle birlikte düşünülünce tepki topladı. Gamesradar’ın haberine göre Hartmann “Özellikle oyunlar için aslında aktörlük pek gerekmiyor” dedi. Fakat Hartmann’ın saçmalaması bu sözünden ibaret değildi.
Bir AAA oyun yapımının yaklaşık 5 yıl aldığını söyleyen Amazon Games CEO’su, bu süreyi azaltmak için yapay zeka kullanacaklarını söyledi. Bunun kimsenin işini elinden almak anlamına gelmeyeceğini söyleyen Hartmann, oyunlar için yeni fikir bulma işini yapay zekaya vermeyi planlamadıklarını anlattı. Arada sadece oyunlarda aktörlüğe pek gerek olmadığını söyleyerek seslendirme ya da canlandırma için aktör yerine yapay zeka kullanılabileceği bilgisini aktarmış olsa da aslında diğer sözleri de oyun geliştiricilere pek güven vermiyor.
Oyun Kodlamada Yapay Zeka Nasıl Kullanılır?
Şu anda AAA oyunlarının geliştirilmesi çok ciddi miktarda süre ve bütçe istiyor. Bu yatırım da büyük oranda gerçekçi grafikler ve animasyonların tasarlanması için harcanıyor. Mesela AAA oyunların içeriğinin hayal kırıklığı yaratması artık çok sıradanlaştı bizler için. Bu yüzden genelde oynanışın akıcılığı ve grafikleri övüyoruz.
O grafikler ve akıcılığın kodlanması da çok vakit alıyor. Bu iş üzerinde çalışacak mühendislerin maaşları ve teknolojinin her geçen gün güncellemelerle değişmesi gibi faktörlerle birlikte oyunların masrafı çok artıyor.
Yapay zeka modellerini kod yazmak için kullanarak harcanması gereken eforu azaltmak gayet makul. Zira kodlamanın büyük bir kısmı vakit alan sıkıcı işlerle, başkasının kodunu okuyup anlamakla veya kendi yazdığın kodu hatırlamaya çalışarak geçiyor. Yapay zeka modelleri ise bu süreci saniyeler içinde geçerek herhangi bir kodun ne yaptığını, nasıl çalıştığını anlatabiliyor, onu geliştirebiliyor. Bir insanın denetiminde kullanıldığında yapay zeka modellerini kodlama amaçlı kullanmak son derece mantıklı. Fakat bu, hayatlarının son yıllarını oyun motorlarının kodlanmasına adamış binlerce kişinin işsiz kalacağı anlamına geliyor ve oyun dünyasında büyük bir krize işaret ediyor.
Amazon Games CEO’su Aktörlük Falan Ne Saçmalıyor?
Sıkıcı işleri otomasyona bağlamaktan bahseden Hartmann, kod ekibinden bahsetmeyi hızlıca geçiştiriyor. Çünkü kendi söylediği sözlerin işsizliğe işaret ettiğinin farkında. Yalan söylediğini gizlemek için, biraz da alakasız kalacak şekilde “oyunlarda aktörlük pek de gerekmiyor” diyerek saçmalıyor. Sonra konuyu yeniden değiştirerek aktörler konusundaki iddialarını havada bırakıyor. Bu konuyu açmasının sebebi de muhtemelen aktörler derneği SAG-AFTRA’nın eylemleri.
SAG-AFTRA aktörlerin dijital ortamda kolayca bulunabilen performanslarının yapay zeka modelleri ile taklit edilmesinden rahatsız. Özellikle seslendirme sanatçılarının emeğinin yapay zeka tarafından çalındığını ortaya koyarak teknoloji devlerinin buna bir son vermesini istiyorlar. SAG-AFTRA’nın haklı isyanı karşısında Amazon Games CEO’su kendisini temize çıkarmak istiyor ve “bizimle bir ilgisi yok” demeye getiriyor. Fakat oyunla aktörlüğün çok ilgisi var.
Cyberpunk 2077’de Johnny Silverhand’in sesini duymanın, V’nin “hmm hmm”larıyla duygulanmanın aktörlükle bir ilgisi yok mu? Hellblade oyunlarında hem karakterimizin yüz ifadeleri hem de fısıltıların tınıları tüylerimizi diken diken etmiyor mu? Disco Elysium’da iç seslerimizin sesi önemli değil mi yani? Mass Effect’i Fem Shep ya da male Shep olarak oynamak arasındaki farkta Mark Meer ile Jennifer Hale’ın performansının hiçbir etkisi yok mu? Bre Amazon Games CEO’su! Sen Troy Baker kim bildin mi?
Ya Bu CEO Daha Başka Ne Diyor?
Hartmann sözlerini oyun fikri geliştirmede yapay zeka kullanmaya sıcak bakmadıklarını ima ederek bitirmiş. Yapay zeka modellerinin ortalama bir performans gösterebildiğini ve yaratıcı olmadıklarını ifade eden CEO, yaratıcı işler için insan kullanmaya devam edeceklerini söylüyor.
Bu sözlerine umarız sadık kalır zira doğru söylüyor. Yapay zeka modelleri temelde istatistik üzerine kurulu olduklarından çoğunluk tarafından çokça sevilecek çıktılar yaratacak şekilde tasarlanıyor. Çoğunluk tarafından çokça sevilen şeyler hakkında az çok fikrimiz oldu bizim son 20 yılda falan. O yüzden çoğunluğun çokça seveceği şeylerin pek de muhteşem şeyler olmayacağını az çok tahmin edersiniz.
Vasat bir oyun yaratmak için yapay zeka kullanımı sorun olmayabilir. Fakat yenilikçi bir iş çıkarmak için oyunun tüm yaratıcı alanlarını insanlara emanet etmek gerekiyor. Mesela bir örneği olmadan yapay zeka asla bir Disco Elysium, bir What Remains of Edith Finch ya da bir Backpack Hero tasarlayamazdı. Yeniliğin öncüsü insanlar olmak zorunda.
Amazon Games CEO’su da bu pozisyonda insan faktörünü korumak istediklerinden bahsetmiş. Aferin Amazon Games CEO’su. Fakat o aktörlük gerekmiyor ve “kimsenin işini elinden almayacak” laflarını falan bir gözden geçir ve yüzümüze baka baka yalan söyleme, rica ederiz.